Od maja 2022 r. do końca czerwca 2023 r. zatrudnialiśmy na podstawie umowy o pracę obywatela Belgii, który w tym okresie wykonywał pracę wyłącznie w trybie zdalnym z terytorium tego kraju. Osoba ta nie ma statusu polskiego rezydenta podatkowego. Składki ubezpieczeniowe i podatek powinny zostać opłacone w Belgii. Jednak za 2022 r. pracownik otrzymał PIT-11 z informacją o wysokości przychodu, finansowanych
Kalendarium wydarzeń październik 2023 r. Sąd Najwyższy przychylił się do stanowiska Państwowej Inspekcji Pracy wskazującego, że uruchomienie wypożyczalni sprzętu sportowego czy biblioteki w placówce, która zasadniczo jest nastawiona na handel, aby prowadzić działalność handlową w niedziele, stanowi obejście prawa. W wyroku z 13 września 2023 r. (sygn. akt III KK 155/23) Sąd Najwyższy wskazał, że zorganizowanie
Praca zdalna może być wykonywana z obszaru znajdującego się poza Polską. Ustalenia w tym zakresie mogą nastąpić zarówno przy zawieraniu umowy o pracę, jak i w trakcie zatrudnienia. Jednak świadczenie pracy zdalnej spoza Polski może powodować komplikacje w obszarze prawa imigracyjnego, ubezpieczeń społecznych, rozliczeń podatkowych, a także RODO. Ponadto transgraniczna praca zdalna pozbawia pracodawcę
W naszej firmie obowiązuje regulamin pracy zdalnej (przewiduje tę formę wykonywania pracy przez 3 dni w miesiącu dla wybranych grup pracowników). Niektórzy pracownicy pracują zdalnie na podstawie regulaminu, wykorzystując przysługujący im limit dni, ale też korzystają z pracy zdalnej okazjonalnie. Chcemy przyznać tym pracownikom jeden wspólny ryczałt za używanie własnych narzędzi i sprzętu (za wykonywanie
Pracodawca jest zobligowany do dofinansowania określonych kosztów organizowania i wykonywania pracy zdalnej, dotyczących m.in. szkoleń, energii elektrycznej, Internetu, serwisowania narzędzi pracy. Kodeksowe regulacje przewidują ponadto pokrywanie przez podmiot zatrudniający wydatków, które zostały wskazane w dokumentach wewnątrzzakładowych jako związane ze zdalnym realizowaniem zadań służbowych. W
Ministerstwo Finansów opublikowało odpowiedź na interpelację poselską, w której wyjaśnia wątpliwości co do składania i sposobu wypełniania informacji CIT-8ST. Przypominamy, że obowiązek składania tych informacji dotyczy podatników CIT posiadających oddziały (zakłady). Za 2022 r. obowiązek złożenia informacji został przesunięty z 31 marca na 30 czerwca 2023 r.
Kalendarium wydarzeń kwiecień 2023 r.
Kalendarium wydarzeń marzec 2023 r. Bonem turystycznym można zapłacić za usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne realizowane w Polsce przez przedsiębiorców turystycznych oraz organizacje pożytku publicznego wpisane na listę prowadzoną przez Polską Organizację Turystyczną (POT). Podmioty przyjmujące płatność takim bonem mogą to robić do 31 marca 2023 r. Usługa opłacona w ten sposób może być wykonana
Od 7 kwietnia 2023 r. wchodzą w życie znowelizowane przepisy Kodeksu pracy wprowadzające pracę zdalną. Przewidują one m.in. obowiązek zapewnienia przez pracodawcę niezbędnych narzędzi do wykonywania pracy zdalnej, a jeżeli pracownik korzysta z własnych narzędzi – pracodawca powinien mu z tego tytułu wypłacić ekwiwalent. Natomiast za zużycie prądu i usługi telekomunikacyjne pracownikowi przysługuje
kalendarium wydarzeń od 30 grudnia 2022 r. do 24 stycznia 2023 r. Minister Finansów wydał rozporządzenie przedłużające do końca 2024 r. zaniechanie poboru podatku od części dochodów związanych z kredytem mieszkaniowym. Celem MF jest wsparcie kredytobiorców i kredytodawców w ramach programu zawierania ugód dotyczących „kredytów frankowych”.
Przygotowane na podstawie informacji opublikowanych w okresie od 1 czerwca do 4 lipca 2022 r.
Przygotowane na podstawie informacji opublikowanych w okresie od 1 maja do 3 czerwca 2022 r.
Zwrot kosztów poniesionych przez pracowników na zakup narzędzi i materiałów niezapewnionych przez pracodawcę do pracy wykonywanej w trybie zdalnym - podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe
Na nasze polecenie pracownik będzie świadczył pracę zdalną przez trzy tygodnie. Będzie to robił w innej miejscowości niż ta, w której znajduje się nasz zakład pracy. Czy w tej sytuacji można mu naliczyć podwyższone koszty pracownicze?
Epidemia COVID-19 wpłynęła negatywnie na kondycję finansową znacznej części polskich pracodawców. Mimo to wiele podmiotów zatrudniających nadal oferuje swoim pracownikom świadczenia (bonusy) pozapłacowe. Spora część tych świadczeń ma na celu przede wszystkim zadbać o stan zdrowia pracowników oraz zminimalizować ryzyko transmisji koronawirusa na terenie zakładu pracy. W konsekwencji zniwelowanie niepożądanych
Pracownik, który otrzyma od pracodawcy zwrot wydatków poniesionych na zakup sprzętu biurowego, np. krzesła wykorzystywanego w czasie pracy zdalnej wykonywanej w okresie zagrożenia epidemicznego, nie osiąga opodatkowanego przychodu z tego tytułu. Aby zwrot kosztów zakupu narzędzi biurowych nie stanowił podstawy opodatkowania w przypadku wykorzystywania ich podczas telepracy i incydentalnej pracy zdalnej
24 czerwca 2020 r. weszły w życie przepisy tzw. tarczy antykryzysowej 4.0. Jest to kolejna modyfikacja tarczy antykryzysowej wprowadzającej szczególne rozwiązania prawne łagodzące skutki ekonomiczne epidemii COVID-19. W publikacji przedstawiamy, jakie rozwiązania zostały wprowadzone tarczą 4.0.
Przedstawiamy pakiet rozwiązań rządu dla firm nazywany „tarczą antykryzysową”, wdrażanych ustawą z 31 marca 2020 r. W raporcie znalazły się również informacje o innych szczególnych rozwiązaniach prawnych, które mają zastosowanie w sytuacjach nadzwyczajnych, a więc także w czasach epidemii. Omówione zostały takie zagadnienia, jak: praca zdalna, prawo do urlopów, wynagrodzenie za przestój, odmowa wykonywania