O potencjalnie korupcyjnym wykorzystywaniu mienia jednostki samorządowej przez radnego można mówić wtedy, gdy radny, uczestnicząc w pracach organów właściwej jednostki samorządu, może wpływać na treść uchwał i decyzji podejmowanych przez te organy (art. 24f ust. 1 u.s.g.).
Przepisy art. 11 pkt 2 ustawy z dnia 20 stycznia 1920 r. o obywatelstwie Państwa Polskiego (Dz. U. Nr 7, poz. 44) i art. 115 ust. 1 ustawy z dnia 9 kwietnia 1938 r. o powszechnym obowiązku wojskowym (Dz. U. Nr 25, poz. 220) w stosunku do obywateli polskich zamieszkałych na obszarach Polski wcielonych przemocą przez okupanta do Rzeszy Niemieckiej, którzy zgłosili przynależność do narodowości niemieckiej
Obliczenie kwoty podatku rezydualnego zawartej w wartości rynkowej podobnego pojazdu zarejestrowanego w kraju, w świetle wyroku ETS w sprawie C-313/05, interpretującego art. 90 TWE w aspekcie przepisów o podatku akcyzowym, ma służyć nie tylko stwierdzeniu czy doszło do dyskryminacji fiskalnej, ale także poprzez jej porównanie z kwotą zapłaconego przez podatnika podatku akcyzowego, do ustalenia jaki
w przypadku nabycia przez osobę trzecią od podatnika udziałów w spółkach zależnych wartością jednostkową składników majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 112 § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej, jest wartość jednego udziału, a nie wartość wszystkich nabywanych przez osobę trzecią udziałów.
Nie jest rolą organu administracji w sprawie dotyczącej zwolnienia policjanta ze służby na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 8 ustawy o Policji, a także sądu administracyjnego przeprowadzanie na wniosek policjanta dowodów mających na celu podważenie zasadności wydanego w sprawie karnej postanowienia o przedstawieniu mu zarzutów popełnienia określonych przestępstw.
Organ administracyjny nie może umorzyć postępowania administracyjnego bez wszechstronnego i wnikliwego przeprowadzenia postępowania dowodowego, które wykaże jednoznacznie brak podstaw prawnych i faktycznych do merytorycznego załatwienia sprawy.
Artykuł 8 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, sporządzonej w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r., (Dz.U. z 1993r., Nr 61, poz. 284 i 285, z 1995r. Nr 36, poz. 175,176 i 177, z 1998r., Nr 147, poz. 962 oraz z 2002r.. Nr 127, poz. 1084) nie chroni tej sfery życia, która łączy się z wynikajacym z zasady suwerenności państwa prawem do stanowienia przepisów regulujących zasady nabycia
Stwierdzenie, że osoba która w chwili wejścia w życie Traktatu pokoju między Polską a Rosją i Ukrainą, podpisanego w Rydze dnia 18 marca 1921 r. (Dz.U. RP Nr 49, poz. 300), nie miała ukończonych 18 lat, nabyła obywatelstwo polskie na podstawie art. 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 20 stycznia 1920 r. o obywatelstwie Państwa Polskiego (Dz. U. R.P. Nr 7, poz. 44 ze zm.), wymaga ustalenia, że była zapisana
Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków uchwalony przez gminę nie może przewidywać opłat za wydawanie warunków technicznych przyłącza, jeżeli nie ma wyraźnej podstawy prawnej w ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.
Przepisy prawa miejscowego nie mogą powielać regulacji zawartych w ustawach ani ich modyfikować; regulaminy uchwalane na podstawie ustaw muszą w pełni realizować delegację ustawową w zakresie istotnym dla prowadzonej działalności.
Usunięcie drzewa obumarłego lub zagrażającego bezpieczeństwu ludzi lub mienia w istniejących obiektach budowlanych bez wymaganego zezwolenia właściwego organu skutkuje obligatoryjnie nałożeniem administracyjnej kary pieniężnej na posiadacza nieruchomości, niezależnie od przyczyn usunięcia drzew i samowolnego działania pracownika.
Osoby narodowości żydowskiej, które po powstaniu państwa Izrael przybyły do tego państwa z zamiarem stałego osiedlania się w tym państwie, były obywatelami izraela, także przed uchwaleniem ustawy o obywatelstwie Izraelskim, co oznaczało nabycie obcego obywatelstwa w rozumieniu art. 11 pkt. 1 ustawy z dnia 20 stycznia 1920 r. o obywatelstwie Państwa Polskiego (Dz. U. Nr 7, poz. 44 ze zm.)