Wniesienie do spółki przez Miasto aportu w postaci niezabudowanej działki stanowi czynność odpłatnej dostawy towarów, kwalifikującą Miasto jako podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, pomimo braku prawa do odliczenia VAT naliczonego przy jej nabyciu.
Przekazanie Gminie nieruchomości gruntowych, zabudowanych budynkami mieszkalnymi, które są własnością Gminy, w ramach umorzenia udziałów, stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, ze względu na transfer prawa własności gruntów, z braku możliwości zastosowania zwolnień określonych w ustawie o VAT.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w której jednostka samorządu terytorialnego posiada jedynie pośredni udział, nie kwalifikuje się do zwolnienia z minimalnego podatku dochodowego na podstawie art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy o CIT, nawet jeśli świadczy ona usługi wspierające gospodarkę ciepłowniczą prowadzoną przez spółkę komunalną.
Spółka nie jest uprawniona do wyłączenia spod minimalnego podatku dochodowego z art. 24ca ust. 14 pkt 8 uCIT, gdyż nie prowadzi bezpośrednio gospodarki komunalnej i nie jest bezpośrednio spółką z udziałem JST.
Spółka X Sp. z o.o., której jedynym udziałowcem jest gmina, spełnia kryteria spółki prowadzącej działalność w zakresie gospodarki komunalnej i podlega wyłączeniu z minimalnego podatku dochodowego na podstawie art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy o CIT.
Spółka w pełni kontrolowana przez jednostkę samorządu terytorialnego, prowadząca działalność z zakresu gospodarki komunalnej, może korzystać ze zwolnienia z minimalnego podatku dochodowego na podstawie art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy o CIT, jeżeli jej działalność koncentruje się na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb społeczności lokalnej.
Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, które są w pełni własnością związków międzygminnych i prowadzą działalność związaną z gospodarką komunalną, podlegają wyłączeniu z obowiązku płacenia minimalnego podatku dochodowego na podstawie art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka taka nie jest jednak zobligowana do ograniczenia działalności wyłącznie do gospodarki komunalnej
Spółka X sp. z o.o., będąca własnością jednostki samorządowej i prowadząca działalność w sferze szeroko rozumianej gospodarki komunalnej, korzysta z wyłączenia od minimalnego podatku dochodowego przewidzianego w art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Ustalenie czy Spółka, której właścicielami są związki gmin i gmina, może stosować zwolnienie podmiotowe i nie naliczać podatku minimalnego (art. 24ca ust. 1; ust. 14). Wykluczenie od minimalnego podatku dotyczy podatników prowadzących gospodarkę komunalną, o których jest mowa w rozdziale 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 2021 poz. 679).
Dotyczy ustalenia, czy Spółce przysługuje określone w art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyłączenie od minimalnego podatku dochodowego.
Ustalenie, czy Gmina przy kalkulacji wartości proporcji dla Urzędu Gminy, o której mowa w § 3 pkt 2 rozporządzenia powinna wyłączyć z dochodów wykonanych, o których mowa w § 2 pkt 9 oraz z rocznego obrotu z działalności gospodarczej zrealizowanej przez Urząd Gminy, o którym mowa w § 2 pkt 4 rozporządzenia, przychody uzyskiwane za pośrednictwem Referatu Usług Komunalnych.
Prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na nagrody z logo i bez logo firmy oraz na poczęstunek.
Uznanie Rekompensaty za wynagrodzenie za świadczone na rzecz Gminy usługi i włączenie jej do podstawy opodatkowania, prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z kosztami bezpośrednimi dotyczącymi powierzonego zadania, brak obowiązku naliczenia podatku VAT od przysporzeń w postaci wkładu na kapitał zakładowy oraz obowiązek naliczenia podatku VAT od przysporzeń w postaci dopłat do kapitału
w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wskazanych we wniosku wydatków w związku z realizacją przez Spółkę zadań własnych gminy
Prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.
w zakresie: Czy koszty, tj. koszty bezpośrednie zadań powierzonych oraz koszty Zarządu ponoszone przez Spółkę w związku z wykonywaniem zadań własnych Gminy (jedynego wspólnika), niemające pokrycia w przychodach Spółki (dopłaty nie są przychodem podatkowym) z tytułu realizacji powierzonych zadań będą stanowić koszty uzyskania przychodów?
Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.
Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków związanych z wykonywaniem przez Wnioskodawcę usług publicznych oraz możliwość proporcjonalnego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę ze środków własnych na rozbudowę spalarni.
Podatek od towarów i usług w zakresie ustalenia czy do odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach na wydatki poniesione przez Gminę, na wymianę/remont wodociągu, które będą jednocześnie wykorzystywane do działalności opodatkowanej oraz niepodlegającej podatkowi VAT, Gmina powinna zastosować prewspółczynnik wyliczony dla zakładu budżetowego zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy oraz czy do odliczenia
Podleganie opodatkowaniu realizowanych przez Wnioskodawcę (za pośrednictwem Zakładu) odpłatnych transakcji zewnętrznych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego w oparciu o proporcję wyliczoną dla Zakładu.
Podatek od towarów i usług jest w zakresie prawa do odliczenia podatku w pełnej wysokości od wydatków związanych bezpośrednio z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy oraz w zakresie prawa do zastosowania sposobu określenia proporcji wskazanego przez Wnioskodawcę.