W praktyce gospodarczej utarł się zwyczaj udzielania premii kontrahentom nabywającym określoną ilość produktów u danego dostawcy. Jednak w celu zintensyfikowania swojej sprzedaży oraz rozszerzenia rynku zbytu swoich produktów, dostawcy wprowadzają nowe sposoby premiowania kontrahentów nabywających jej produkty (wśród nich udzielanie tzw. prerabatu określanego także jako "premią z góry").
Na koniec 2012 r. otrzymaliśmy bonus w postaci towaru (za zakup powyżej określonego limitu). Jak zaewidencjonować przychód takiego towaru w magazynie? Jakie są tego konsekwencje w podatku dochodowym oraz VAT?
Spółka dokonuje zakupów dużych partii towarów. Kontrahent spółki z tego powodu dołączył do kupowanej partii towarów kilkadziesiąt sztuk towaru gratis. Czy spółka powinna takie gratisy rozpoznać jako przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń?
Tylko powiązanie konkretnego udzielonego rabatu z konkretną sprzedażą towarów, czyli bezpłatnego bonu z paragonem, pozwala na ustalenie podstawy opodatkowania w wysokości najbardziej zbliżonej do rzeczywistych jej rozmiarów - wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 kwietnia 2011 r. (sygn. akt I FSK 653/10).