Taryfa wymaga precyzyjnego określenia taryfowych grup odbiorców usług oraz spełnienia wszystkich wymogów przewidzianych w ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę oraz w odpowiednich rozporządzeniach, aby mogła być skutecznie zatwierdzona przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.
Właściciel nieruchomości ma prawo do stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej zezwalającej na wycinkę drzew, jeśli wykazuje interes prawny wynikający z prawa własności, a organy administracji publicznej są zobowiązane do dokładnego zbadania stanu faktycznego, w tym ustalenia rzeczywistego przebiegu granicy działek.
W stanie prawnym obowiązującym przed dniem 15 listopada 2008 r. nie istniała podstawa prawna do umieszczania w decyzji administracyjnej zezwalającej na usunięcie drzew terminu ograniczającego w czasie możliwość skorzystania z tego uprawnienia, a dodanie takiego terminu bez podstawy prawnej skutkuje stwierdzeniem nieważności decyzji w odpowiedniej części.
Przy wydawaniu decyzji o zezwoleniu na usunięcie drzew, organ administracji musi przede wszystkim uwzględniać ochronę dóbr objętych ustawą o ochronie przyrody, w tym siedlisk gatunków chronionych, a zgoda na usunięcie drzew może być wydana wyłącznie po szczegółowym zbadaniu wszelkich uwarunkowań oraz przy spełnieniu wymogów przepisów o ochronie gatunkowej.
W państwie prawa dla kwalifikacji danego aktu, jako aktu normatywnego powszechnie obowiązującego, prócz charakteru norm prawnych i kształtowania przez te normy sytuacji prawnej adresatów, wydania go przez kompetentny organ, istotne znaczenie ma instytucja publikacji aktu.