W związku z zakończeniem umowy leasingu spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w lipcu 2024 r. wykupiła leasingowany samochód osobowy. Na potrzeby bilansowe umowa była zakwalifikowana jako leasing finansowy, natomiast na potrzeby podatkowe jako leasing operacyjny. W ciągu całego okresu trwania umowy leasingu samochód był użytkowany na cele mieszane. W październiku 2024 r. jest planowana sprzedaż wykupionego
Spółka co kilka lat wymienia drobny sprzęt biurowy. Głównie są to komputery przenośne, monitory, telefony służbowe. Jednostkowa wartość zakupionych przedmiotów jest zazwyczaj stosunkowo niska, jednakże wartość całej faktury często dość wysoka. W jaki sposób rozliczyć i wykazać w księgach rachunkowych zakup składników majątku o niskiej wartości w przypadku jednorazowych i nieczęstych transakcji? Czy
Spółka w lutym 2024 r. zakupiła i przyjęła do używania środek trwały (maszynę), który od marca 2024 r. podlega odpisom amortyzacyjnym. W maju 2024 r. otrzymaliśmy fakturę korygującą (zmniejszającą) koszty transportu tej maszyny. Koszty transportu stanowiły element wartości początkowej użytkowanego środka trwałego. Jak prawidłowo podatkowo i rachunkowo dokonać korekty i zaewidencjonować ją w księgach
Podatnik ze względu na pandemię nie prowadzi normalnej działalności gospodarczej. Oficjalnie jej nie zawiesił w nadziei, że wkrótce dostanie zlecenia i zacznie osiągać z niej przychody. Czy w tej sytuacji podatnik ma prawo dalej amortyzować nabyte środki trwałe?
Mały podatnik, który nabył nowy system fotowoltaiczny, może go zamortyzować jednorazowo. Do wyboru ma amortyzację na podstawie art. 22k ust. 7 updof albo na podstawie art. 22 ust. 14 updof. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Coraz popularniejszym sposobem przemieszczania się staje się jazda na hulajnodze. Jak się okazuje korzystają z nich nie tylko osoby prywatne, ale również przedsiębiorcy. Ci ostatni nabywają hulajnogi nie tylko dla siebie, ale także dla swoich pracowników. W raporcie przedstawiamy jak rozliczać zakup hulajnóg na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej wraz z ewidencją w pkpir i księgach rachunkowych
Podatnikowi prowadzącemu firmę remontowo-budowlaną przy zakupie maszyn i urządzeń zaoferowano dokupienie przedłużonej gwarancji na te przedmioty. Czy można taki wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
Podatnik, który chce amortyzować środek trwały według indywidualnie ustalonej stawki amortyzacyjnej, musi udowodnić, że jest on używany, a nie nowy. Może to robić na podstawie wszelkich wiarygodnych dowodów potwierdzających używanie środka trwałego w określonym czasie. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Podatnik, który nie jest w stanie ustalić ceny nabycia środka trwałego, może jego wartość początkową ustalić na podstawie dokonanej przez siebie wyceny uwzględniającej cenę rynkową tego rodzaju środka trwałego oraz stan i stopień jego zużycia. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Od 1 stycznia 2019 r. mają zacząć obowiązywać kolejne zmiany w PIT. Część z nich jest korzystna dla podatników, część niestety nie. Przedstawiamy tabelaryczny przegląd proponowanych rozwiązań w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W praktyce zdarza się, że przedsiębiorca zakupi składnik rzeczowego majątku trwałego, którego wartości - ze względu na przewidywany okres używania równy lub krótszy niż rok - nie zaliczy do środków trwałych, lecz ujmie bezpośrednio w kosztach. Jeśli jednak okaże się, że faktyczny okres używania tego składnika majątku będzie inny niż ten przewidywany, tzn. będzie dłuższy niż rok, i zostaną spełnione