Proporcjonalna korekta ulgi na złe długi na skutek zbycia nieuregulowanej wierzytelności – wyrok NSA
W przypadku gdy po złożeniu deklaracji podatkowej, w której podatnik zastosował ulgę na złe długi, należność zastała zbyta w jakiejkolwiek formie, wierzyciel obowiązany jest do zwiększenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym należność została zbyta – z uwzględnieniem proporcji, w jakiej otrzymana z tytułu sprzedaży kwota ma się do kwoty dokonanej uprzednio
W ostatnich miesiącach Ministerstwo Finansów zmieniło swoje stanowisko w sprawie sposobu ustalania limitu przychodów, który decyduje o obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych przez podatników prowadzących działy specjalne produkcji rolnej oraz jednoosobową działalność gospodarczą. Podatnicy mogą od teraz ustalać obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych indywidualnie dla działów specjalnych produkcji
Jeżeli podatnik zapłacił kwotę wynikającą z doręczonego mu wezwania organu podatkowego, które to wezwanie okazało się później błędne, przysługuje mu zwrot nadpłaty z oprocentowaniem liczonym od dnia jej powstania, czyli od dnia zapłaty nienależnej kwoty – wyrok NSA z 5 marca 2025 r., sygn. akt II FSK 1574/24.
Warunkiem zwolnienia od podatku darowizny od osoby najbliższej jest wykonanie przez darczyńcę przelewu bankowego kwoty darowizny na rzecz obdarowanego. Nie może to być więc dokonana przez samego obdarowanego wpłata na własny rachunek bankowy, nawet wtedy gdy obdarowany może udowodnić, że darowiznę tę faktycznie otrzymał. Darczyńca może jednak dokonać przelewu bankowego na rachunek bankowy wierzyciela
Firma ma prawo do odliczania VAT od wydatków na zakwaterowanie pracowników i zleceniobiorców – wyrok NSA z 8 listopada 2024 r. (sygn. akt I FSK 789/21).
Szef KAS potwierdził, że maksymalna intensywność pomocy przysługująca przedsiębiorcy na podstawie jego statusu powinna być ustalana na dzień wydania decyzji o wsparciu. Nawet jeżeli po wydaniu decyzji przedsiębiorca zmieni swój status, to przyznana mu maksymalna intensywność pomocy powinna być niezmienna przez cały okres realizacji inwestycji. Tym samym Szef KAS za nieprawidłowe uznał stanowisko Dyrektora
Termin 90 dni na możliwość skorzystania z ulgi na złe długi nie „przesuwa się” na najbliższy, pierwszy dzień roboczy następujący bezpośrednio po dniu lub dniach ustawowo wolnych od pracy. Takie stanowisko zajął Szef KAS, zmieniając interpretację wydaną wcześniej przez Dyrektora KIS.
Jeżeli dodatkowe przekazanie towarów jest premią związaną z konkretnymi dostawami w określonym czasie, a skutek jest taki, że nabywca otrzymuje więcej towarów za tę samą kwotę, to należy kwalifikować takie wydanie towarów jako rabat o charakterze zbiorczym. Tak orzekł NSA w wyroku z 24 lipca 2024 r. – sygn. akt I FSK 1470/20.
Szef KAS potwierdził, że podatnik nie ma obowiązku poboru podatku u źródła od nabywanych usług ubezpieczeniowych. Jego zdaniem tego rodzaju usługi nie stanowią usług podobnych do usług gwarancji wymienionych wprost w art. 21 ust. 1 pkt 2a updop. Tym samym Szef KAS za nieprawidłowe uznał stanowisko Dyrektora KIS, który nakazał podatnikowi pobór podatku u źródła od takich usług.
Uproszczone rozliczenie usług jako tzw. usług ciągłych może być stosowane nie tylko dla czynności niepodzielnych, ale także dla powtarzających się czynności odrębnych, lecz jednorodnych, dla których przyjęto stałe okresy rozliczeniowe – wyrok NSA z 9 września 2024 r., sygn. akt I FSK 1786/20. Stanowisko NSA dotyczyło usług transportowych wykonywanych na zlecenie nabywcy wielokrotnie i rozliczanych
Cesja wierzytelności, której nie towarzyszą dodatkowe świadczenia na rzecz zbywcy (cedenta), korzysta ze zwolnienia z VAT (wyrok NSA z 25 października 2024 r., sygn. akt I FSK 337/21).
Szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) może z urzędu (czyli z własnej inicjatywy) zmienić wydaną wcześniej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) interpretację indywidualną. Dzieje się tak, jeśli stwierdził jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Szef KAS nie jest w tym zakresie
W 2023 r. podatnicy nie mogą już dokonywać odpisów amortyzacyjnych od nieruchomości mieszkalnych nabytych lub wytworzonych przed 1 stycznia 2022 r. oraz zaliczać ich do kosztów podatkowych. Takie prawo przysługiwało im tylko do końca 2022 r. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.