Wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy korzysta ze zwolnienia z PIT – wyrok NSA z 3 grudnia 2024 r., sygn. akt II FSK 333/22.
Obligatoryjnym elementem treści każdej umowy o zakazie konkurencji po ustaniu zatrudnienia jest odszkodowanie. Umowa ta powinna szczegółowo ustalać jego wysokość i sposób wypłaty. Niedotrzymanie terminu wypłaty uzgodnionych rat odszkodowania jest przyczyną ustania zakazu konkurencji.
Rekompensata pieniężna wypłacona pracownikowi przez pracodawcę na podstawie pozasądowego porozumienia stron nie jest odszkodowaniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 i pkt 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym nie korzysta ze zwolnienia z podatku - tak uznał dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 6 grudnia 2010 r. (nr IPPB2/415-770/10-4/AS).
Zwolniliśmy pracownika zatrudnionego na umowę o pracę na czas nieokreślony. Pracownik ma prawo do 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia, który upłynąłby 31 grudnia 2010 r. Jednak skróciliśmy okres wypowiedzenia do 1 miesiąca w związku z upadłością firmy. Pracownik był wynagradzany stawką miesięczną w wysokości 3000 zł. Jak obliczyć wynagrodzenie za skrócony okres wypowiedzenia? Czy będzie to odszkodowanie
Nie można tu udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Organy podatkowe bowiem odmiennie podchodzą do tych kwestii i wydają różne interpretacje. Część z nich stoi na stanowisku przychylnym podatnikowi i udziela korzystnych odpowiedzi, potwierdzających możliwość zaliczenia takich odszkodowań w koszty firmy, inne z kolei nie uznają ich za koszty podatkowe.
Z końcem listopada 2005 r. rozwiązała się umowa o pracę pracownika, który oprócz wynagrodzenia miesięcznego miał w regulaminie wynagradzania zapewnioną premię roczną wypłacaną z zysku firmy. Premię będziemy wypłacać z końcem marca br. Jak rozliczyć (podatki, składki, koszty uzyskania) tę premię dla osoby już u nas niezatrudnionej? Pracownik ten pracuje teraz gdzie indziej i tam otrzymuje wynagrodzenie
Umowa o pracę jednego z naszych pracowników rozwiąże się 30 czerwca br. Będzie mu przysługiwała premia kwartalna (za drugi kwartał 2005 r.), której wysokość ustalana jest na początku lipca, a wypłacamy ją do końca lipca. Czy powinnam wtedy naliczyć tej osobie, która już nie będzie pracownikiem, koszty uzyskania przychodu? Nie wiem, czy pracownik ten będzie gdzieś zatrudniony w tym czasie.
Na skutek wyroku sądu pracy spółka z o.o. ma obowiązek wypłacenia pracownikowi odszkodowania za niezgodne z prawem rozwiązanie umowy o pracę. Czy takie odszkodowanie może być kosztem uzyskania przychodów w spółce?