Oświadczenie woli pracodawcy o wypowiedzeniu stosunku pracy pracownikowi powinno składać się z określonych elementów. Ich brak nie powoduje jednak nieważności samej czynności prawnej, jaką jest wypowiedzenie umowy o pracę, ale skutkuje tym, że jest ono wadliwe. W związku z wadliwością pracownik może skutecznie dochodzić przed sądem pracy roszczeń przysługujących w związku z nieuzasadnionym lub niezgodnym
Objęcie przez pracownika innego stanowiska pracy w innej miejscowości w wyniku ustnego porozumienia zmieniającego może być w okolicznościach sprawy traktowane jako dorozumiane wyrażenie zgody na otrzymywanie wynagrodzenia pomniejszonego o premię przewidzianą wyłącznie dla poprzedniego stanowiska (wyrok Sądu Najwyższego z 5 grudnia 2002 r., I PKN 575/01, OSNP 2004/11/190).
Przepisy prawa pracy zawierają liczne postanowienia szczególnie chroniące pracowników przed możliwością dokonania przez pracodawcę wypowiedzenia umowy o pracę. Dotyczą one zarówno pewnych grup pracowników (np. pracowników młodocianych), jak i pracowników znajdujących się w danym momencie w określonej sytuacji (choroba, urlop, inna usprawiedliwiona nieobecność w pracy).
Wręczyłem pracownikowi wypowiedzenie. W trakcie jego biegu okazało się, że osoba, która miała przyjść na miejsce zwalnianego pracownika, zrezygnowała. Czy mogę cofnąć wypowiedzenie bez zgody pracownika? Czy jeżeli nastąpi rozwiązanie stosunku pracy, mogę tę osobę zatrudnić ponownie na umowę na okres próbny?
Jeden z moich pracowników nie przyszedł do pracy i w żaden sposób nie poinformował mnie o przyczynie nieobecności. Dopiero po 3 dniach zgłosił się do pracy. Zamierzałem wręczyć mu pismo o rozwiązaniu umowy bez wypowiedzenia. Pracownik zapytany, co było przyczyną jego nieobecności, wyjaśnił, że był to urlop na żądanie, a informację o jego rozpoczęciu wysłał faksem i pokazał dowód jego nadania oraz otrzymania
Niedawno zmienialiśmy regulamin pracy. O wprowadzeniu oraz o wcześniejszych zmianach tego aktu informowaliśmy pracowników na piśmie. Jednocześnie zbieraliśmy podpisy pracowników potwierdzające, że zapoznali się z treścią regulaminu. Nie wszyscy byli jednak obecni w pracy w tym okresie (urlop, zwolnienie lekarskie). Różnica w datach zapoznania się z treścią regulaminu wynosi prawie dwa tygodnie - pierwsi
Forma, w jakiej należy dokonywać rozwiązania umowy o pracę, została jednoznacznie określona przez ustawodawcę w art. 30 § 3 Kodeksu pracy. Jest to forma pisemna. Jednak w dobie rozwoju techniki i powstania nowych form komunikowania się rodzą się problemy interpretacyjne co do formy dokonywania czynności prawnych z zakresu prawa pracy i ich skuteczności.