Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606715)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady

    Orzeczenia

    Orzeczenia

    Zakres dat
    -
    Tematyka
    Wszystkie Podatki Kadry i płace Obrót gospodarczy Rachunkowość firm Ubezpieczenia
    Publikator
    Wszystkie Orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego
    Roczniki
    Wszystkie Rok 2009
    Izba / Jednostka
    Wszystkie Izba Finansowa Izba Gospodarcza Izba Ogólnoadministracyjna
    Zawiera tezę
    Wszystkie Tak
    Orzeczenie
    22.12.2009

    Wyrok NSA z dnia 22 grudnia 2009 r., sygn. II OSK 1868/08

    W sprawie o potwierdzenie posiadania obywatelstwa polskiego, prowadzonej na podstawie art.17 ust.4 ustawy z dnia 15 lutego 1962 r. o obywatelstwie polskim (Dz.U. z 2000 r. Nr 28, poz. 353 ze zm.), w przypadku gdy ma być wydana decyzja odmawiająca potwierdzenia posiadania obywatelstwa polskiego osobie, która obywatelstwo polskie posiadała, istota rozstrzygnięcia sprawy podlega na stwierdzeniu, kiedy

    czytaj dalej
    Orzeczenie
    17.12.2009

    Zasady konkurencji a dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego - Wyrok NSA z dnia 17 grudnia 2009 r., sygn. II GSK 956/09

    Projekt, który zawiera elementy komercyjne i świadczy usługi mogące zakłócać konkurencję oraz wpływać na handel między państwami członkowskimi UE, podlega ograniczeniom wynikającym z art. 87 ust. 1 Traktatu WE i nie może uzyskać dofinansowania ze środków funduszy unijnych.

    czytaj dalej
    Orzeczenie
    03.11.2009

    Wyrok NSA z dnia 3 listopada 2009 r., sygn. I OSK 1601/07

    Trzyletni termin, o którym mowa w art. 145 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, dotyczy rozstrzygnięcia przez organ pierwszej instancji o ustaleniu opłaty adiacenckiej.

    czytaj dalej
    Orzeczenie
    30.10.2009

    Kara za usunięcie drzewa bez zezwolenia uzasadniona - Wyrok NSA z dnia 30 października 2009 r., sygn. II OSK 1740/08

    Usunięcie drzewa bez wymaganego zezwolenia jest czynem, za który nakładana jest administracyjna kara pieniężna, niezależnie od stanu zdrowotnego czy estetycznego drzewa, oraz bez względu na zasadzenie nowych drzew w miejscu usuniętego.

    czytaj dalej
    Orzeczenie
    16.10.2009

    Kara pieniężna za wycięcie drzewa bez zgody administracyjnej - Wyrok NSA z dnia 16 października 2009 r., sygn. II OSK 1606/08

    Art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o ochronie przyrody nakłada bezwzględny obowiązek uzyskania zezwolenia na usunięcie drzewa, bez względu na stan zdrowotny drzewa i potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa, a odpowiedzialność za naruszenie tego obowiązku jest obiektywna i niemożliwe jest odstąpienie od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej z tego powodu.

    czytaj dalej
    Orzeczenie
    15.10.2009

    Odpowiedzialność współwłaściciela za usunięcie drzewa mimo podziału quoad usum - Wyrok NSA z dnia 15 października 2009 r., sygn. II OSK 1582/08

    Podział quoad usum nieruchomości nie wyłącza współwłaściciela z możliwości ubiegania się o zezwolenie na usunięcie drzew oraz z odpowiedzialności administracyjnej za ich usunięcie bez wymaganego zezwolenia.

    czytaj dalej
    Orzeczenie
    13.10.2009

    Wyrok NSA z dnia 13 października 2009 r., sygn. II OSK 1080/09

    O potencjalnie korupcyjnym wykorzystywaniu mienia jednostki samorządowej przez radnego można mówić wtedy, gdy radny, uczestnicząc w pracach organów właściwej jednostki samorządu, może wpływać na treść uchwał i decyzji podejmowanych przez te organy (art. 24f ust. 1 u.s.g.).

    czytaj dalej
    Orzeczenie
    18.09.2009

    Odmowa zatwierdzenia taryf wodnych bez odpowiedniego zezwolenia - Wyrok NSA z dnia 18 września 2009 r., sygn. II OSK 998/09

    Rada gminy ma prawo odmówić zatwierdzenia taryf na zbiorowe zaopatrzenie w wodę jeżeli wnioskodawca nie posiada zezwolenia na prowadzenie takiej działalności, zgodnie z art. 16 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę.

    czytaj dalej
    Orzeczenie
    17.09.2009

    Decyzja o nałożeniu kary pieniężnej za wycięcie drzew bez zezwolenia podtrzymana przez NSA - Wyrok NSA z dnia 17 września 2009 r., sygn. II OSK 1400/08

    Posiadacz nieruchomości odpowiada za usunięcie drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia, a usunięcie takie skutkuje wymierzeniem kary administracyjnej na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o ochronie przyrody, niezależnie od przyczyn samowolnego działania na terenie objętym ochroną przyrody.

    czytaj dalej
    Orzeczenie
    29.06.2009

    Obowiązek pouczenia posiadaczy nieruchomości o znaczeniu prawnych aktów administracyjnych - Wyrok NSA z dnia 29 czerwca 2009 r., sygn. II OSK 1049/08

    Odpowiedzialność za usunięcie drzew bez zezwolenia jest odpowiedzialnością obiektywną, jednakże brak właściwego pouczenia oraz jednoznacznego wskazania przez organ prowadzący postępowanie w sprawie zezwolenia na wycięcie drzew może wpływać na przyjęcie braku naruszenia normy z art. 83 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody.

    czytaj dalej
    Orzeczenie
    26.06.2009

    Wyrok NSA z dnia 26 czerwca 2009 r., sygn. II OSK 263/09

    Skarga złożona na podstawie art. 101 ust. 1 u.s.g. nie ma charakteru actio popularis, a więc do jej wniesienia nie legitymuje ani sprzeczność z prawem zaskarżonego zarządzenia, ani też stan zagrożenia naruszenia interesu prawnego lub uprawnienia.

    czytaj dalej
    Orzeczenie
    13.05.2009

    Odroczenie terminu płatności kary za usunięcie drzew - wymagania i przesłanki - Wyrok NSA z dnia 13 maja 2009 r., sygn. II OSK 421/08

    Zgodnie z art. 88 ust. 3 ustawy o ochronie przyrody, termin płatności kary pieniężnej za usunięcie drzew bez wymaganego zezwolenia może być odroczony na okres 3 lat, jeśli stopień uszkodzenia drzew nie wyklucza zachowania ich żywotności oraz możliwości odtworzenia korony, a posiadacz nieruchomości podjął działania w celu zachowania ich żywotności. Brak spełnienia tych przesłanek powoduje, że organ

    czytaj dalej
    Orzeczenie
    03.04.2009

    Odpowiedzialność posiadacza nieruchomości za wycinkę drzew bez zezwolenia - Wyrok NSA z dnia 3 kwietnia 2009 r., sygn. II OSK 488/08

    Zgodnie z ustawą o ochronie przyrody (art. 88 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 83 ust. 1) odpowiedzialność za usunięcie drzewa bez wymaganego zezwolenia spoczywa na posiadaczu nieruchomości, niezależnie od tego, kto faktycznie dokonał wycinki, o ile posiadacz wiedział o tym działaniu lub na nie zezwolił.

    czytaj dalej
    Orzeczenie
    03.04.2009

    Wyrok NSA z dnia 3 kwietnia 2009 r., sygn. II OSK 582/08

    Choć literalnego brzmienia art. 61 ust. 1 pkt 1 u.p.z.p. wynika wymóg "dostępności z tej samej drogi publicznej", to jednak niespełnienie go nie może być a limine przesłanką odmowy lokalizacji inwestycji w sytuacji, gdy w okolicy tworzącej urbanistyczną całość znajdują się już zabudowania pozwalające na określenie wymagań nowej zabudowy. Decyzja odmowna z tej przyczyny, że okoliczne zabudowania mają

    czytaj dalej
    Orzeczenie
    11.03.2009

    Odpowiedzialność administracyjna za nielegalną wycinkę drzew może spoczywać na właścicielu nieruchomości niezależnie od winy. - Wyrok NSA z dnia 11 marca 2009 r., sygn. II OSK 329/08

    Odpowiedzialność administracyjna za usunięcie drzew bez zezwolenia jest zobiektywizowana i nie wymaga ustalenia winy właściciela, wystarczy wykazanie związku przyczynowego pomiędzy jego działaniem (zaniechaniem), a usunięciem drzew, aby nałożyć karę administracyjną.

    czytaj dalej
    Orzeczenie
    10.03.2009

    Wyrok NSA z dnia 10 marca 2009 r., sygn. II OSK 406/08

    1. Brak możliwości dokonania czynności doręczenia decyzji administracyjnej osobie, która zmarła w trakcie toczącego się postępowania, będąc jedyną jego stroną, nie sprawia, że decyzja ta jest aktem nieistniejącym. 2. Śmierć osoby, która wystąpiła z wnioskiem, o którym mowa w art. 17 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1962 r. o obywatelstwie polskim (Dz. U. z 2000 r., Nr 28, poz. 353 ze zm.), pomimo niezaistnienia

    czytaj dalej
    Orzeczenie
    05.03.2009

    Obowiązek uzasadnienia odmowy zatwierdzenia taryf - Wyrok NSA z dnia 5 marca 2009 r., sygn. II OSK 1824/08

    Uchwała o odmowie zatwierdzenia taryf musi wskazywać konkretne naruszenia przepisów prawnych przy ich sporządzaniu, a brak uzasadnienia takiej uchwały stanowi o jej nieważności w kontekście zasady praworządności.

    czytaj dalej
    Orzeczenie
    27.02.2009 Podatki

    Wyrok NSA z dnia 27 lutego 2009 r., sygn. II FSK 1864/07

    Art. 20 ust. 3 u.p.d.o.f. stanowiąc o wydatkach "nieznajdujących pokrycia w mieniu zgromadzonym w roku podatkowym oraz w latach poprzednich, pochodzącym z przychodów opodatkowanych lub wolnych od opodatkowania" - wyznacza zakres poszukiwań faktów istotnych dla podjęcia rozstrzygnięcia w przedmiocie nieujawnionych źródeł przychodów. Chodzi mianowicie o określenie z jednej strony wysokości nakładów

    czytaj dalej
    Orzeczenie
    26.02.2009 Podatki

    Wyrok NSA z dnia 26 lutego 2009 r., sygn. I FSK 1482/07

    Za zaległości podatkowe stowarzyszenia, jako osoby prawnej innej niż wymienione w art. 116 O.p., odpowiadają solidarnie całym swoim majątkiem członkowie organów zarządzających tymi osobami, bez względu na czy faktycznie stowarzyszenie prowadziło działalność gospodarczą czy nie, jest to w tym kontekście bez znaczenia.

    czytaj dalej
    Orzeczenie
    26.02.2009 Podatki

    Wyrok NSA z dnia 26 lutego 2009 r., sygn. I FSK 1067/08

    Udzielenie premii pieniężnej, która jest uzależniona tylko i wyłącznie od zrealizowanego określonego obrotu netto w ciągu okresu rozliczeniowego, nie może być uznane jako świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

    czytaj dalej
    Orzeczenie
    26.02.2009 Podatki

    Wyrok NSA z dnia 26 lutego 2009 r., sygn. II FSK 1644/07

    Wydanie decyzji przez organ odwoławczy jest ponownym rozpoznaniem tej samej sprawy podatkowej, a nie rozpoznaniem sprawy nowej , dotyczącej kontroli postanowienia zawierającego interpretację.

    czytaj dalej
    Orzeczenie
    26.02.2009 Podatki

    Wyrok NSA z dnia 26 lutego 2009 r., sygn. I FSK 1898/07

    Trudno rozdzielić usługę montażu okien z jego dostawą dokonaną przez producenta i tego typu usługa powinna być opodatkowana stawką 7%.

    czytaj dalej
    Orzeczenie
    26.02.2009 Podatki

    Wyrok NSA z dnia 26 lutego 2009 r., sygn. I FSK 1911/07

    Wywołane skargą kasacyjną postępowanie przed Naczelnym Sądem Administracyjnym nie polega na ponownym rozpoznaniu sprawy w jej całokształcie, i że uzasadnione jest odnoszenie się do poszczególnych zarzutów składających się na podstawy kasacyjne i wyznaczających zakres badania sprawy przez sąd drugiej instancji. Ponieważ składające się na podstawy kasacyjne zarzuty wyznaczają granice badania sprawy przez

    czytaj dalej
    Orzeczenie
    26.02.2009

    Wyrok NSA z dnia 26 lutego 2009 r., sygn. II FSK 1660/07

    Naruszenie art. 1 P.u.s.a. nie może jednak stanowić samoistnej podstawy naruszenia przepisów postępowania sądowoadministracyjnego bez wskazania konkretnej normy procesowej, która została naruszona. Sąd pierwszej instancji dokonał oceny legalności zaskarżonej decyzji, zatem tego unormowania nie naruszył. Natomiast to, czy ocena legalności decyzji administracyjnej była prawidłowa czy też błędna nie może

    czytaj dalej
    Poprzednia
    1 2 3 4 5 6 7 8 9
    Następna
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.