Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że konta pozabilansowe, na których są ujmowane nieujęte w księgach rachunkowych w bieżącym roku koszty uzyskania przychodów inne niż poniesione na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) i związane z kwalifikowanymi prawami własności intelektualnej (IP BOX), należy raportować ze znacznikiem „INNE”, ponieważ nie przewidziano dla nich znacznika PD.
Wpłaty gotówkowe dokonywane przez podatnika na własny rachunek bankowy mogą być podstawą do ustalenia podstawy opodatkowania w drodze oszacowania, jeżeli takie „wpłaty własne” nie posiadały pokrycia w sprzedaży wykazanej przez podatnika w rozliczeniach podatkowych za odpowiadające wpłatom okresy – wyrok NSA z 4 marca 2025 r., sygn. akt I FSK 2082/24.
Zarządzenie zabezpieczenia powinno być doręczone do rąk pełnomocnika ustanowionego i zgłoszonego przez podatnika w postępowaniu podatkowym (kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej). Tak orzekł NSA w uchwale w składzie siedmiu sędziów.
Z zakazu wszczęcia postępowania podatkowego po upływie 6 miesięcy od zakończenia kontroli podatkowej nie powinien korzystać podatnik, który wykonał zalecenia zawarte w protokole kontroli, po czym po upływie 6-miesięcznego terminu zmienia swoje stanowisko i koryguje złożoną deklarację podatkową (wyrok NSA z 17 stycznia 2019 r., sygn. akt I FSK 322/17).
Podatnik ma obowiązek przydzielić środki ochrony indywidualnej pracownikom aparatu skarbowego przeprowadzającym kontrolę, jeśli sytuacja wymaga używania tych środków (wyrok NSA 18 lipca 2018 r. sygn. akt I FSK 874/18).
W Ministerstwie Finansów został opracowany plan działań zmierzających do poprawy przestrzegania przepisów podatkowych oraz zwiększenia efektywności administracji podatkowej. Realizacja tych działań w większości przypadków zmierza do poprawy ściągalności podatków i zwiększenia tym samym wpływów budżetowych. Wśród proponowanych działań znalazły się takie, które ułatwią życie podatnikom, np. ryczałtowe
Rząd przyjął projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej. Według założeń projektodawców ma on się przyczynić do uproszczenia i unowocześnienia procedur podatkowych oraz uszczelnienia systemu poboru podatków. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2016 r.
Od 1 stycznia 2017 r. do ustawy o VAT powróciło tzw. "dodatkowe zobowiązanie podatkowe". Takie zobowiązanie może być na podatnika nałożone przede wszystkim w przypadkach, gdy zaniża on lub nie wpłaca należnego VAT, ale nie tylko. W artykule przedstawiamy listę przypadków, w których podatnik może zostać w ten sposób ukarany, oraz zasady wymierzania tej sankcji, która może wynieść 20, 30 a nawet 100
5 lutego 2016 r. Ministerstwo Finansów opublikowało kolejny komunikat, w którym informuje podatników, że w 2016 r. będzie badać ceny transferowe w podmiotach powiązanych. Celem Ministerstwa Finansów jest nakłonienie podatników stosujących nierynkowe ceny w transakcjach z podmiotami powiązanymi do dobrowolnej korekty deklaracji podatkowych. Ministerstwo Finansów przewiduje, że począwszy od drugiego
Minister Finansów przygotował projekt planu działań administracji podatkowej na 2016 r. (KPD). Dokument ten określa branże, w których istnieje ryzyko występowania nadużyć podatkowych. Branże w nim wskazane będą się znajdowały w obszarze szczególnego zainteresowania organów kontroli podatkowej i skarbowej w 2016 r.
Organy podatkowe będą miały prawo żądać przekazania całości lub części ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych podatnika w formie elektronicznej dostosowanej do wymogów organu kontrolującego podatnika. Warto wiedzieć, że przepisy nakładające na podatników ten obowiązek wchodzą w życie dopiero 1 lipca 2016 r. i od tej daty będą obowiązywały, ale tylko tzw. dużych przedsiębiorców. Dla małych i średnich
Kontrolowani przedsiębiorcy spotykają się często z naruszeniami prawa przez pracowników organów podatkowych podczas dokonywania poszczególnych czynności kontrolnych. W takich sytuacjach istotne jest, aby kontrolowani podatnicy mieli świadomość praw przysługujących im w trakcie kontroli podatkowej. Ich pozycja jako strony postępowania jest bowiem zawsze niższa od pozycji przedstawicieli organów podatkowych
W deklaracji za 2005 r. wykazałam stratę. W 2007 i 2010 r. odliczyłam ją w rozliczeniach rocznych. Podczas kontroli w firmie we wrześniu br. kontroler zażądał ode mnie dokumentów za 2005 r., w którym wykazałam stratę, twierdząc, że chce sprawdzić prawidłowość wykazanej straty podatkowej. Czy kontroler ma takie prawo? Przecież upłynął termin przedawnienia zobowiązania podatkowego za 2005 r.
Ordynacja podatkowa. Protokół kontroli nie powoduje utraty prawa do złożenia wniosku o interpretację
Przeprowadzenie kontroli podatkowej zakończonej protokołem, dotyczącej stanu faktycznego objętego następnie wnioskiem o interpretację, nie stoi na przeszkodzie wydaniu interpretacji - wyrok WSA w Rzeszowie z 10 maja 2012 r. (sygn. akt I SA/Rz 209/12).
Wnioskowałem o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym na rachunek bankowy. W związku z tym urząd skarbowy prowadził u mnie czynności sprawdzające w zakresie zasadności zwrotu VAT (sprawdzał poprawność danych wykazanych w deklaracji VAT-7). Następnie, nie kończąc formalnie prowadzenia czynności sprawdzających, organ wszczął kontrolę podatkową. W ramach tej kontroli sprawdzano transakcje, na
Przepis różnicujący sytuację prawną podatników w zależności od tego, jaki organ dokonuje kontroli podatkowej, stawiający w gorszej sytuacji podatników kontrolowanych przez organy kontroli skarbowej poprzez pozbawienie ich prawa nienaliczania odsetek za okres trwającego na ich majątku zabezpieczenia, jest niezgodny z Konstytucją - wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 18 października 2011 r. (sygn. akt
W relacjach z organami podatkowymi podatnicy i inne podmioty mogą działać osobiście albo za pośrednictwem pełnomocnika. Znaczenie pełnomocnika w sprawach podatkowych stale wzrasta. Podatnik często nie radzi sobie samodzielnie z fiskalizmem organów podatkowych, nieprecyzyjnymi przepisami prawa podatkowego oraz często sprzecznymi ze sobą interpretacjami tych przepisów.
Prowadzę biuro rachunkowe. Jeden z moich klientów zalegał z płatnościami, więc rozwiązałam z nim umowę. Ponieważ nie uiścił zaległości, nie wydałam mu dokumentów i wyników pracy biura (zgodnie z umową). Obecnie klient ma problemy w urzędzie skarbowym. Czy urząd skarbowy ma prawo wymagać udostępnienia dokumentów przez biuro?
W 2009 r. kupiliśmy środek trwały i źle została naliczona amortyzacja. Błąd został wykryty przez kontrolę urzędu skarbowego za ten rok. Urząd wydał w tej kwestii decyzję, od której nie wnosiliśmy odwołania. Kiedy zaksięgować korektę - w każdym roku oddzielnie czy w bieżącym roku?