Towary handlowe otrzymane w darowiźnie i przeznaczone do dalszej odsprzedaży należy wpisać w kolumnie 17 pkpir. Podatnik powinien je również ująć w remanencie początkowym oraz na koniec roku podatkowego w remanencie końcowym – jeśli nie zostaną sprzedane. Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Nakłady ponoszone przez podatnika na dostosowanie cudzej nieruchomości lub środka trwałego do własnych potrzeb są klasyfikowane jako tzw. inwestycja w obcym środku trwałym. Rozliczenie podatkowe tego rodzaju wydatków może być dla podatników problematyczne, szczególnie w sytuacji wcześniejszego terminu rozwiązania umowy lub zwrotu poniesionych nakładów. W publikacji wskazujemy, w jaki sposób należy
Przedsiębiorcy niezatrudniający pracowników oraz niektórzy przedsiębiorcy zatrudniający pracowników mogą zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej. W niniejszej publikacji omówione zostaną zasady zawieszania działalności gospodarczej oraz skutki podatkowe i składkowe takiej decyzji. Wyjaśnione zostaną również zasady prowadzenia pkpir i ksiąg rachunkowych w tym okresie.
Podatnik musi wykazać w spisie z natury budowane, ale niesprzedane budynki mieszkalne. Wyceny tych budynków należy dokonać według kosztów wytworzenia. Usługi niezbędne do wybudowania tych budynków nabyte od podwykonawców podatnik powinien ujmować w kolumnie 10 pkpir „Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu”. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment
Podatnik opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie ma obowiązku sporządzania spisu z natury na koniec każdego roku podatkowego. Czy jest zwolniony z tego obowiązku także wtedy, jeśli likwiduje działalność gospodarczą w trakcie roku?
Od 1 stycznia 2018 r. z przepisów ustawy o PIT usunięto regulacje nakładające na podatników obowiązek składania zawiadomień o prowadzeniu pkpir oraz o powierzeniu jej prowadzenia biuru rachunkowemu. Nie zostało to jednak uwzględnione w przepisach rozporządzenia w sprawie pkpir, z których nadal wynikał obowiązek składania takich zawiadomień. W związku z tym podatnicy nie wiedzieli, jak powinni w tej
Dokonywanie spisu z natury, zwanego także spisem inwentarza, inwentaryzacją lub remanentem, jest jednym z obowiązków podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Obowiązek ten wynika zarówno z przepisów prawa podatkowego, jak i bilansowego. Dla podmiotów prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów podstawowym aktem prawnym w tym zakresie jest rozporządzenie Ministra Finansów z 26 sierpnia
Od 8 kwietnia 2016 r. obowiązuje nowy wzór podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Muszą go stosować podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą. Podatnicy, którzy przed 8 kwietnia 2016 r. rozpoczęli ewidencjonowanie przychodów i kosztów na dotychczasowym wzorze pkpir, mogą to nadal robić do końca 2016 r. Zmiana wzoru pkpir to niejedyna zmiana związana z prowadzeniem podatkowej księgi przychodów
Minister Finansów opublikował projekt zmian rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir. Proponowane zmiany - w przeważającej mierze - są związane z koniecznością dostosowania przepisów rozporządzenia do zmian, które wprowadzono od 1 stycznia 2016 r. w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof). Znowelizowane przepisy mają zacząć obowiązywać od następnego dnia po dniu ich
Podatnik chce zwiesić działalność gospodarczą. Czy w związku z tym będzie musiał zrobić remanent? Czy w okresie zawieszenia podatnik nadal ma obowiązek prowadzić pkpir, czy też powinien ją zamknąć?
Przepisy Kodeksu spółek handlowych dopuszczają kilka sposobów rozwiązania spółki jawnej. Przede wszystkim można wskazać na rozwiązanie poprzedzone likwidacją, jak również z powodzeniem stosowane w praktyce rozwiązanie bez likwidacji, a także rozwiązanie spółki przez sąd, gdy ma ona tylko dwóch wspólników. W artykule zostały przedstawione skutki podatkowe, jakie wystąpią w przypadku ich zastosowania
Prowadzę zapisy księgowe w księdze przychodów i rozchodów na podstawie ewidencji sprzedaży. Wystawiam rachunki z adnotacją "zwolniony z VAT" (zwolnienie podmiotowe na podstawie art. 113 ustawy o VAT obowiązujące do momentu przekroczenia progu obrotów w wysokości 150 000 zł). W pewnym momencie sprzedaż przekroczyła 150 000 zł, ale stwierdziłam to dopiero po pewnym czasie. W związku z tym powstały błędy
Od stycznia 2010 r. prowadzę indywidualną działalność gospodarczą w zakresie produkcji elektrycznego sprzętu oświetleniowego. Do tej pory nie rozpocząłem produkcji i sprzedaży. Poniosłem natomiast spore wydatki na prowadzone przeze mnie prace twórcze, które są niezbędne do uruchomienia produkcji. Wszystkie poniesione wydatki są udokumentowane fakturami VAT. Dotyczą one tworzenia prototypów urządzeń
Mam zamiar zakończyć prowadzenie działalności w sklepie z meblami. Jestem czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W tym wypadku jestem zobowiązana do przeprowadzenia remanentu likwidacyjnego i odpowiedniego opodatkowania VAT pozostałych w sklepie towarów. Nie wiem jednak, jak postąpić w przypadku pozostałych po działalności dwóch kas rejestrujących. Czy od nich również powinnam odprowadzić
Zniszczenia towarów, wyposażenia i środków trwałych przedsiębiorców spowodowane powodzią są wynikiem nadzwyczajnych, nieprzewidzianych okoliczności. Tego rodzaju zdarzenia należy w księgach wykazywać osobno jako straty nadzwyczajne. W raporcie przedstawiamy szczegółowe zasady ewidencjonowania tych strat oraz ich dokumentowania.
Podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów muszą dokonać pewnych czynności w celu prawidłowego obliczenia dochodu. Czynności te opisujemy poniżej.
Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą we własnym imieniu w 2004 r. była podatnikiem VAT czynnym. Z uwagi na to, że spełniała przesłanki skorzystania ze zwolnienia podmiotowego, w styczniu 2005 r. wybrała zwolnienie od 1 lutego 2005 r. Czy w związku z wykreśleniem z rejestru podatników VAT czynnych osoba ta była obowiązana sporządzić inwentaryzację na dzień 31 stycznia 2005 r. i rozliczyć
Spółka cywilna zajmuje się opracowywaniem dokumentacji technicznej (brak materiałów, surowców). Prowadzi księgę przychodów i rozchodów. Jak należy przeprowadzić remanent, gdy następuje wymiana wspólników (brak robót w toku), a jak gdy następuje w tej spółce zmiana udziałów wspólników?
Czy w przypadku zgłoszenia przerwy w prowadzeniu działalności (pismo do US) trwającej dłużej niż 10 miesięcy podatnik ma obowiązek odprowadzić należny VAT od remanentu, m.in. od środków trwałych, które ma w zakładzie?