Odsprzedaż opłat eksploatacyjnych w formie mediów, jako niezależne świadczenia od usługi najmu, podlega wliczeniu do limitu zwolnienia podmiotowego z VAT. Nieobjęcie ich tym limitem stanowi naruszenie przepisów art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Koszty centralnego ogrzewania i związane media mogą korzystać ze zwolnienia z VAT jako odrębne świadczenia. Natomiast opłaty eksploatacyjne oraz wynagrodzenie zarządcy są częścią kompleksowej usługi najmu zwolnionej z VAT. Opłaty takie jak wywóz nieczystości i najem garażu nie korzystają z tego zwolnienia.
Opłata Śmieciowa ponoszona przez najemcę jako część świadczenia usługi najmu stanowi element jednego świadczenia kompleksowego. Winna być opodatkowana według stawki właściwej dla podstawowej usługi najmu, bez możliwości osobnego pozycjonowania na fakturze VAT.
Gmina, realizując zadanie usunięcia nielegalnych odpadów niebezpiecznych, nie występuje jako podatnik VAT, co wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tytułu poniesionych wydatków. Brak związku z czynnościami opodatkowanymi stanowi o niemożności zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi pobierane przez Spółdzielnię od użytkowników lokali należy traktować jako element usługi kompleksowej związanej z najmem i powinny one być opodatkowane VAT według stawki właściwej dla usługi głównej.
Przychody ze sprzedaży wysłodków prasowanych buraka cukrowego są kwalifikowane jako przychody z działalności rolniczej na mocy art. 2 ust. 2 ustawy o CIT, co wyłącza je z opodatkowania zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT z uwagi na brak przetworzenia oraz ich pochodzenie z własnej uprawy.
Gmina, przy realizacji inwestycji budowy PSZOK, nie posiada prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony, gdyż zakupione usługi i towary nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, co wyklucza spełnienie przesłanki odliczenia podatku VAT.
Nieodpłatne przekazanie przez podatnika odpadu w formie obornika końskiego, którego głównym składnikiem jest ściółka trocinowa, stanowi nieodpłatną dostawę towarów zrównaną z czynnościami odpłatnymi i w związku z tym podlega opodatkowaniu VAT.
Gmina nie ma prawa do pełnego odliczenia podatku VAT związanego z przyjęciem, zagospodarowaniem i transportem odpadów, gdyż są to czynności częściowo wykonywane w ramach zadań publicznoprawnych, a VAT można odliczyć tylko w zakresie związanym z działalnością opodatkowaną.
Jednostce samorządu terytorialnego przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na odbiór i zagospodarowanie odpadów, jeśli wydatki te są związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi, wykonywanymi na podstawie umów cywilnoprawnych.
Organ władzy publicznej, realizując zadanie własne związane z usuwaniem odpadów z miejsca nieprzeznaczonego, nie działa jako podatnik VAT, co wyklucza obowiązek opodatkowania dofinansowania oraz odliczania podatku naliczonego związanego z takim zadaniem.
Gmina, realizując inwestycje w punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu, gdyż wydatki te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).
Wniesienie przez Gminę infrastruktury aportem do spółki komunalnej, jako odpłatna dostawa towarów, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i uprawnia do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego z budową tej infrastruktury, gdyż nie ma zastosowania zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a Ustawy o VAT.
Koszty materiału złomowanego, związane z przychodami z odpadu produkcyjnego, powinny być przypisane do działalności pozastrefowej, co implikuje konieczność korekty zeznań CIT-8. Zwolnieniem podatkowym objęte są tylko dochody z działalności określonej w zezwoleniu SSE.
Kary umowne związane z działalnością gospodarczą w gospodarce odpadami, wynikające z ryzyka typowego dla branży, nie są wydatkami niezwiązanymi z działalnością gospodarczą i nie podlegają ryczałtowi. Natomiast kary pieniężne nałożone w trybie administracyjnym mają charakter sankcyjny i stanowią wydatki niezwiązane z tą działalnością, podlegając opodatkowaniu ryczałtem.
Zaliczki na zaliczki eksploatacyjne oraz fundusz remontowy powinny być traktowane jako element usługi najmu i nie podlegają zwolnieniu z VAT według § 3 ust. 1 pkt 11 Rozporządzenia, podczas gdy zaliczki na wodę, ciepło i prąd mogą być zwolnione, jeśli spełnią odrębne warunki.
Organ władzy publicznej, wykonując obowiązkowe zadania związane z gospodarką odpadami, nie jest podatnikiem VAT, więc nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego nawet w przypadku ustalenia opłat na mocy uchwały lokalnej.
Gmina pobierając opłaty dodatkowe za odbiór odpadów komunalnych powyżej ustalonego limitu nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT a opłaty te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Świadczenie usług dodatkowych, związanych z odbiorem odpadów komunalnych i ich zagospodarowaniem (gabaryty, papa, ondulina i odpady rolnicze), wprowadzonych Uchwałami Rady Miejskiej, nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Brak opodatkowania podatkiem VAT otrzymanego przez Gminę dofinansowania, brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania oraz brak opodatkowania podatkiem VAT należności, od posiadacza odpadów obciążonego na podstawie decyzji administracyjnej, rekompensujących koszty poniesione przez Gminę na usuwanie odpadów zagrażających życiu i środowisku.
Uznanie dokonanego aportu niepieniężnego, tj. wniesienia majątku powstałego w ramach Inwestycji do Spółki, za czynność opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z VAT. Prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Inwestycji w pełnej wysokości w trybie art. 86 ust. 1 i 13 ustawy o VAT.
Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług służących realizacji projektu.
Brak prawa do odzyskania VAT naliczonego od nabytych towarów i usług dotyczących modernizacji punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych dla lokatorów budynków mieszkalnych.
Czy koszty rekultywacji i inne związane z zamknięciem, nadzorem, w tym monitoringiem składowiska, poniesione do wysokości posiadanego funduszu rekultywacji, obciążają ten fundusz i nie stanowią dla spółki kosztów uzyskania przychodów, Czy koszty rekultywacji i inne związane z zamknięciem, nadzorem, w tym monitoringiem składowiska, poniesione ponad wartość posiadanego funduszu rekultywacji, sfinansowane