Przyznanie zasiłku okresowego osobie przekraczającej kryterium dochodowe zgodnie z art. 41 pkt 2 ustawy o pomocy społecznej jest możliwe tylko w wyjątkowych, szczególnie uzasadnionych przypadkach, które muszą być ocenione indywidualnie i wyraźnie odbiegać od typowych sytuacji osób ubiegających się o pomoc, co jest przedmiotem uznania administracyjnego.
Przyznanie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego osobom uprawnionym do alimentacji w kolejności dalszej niż pierwszy stopień spokrewnienia wymaga, aby osoby zobowiązane do alimentacji w pierwszej kolejności legitymowały się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności.
W myśl artykułu 30 ust. 9 ustawy o świadczeniach rodzinnych, organ administracyjny ma prawo odroczyć płatność niesłusznie pobranego świadczenia rodzinnego wraz z odsetkami, całkowicie lub częściowo, jeśli istnieją istotnie uzasadnione powody związane z sytuacją danej rodziny.
Zgodnie z art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. b, przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego jest możliwe jedynie po rezygnacji z wcześniej przyznanego świadczenia konkurencyjnego, takiego jak zasiłek dla opiekuna, z uwagi na przepisy wykluczające możliwość jednoczesnego pobierania kilku świadczeń przysługujących z tego samego tytułu. Rezygnacja musi być wyraźna i skuteczna, co oznacza wyeliminowanie z obrotu prawnego
Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej, w kategorii dochodu na potrzeby ustalania prawa do świadczeń z pomocy społecznej, należy uwzględniać nie tylko bezpośrednie wpływy pieniężne, ale również pomoc finansową otrzymywaną w formie regulowania zobowiązań pieniężnych przez osoby trzecie, ponieważ stanowi ona realne przysporzenie majątkowe beneficjenta.
Świadczenie pielęgnacyjne nie przysługuje osobie sprawującej opiekę nad niepełnosprawnym członkiem rodziny, który pozostaje w związku małżeńskim, jeżeli małżonek osoby niepełnosprawnej nie jest legitymowany orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności.
Zgodnie z art. 11a ustawy o ochronie zwierząt, kompleksowy system obowiązków i standardów mających na celu ochronę zwierząt, w tym zapobieganie ich bezdomności oraz zapewnienie odpowiednich warunków bytowania, opieki i leczenia, odzwierciedla zobowiązanie państwa i społeczeństwa do humanitarnego traktowania zwierząt oraz ich ochrony przed cierpieniem i zaniedbaniem.
Jeżeli osoba spełniająca warunki do przyznania wyższego świadczenia pielęgnacyjnego chce je otrzymać, a pobiera emeryturę, powinna mieć możliwość wyboru tego wyższego świadczenia, poprzez rezygnację z pobierania świadczenia niższego, tj. emerytury. Wyboru tego można dokonać przez złożenie do organu rentowego wniosku o zawieszenie prawa do emerytury na podstawie art. 103 ust. 3 ustawy z 17 grudnia 1998
Do dochodów na potrzeby przyznania zasiłku okresowego wlicza się wszelkie przychody uzyskane w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku, niezależnie od ich źródła i formy, w tym również pomoc finansową świadczoną w naturze oraz kwoty wyegzekwowane przez komornika sądowego.
W sprawach dotyczących rozliczenia nakładów poczynionych na nieruchomości na podstawie umowy użyczenia, nie można jednocześnie stosować przepisów o prowadzeniu cudzych spraw bez zlecenia i o bezpodstawnym wzbogaceniu jako równorzędnych podstaw prawnych rozstrzygnięcia, gdyż są to reżimy prawne, które się wzajemnie wykluczają. Należy dokładnie określić charakter stosunku prawnego łączącego strony i
Jeżeli wnioskodawca złożył wniosek o świadczenie pielęgnacyjne wraz z oświadczeniem o rezygnacji z prawa do specjalnego zasiłku opiekuńczego, to świadczenie pielęgnacyjne powinno zostać przyznane od miesiąca, w którym wpłynął wniosek, bez względu na wcześniejsze przyznanie specjalnego zasiłku opiekuńczego.
Rozstrzygnięcie o przyznaniu świadczenia pielęgnacyjnego nie może ignorować potrzeby zapewnienia ochrony socjalnej osobom opiekującym się niepełnosprawnymi, co wyraża się poprzez umożliwienie wyboru świadczeń na podstawie art. 27 ust. 5 ustawy o świadczeniach rodzinnych, w kontekście gwarantowania równego traktowania.
" Określony w art.64c § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ( Dz. U z 2023 r., poz. 1634 ze zm., dalej: ppsa) termin na wniesienie sprzeciwu dotyczy również prokuratora, który nie brał udziału w postępowaniu administracyjnym. Odesłanie przewidziane w art. 64b § 1 ppsa nie daje podstawy do stosowania w postępowaniu ze sprzeciwu przepisu art. 53 §
Posiadanie ustalonego prawa do emerytury nie wyklucza możliwości uzyskania świadczenia pielęgnacyjnego, jeżeli wnioskodawca zdecyduje się na zawieszenie prawa do emerytury, zgodnie z wykładnią systemową, funkcjonalną oraz prokonstytucyjną art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy o świadczeniach rodzinnych.
Warunek rezygnacji z zatrudnienia lub niepodejmowania pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad osobą legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności jest spełniony, gdy zakres tej opieki wypełnia ustawowe przesłanki wykluczające możliwość pogodzenia jej z pracą zarobkową, a związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy opieką a niemożnością podjęcia zatrudnienia jest bezpośredni i
Opiekun prawny dziecka, który nie spełnia warunków wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o świadczeniach rodzinnych, ponieważ nie ciąży na nim obowiązek alimentacyjny w rozumieniu Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, nie ma prawa do przyznania świadczenia pielęgnacyjnego z tego tytułu, nawet jeżeli sprawuje on faktyczną opiekę nad dzieckiem, na które nie zostało jeszcze nałożone przez sąd orzeczenie
W świetle art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza jest kategorią obiektywną i niezależną od tego, jak jest nazywana czy oceniana przez podmiot ją prowadzący. Działalność zorganizowana i nastawiona na osiągnięcie zysku uprawnia do odliczenia VAT naliczonego z faktur zakupowych, zgodnie z art. 86 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.
W przypadku interpretacji indywidualnej o niepodzielnej charakterze, gdzie kilka pytań dotyczy różnych aspektów podatkowych tego samego zdarzenia, nie jest możliwe zaskarżenie i uchylenie interpretacji jedynie w części. Interpretacja taka stanowi niepodzielną całość, a zatem w sytuacji stwierdzenia nieprawidłowości w jakiejkolwiek jej części, należy uchylić interpretację w całości.
Urządzającym grę na automatach jest podmiot, który zapewnia (stwarza, organizuje) warunki umożliwiające udział w grze na automatach prowadzonej poza kasynem gry.
Na podstawie ratyfikowanej umowy międzynarodowej albo bezpośrednio stosowanych przepisów prawa Unii Europejskiej kontrola nadzoru rynku może być przeprowadzona bez uprzedniego powiadomienia przedsiębiorcy o zamiarze jej wszczęcia, a waga naruszenia prawa w kontekście niewykonania obowiązków informacyjnych musi być oceniana w obszarze celów ochrony środowiska i zdrowia ludzi, co może determinować nałożenie
W świetle art. 30 ust. 1 pkt 1 oraz art. 31a ust. 5 ustawy o wyrobach budowlanych, rozstrzygnięcia administracyjne dotyczące nieprawidłowości w wyrobach budowlanych, w tym zakaz dalszego udostępniania wyrobu niespełniającego wymagań, muszą odnosić się do aktualnego stanu prawnego i faktycznego, a decyzje organów administracyjnych powinny adekwatnie odzwierciedlać zmiany zachodzące w trakcie postępowania
Posiadanie przez przedsiębiorcę licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką wymaga nie tylko zgłoszenia pojazdu do licencji, ale również jego odpowiedniego wyposażenia i oznaczenia, co odróżnia go od pojazdów niebędących taksówkami, zgodnie z art. 2 pkt 43 ustawy prawo o ruchu drogowym, co stanowi warunek konieczny do uznania przewozu za wykonany taksówką
Art. 140 ust. 1 pkt 3a lit. a ustawy - Prawo o ruchu drogowym, podobnie jak art. 103 ust. 1 pkt 4 ustawy o kierujących pojazdami, stanowią odrębne i niezależne od siebie podstawy cofnięcia uprawnień do kierowania pojazdami. Żaden z tych przepisów nie zawiera norm kolizyjnych, odnoszących się do występujących pomiędzy nimi zależności.
1. Protokół kontroli drogowej jest podstawowym dokumentem stanowiącym materiał dowodowy w sprawach o nałożenie kary pieniężnej. 2. Podmiotem wykonującym transport drogowy jest nie tylko ten, kto podejmuje i wykonuje tego rodzaju działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, ale także ten, kto faktycznie podejmuje czynności z zakresu transportu drogowego, chociaż nie dopełnił warunków