Podatnik zamierza zamknąć działalność gospodarczą, ponieważ wykazuje straty. Ma jednak cenny środek trwały, który chce sprzedać. Czy przychód ze sprzedaży środka trwałego obniży wykazaną stratę?
Nasza spółka wynajmuje mieszkania. Czy przy sprzedaży mieszkania będącego środkiem trwałym w firmie jego niezamortyzowana część może stanowić koszt podatkowy?
Spółka w lutym 2024 r. zakupiła i przyjęła do używania środek trwały (maszynę), który od marca 2024 r. podlega odpisom amortyzacyjnym. W maju 2024 r. otrzymaliśmy fakturę korygującą (zmniejszającą) koszty transportu tej maszyny. Koszty transportu stanowiły element wartości początkowej użytkowanego środka trwałego. Jak prawidłowo podatkowo i rachunkowo dokonać korekty i zaewidencjonować ją w księgach
Likwidacja jednego z wydziałów produkcyjnych nie oznacza zmiany rodzaju działalności. Jeśli więc podatnik w jej ramach likwiduje nie w pełni zamortyzowane środki trwałe, to stratę z tym związaną może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu (wyrok NSA z 11 stycznia 2024 r., sygn. akt II FSK 1994/23).
Podatnik (ojciec) chce udostępnić firmie swojego syna środek trwały (urządzenie produkcyjne), który jest amortyzowany. Co się stanie z odpisami amortyzacyjnymi za czas, kiedy ten środek trwały będzie użytkowany przez inną firmę?
Prowadzę hurtownię drewna. Na podstawie umowy franczyzy, w zamian za zakup określonej ilości surowca, mam zamiar udostępnić rzemieślnikowi prowadzącemu warsztat stolarski specjalistyczne urządzenia, takie jak: frezarki do drewna, tokarki do drewna, ostrzarki wolnoobrotowe, piły ukośnice, pilarki. Urządzenia przez cały okres trwania umowy będą stanowiły moją własność. Czy mam prawo zaliczyć ich amortyzację
Zdarza się, że podatnicy podatku dochodowego otrzymują lub płacą różnego rodzaju odsetki. W raporcie na przykładach omówiono zasady, na jakich odsetki stanowią przychody podatkowe oraz koszty uzyskania przychodów. Opisano również ich ich odrębność księgową. Całość wzbogacono praktycznymi przykładami oraz wyjaśnieniami organów podatkowych i sądów administracyjnych.
W kwietniu 2023 r. kupiłam maszynę, którą przyjęłam w tym samym miesiącu na stan środków trwałych. W czerwcu 2023 r. kupiłam dokumentację techniczną do tej maszyny za 500 zł. Czy wydatek na zakup tej dokumentacji mogę zaliczyć bezpośrednio w koszty podatkowe? Czy też powinnam zwiększyć wartość początkową tego środka trwałego?
Nieumorzoną wartość likwidowanych środków trwałych służących do produkcji zaniechanej ze względów rynkowych, w szczególności ze względu na brak popytu, można rozpoznać jako koszt uzyskania przychodu – wyrok NSA z 6 września 2022 r., sygn. akt II FSK 3139/19.
W wyniku podtopienia zniszczona została maszyna należąca do podatnika, która była uznana za środek trwały i w związku z tym amortyzowana. Jak rozliczyć to zdarzenie w kosztach podatkowych?