Pracodawca ma obowiązek przekazać pracownikowi w ciągu 7 dni kalendarzowych od dnia zawarcia umowy o pracę informację o warunkach zatrudnienia. Taka informacja może zawierać jedynie wskazanie odpowiednich przepisów dotyczących warunków zatrudnienia lub mieć formę opisową.
Z pracownikami młodocianymi w wieku od 15 do 18 lat można zawrzeć umowę o pracę na wykonywanie prac lekkich. Młodocianych można zatrudnić na stałe, sezonowo albo dorywczo, uwzględniając w każdym przypadku wymagania zawarte w Kodeksie pracy dotyczące zawierania umów z takimi pracownikami. Znacznie mniej warunków do spełnienia jest przy zawieraniu z młodocianymi umów cywilnoprawnych.
Pracodawca, który chce zlikwidować regulamin pracy, gdyż zatrudnia mniej niż 50 pracowników, musi przejść taką samą procedurę jak przy jego wprowadzaniu. Jeśli działają u niego związki zawodowe, musi z nimi ustalić uchylenie regulaminu pracy. Jeżeli natomiast w firmie nie ma organizacji związkowych, pracodawca może samodzielnie uchylić regulamin pracy.
Od 21 sierpnia 2016 r. pracownicy zatrudnieni nieprzerwanie na podstawie umów na czas określony trwających 22 lutego 2016 r., czyli w dniu wejścia w życie nowelizacji w zakresie umów terminowych, uzyskają prawo do 1-miesięcznego okresu wypowiedzenia. W tym dniu bowiem pracownicy osiągną 6 miesięcy zatrudnienia licząc od dnia wejścia w życie nowelizacji, a taki okres zatrudnienia daje prawo do 1-miesięcznego
Mamy kilkoro pracowników zatrudnionych na umowy na czas określony (w tym na zastępstwo), zawarte przed ostatnią zmianą przepisów, tj. przed 22 lutego 2016 r. W ciągu miesiąca po zmianie warunków zatrudnienia nie przekazaliśmy im informacji o nowych warunkach zatrudnienia. Jakie konsekwencje mogą nas w związku z tym spotkać? Czy przekazując taką informację możemy od razu odnieść się w niej do zmian,
Na skutek wydłużenia okresów wypowiedzenia umów na czas określony od 22 lutego 2016 r. pracodawcy musieli zmienić pracownikom informację o warunkach zatrudnienia. Zmiany tej trzeba będzie dokonać najpóźniej do 22 marca 2016 r. w przypadku pracowników, którzy mają podaną informację o warunkach zatrudnienia poprzez wskazanie przepisów.
Od 22 lutego 2016 r. pracodawcy będą mogli podpisać z tym samym pracownikiem umowę na czas określony maksymalnie na 33 miesiące. Zmienią się też okresy wypowiedzenia dla umów na czas określony, które będą uzależnione od długości zatrudnienia u danego pracodawcy. W związku z tym trzeba będzie zmienić pracownikom informację o warunkach zatrudnienia w zakresie okresu wypowiedzenia.
Zatrudniliśmy pracownika, który w 2015 r. w innym zakładzie wykorzystał już 21 dni urlopu wypoczynkowego. W czasie trwania umowy zawartej z naszym zakładem na okres próbny od 1 września do 30 listopada 2015 r. pracownik nie wykorzystał żadnego dnia urlopu wypoczynkowego. Chciał wykorzystać ten urlop podczas dalszego zatrudnienia w naszej firmie. Zawarliśmy z nim bowiem umowę na czas określony od 1
Zatrudniliśmy nowego pracownika na pół etatu. W pierwszym dniu pracy wręczyliśmy mu umowę o pracę. Zapomnieliśmy jednak wpisać liczby godzin pracy ponad określony w umowie wymiar czasu pracy, po przekroczeniu których pracownik będzie otrzymywał dodatek taki jak za pracę w godzinach nadliczbowych. Limit godzin ponadwymiarowych, którego nie ma w umowie o pracę, mamy zamiar wpisać w informacji o warunkach
Pracodawca w ciągu 7 dni od zawarcia umowy o pracę powinien przekazać pracownikowi informację o warunkach zatrudnienia. Takie sformułowanie tego obowiązku oznacza, że jeśli nawet pracownik zawrze umowę o pracę na kilka miesięcy przed rozpoczęciem pracy, to informację o warunkach zatrudnienia trzeba mu przekazać najpóźniej w ciągu tygodnia od podpisania tej umowy.
Pracodawca ma obowiązek przekazać pracownikowi w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę informację o warunkach zatrudnienia. Taka informacja może zawierać jedynie wskazanie odpowiednich przepisów dotyczących warunków zatrudnienia lub może mieć formę opisową.
Zamierzam zatrudnić pracownika na pełny etat w zadaniowym systemie czasu pracy. Będzie pracował w różne dni tygodnia i w różnym wymiarze godzinowym w poszczególne dni, w zależności od liczby wykonywanych zadań. Jak w informacji o warunkach zatrudnienia zapisać dobową i tygodniową normę czasu pracy tego pracownika? Jak prowadzić dla niego ewidencję czasu pracy?
Pracownik jest zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy w równoważnym systemie czasu pracy. Zgodnie z rozkładem czasu pracy świadczy pracę w następujący sposób: w poniedziałek, wtorek, czwartek i piątek w godz. od 7.30 do 15.00 (praca po 7 godzin i 30 minut), a w środę w godz. od 7.30 do 17.30 (praca przez 10 godzin). Łącznie pracownik pracuje w każdym tygodniu 40 godzin. W jaki sposób należy wpisać
Umowa o pracę zawiera postanowienia o charakterze podstawowym. Zaliczają się do nich informacje dotyczące stron umowy, rodzaju umowy, daty jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy. Pozostałe informacje o warunkach zatrudnienia pracodawca przekazuje pracownikowi w odrębnym piśmie.
Chcemy ułatwić sobie pracę i zamieszczać w umowach o pracę informację o warunkach zatrudnienia. Czy jest to dopuszczalne? Zatrudniamy w naszej spółce ponad 100 pracowników i sporządzenie osobnych informacji o warunkach zatrudnienia jest dla nas uciążliwe. W firmie posiadamy regulamin pracy, więc informacja o warunkach pracy nie byłaby rozbudowana.
W związku ze zmianą systemu wynagradzania na prowizyjny i trudnością w ustaleniu wysokości wynagrodzeń w miesiącu, za który przysługują, podjęliśmy decyzję o przesunięciu terminu wypłat wynagrodzeń z ostatniego dnia miesiąca na 10. dzień następnego miesiąca. Pracownicy zostaną poinformowani o zmianie 16 stycznia br. Czy to oznacza, że wynagrodzenia za styczeń możemy wypłacić w pełnej wysokości 10.
Jeden z naszych pracowników przedstawił nam zwolnienie lekarskie na cały miesiąc. Chcemy na ten czas zatrudnić w jego miejsce innego pracownika na podstawie umowy na zastępstwo. Czy możemy zawrzeć umowę na zastępstwo z pracownikiem już u nas zatrudnionym na podstawie umowy o pracę?
Nasi pracownicy pracują na budowach w różnych miejscach w kraju. Ich pracę nadzorują brygadziści, u których pracownicy potwierdzają przybycie do pracy. Listy obecności pracownicy podpisują w biurze po zakończeniu miesiąca za wszystkie dni miesiąca. Listy te są akceptowane przez brygadzistów. Taki sposób potwierdzania obecności w pracy zakwestionował jeden z pracowników, który twierdzi, że listy obecności
Zawarliśmy z pracownikiem umowę o pracę miesiąc przed jego przystąpieniem do pracy. Czy informację o warunkach zatrudnienia trzeba przekazać mu w ciągu 7 dni od zawarcia umowy czy od przystąpienia do pracy? Czy jeżeli zmieniamy godziny pory nocnej, a w naszej firmie nie ma regulaminu pracy, to musimy zmienić pracownikom informację o warunkach zatrudnienia?
Zatrudniliśmy pracownika na umowę o pracę na zastępstwo. W tym roku pracownik nigdzie wcześniej nie pracował. W umowie zawarliśmy zapis, że pracownik będzie zatrudniony na czas usprawiedliwionej nieobecności innego pracownika, który przebywa na zwolnieniu lekarskim. Jak w takiej sytuacji podać pracownikowi w informacji o warunkach zatrudnienia wymiar przysługującego mu urlopu wypoczynkowego, skoro
W naszym zakładzie zatrudniamy ponad 2 tys. pracowników. W terminie 7 dni od zawarcia umowy o pracę każdy z pracowników otrzymuje pisemną informację o warunkach zatrudnienia. W informacji tej wskazujemy nie tylko konkretny wymiar urlopu oraz długość okresu wypowiedzenia, jaki przysługuje pracownikowi w chwili zatrudnienia, ale również podajemy szczegółowo, kiedy nabędzie on prawo do wyższego wymiaru