Wyrok NSA: M. Sp. z o.o. nie miała prawa do odliczenia VAT z faktur wystawionych przez A., niebędącego właścicielem towaru, a wewnątrzwspólnotowe nabycie było fikcyjne. NSA oddalił skargę na tę decyzję.
Strona wnioskująca o stwierdzenie nabycia z mocy prawa nieruchomości zajętej pod drogę publiczną ponosi ciężar dowodu na potwierdzenie zajęcia i władztwa publicznego; organ administracji nie jest zobowiązany do gromadzenia materiału dowodowego z urzędu.
Dla przyznania dodatku węglowego na podstawie art. 2 ust. 3c i 3d ustawy o dodatku węglowym, warunkiem nie jest uprzednie podjęcie formalnych działań w celu ustalenia odrębnego adresu miejsca zamieszkania przez wnioskodawcę. Weryfikację tej przesłanki dokonuje się na podstawie doświadczeń życiowych i oświadczenia wnioskodawcy.
W przypadku umorzenia nienależnie pobranego świadczenia z pomocy społecznej wymagana jest sytuacja szczególnie uzasadniona, wyróżniająca się na tle innych trudnych przypadków. Sama trudna sytuacja materialna i osobista dłużnika nie wystarcza do zastosowania art. 104 ust. 4 u.o.p.s.
Umorzenie postępowania w sprawie zwrotu nieruchomości było zasadne z uwagi na wcześniejsze prawomocne rozstrzygnięcia dotyczące tożsamości zarówno podmiotowej, jak i przedmiotowej sprawy.
Skarga kasacyjna dotycząca odmowy zwrotu wywłaszczonej nieruchomości oddalona; spełniony cel wywłaszczenia uzasadnia odmowę zwrotu zgodnie z art. 136 i 137 u.g.n., przy braku naruszeń w ustaleniach faktycznych i stosowaniu prawa materialnego oraz procesowego.
Rokowania, o których mowa w art. 124 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, nie muszą spełniać standardów przewidzianych w kodeksie cywilnym i mogą być uznane za przeprowadzone nawet w przypadku braku woli zawarcia umowy ze strony właściciela nieruchomości.
Zrealizowanie celu wywłaszczenia nieruchomości wymaga wykazania funkcjonalnego związku istniejącej na niej infrastruktury z celem pierwotnym. W przypadku wątpliwości, zwrot nieruchomości pozostaje możliwy, chyba że zostanie dowiedzione, iż infrastruktura była integralną częścią osiedla mieszkaniowego.
Organ odwoławczy nie może z urzędu uchylać decyzji w zakresie, który nie został formalnie zaskarżony, zaś decyzja powinna być uchylana wyłącznie w zakresie zaskarżonym przez stronę, przy jednoczesnym sprostaniu przesłankom z art. 155 k.p.a.
Obowiązek przedstawienia mapy geodezyjnej jest uzasadniony w postępowaniach administracyjnych dotyczących ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości w celu umieszczenia na niej infrastruktury telekomunikacyjnej, zgodnie z odpowiednio stosowanymi przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Decyzja kasacyjna organu II instancji, stosującego art. 138 § 2 kpa, jest dopuszczalna tylko wtedy, gdy nie można uzupełnić postępowania dowodowego zgodnie z art. 136 kpa; NSA dopuścił możliwość uzupełnienia dowodów w postępowaniu odwoławczym, eliminując zbędne przedłużania postępowania.
Zarządzenie pokontrolne musi być zgodne z ustaleniami protokołu kontroli, a nałożone w nim obowiązki powinny znajdować wyraźne odniesienie do wyników tej kontroli. Niedopuszczalne jest nakładanie obowiązków, które nie znajdują odzwierciedlenia w dokumentacji kontrolnej.
Organ administracji, odpowiadając na wniosek o udostępnienie informacji publicznej, jest zobowiązany do pełnego i terminowego udzielenia odpowiedzi zgodnie z przepisami prawa. Brak informacji o posiadaniu lub nieposiadaniu żądanych danych nie zwalnia organu z obowiązku udzielenia odpowiedzi, a niedopełnienie tego obowiązku skutkuje stwierdzeniem bezczynności.
Uchylenie decyzji organów administracyjnych i wyroku WSA na podstawie naruszenia przepisów proceduralnych i materialnych; podkreślenie znaczenia wykładni uznania administracyjnego z uwzględnieniem interesu społecznego i słusznego interesu obywateli.
Organy dyscyplinarne muszą uwzględniać wszystkie ustanowienia obrońców obwinionego funkcjonariusza i przeprowadzać postępowanie zgodnie z zasadami rzetelnego procesu, zapewniając pełną ocenę dowodów i poszanowanie prawa do obrony.
Termin do wniesienia odwołania ulega zawieszeniu zarówno w okresie stanu zagrożenia epidemicznego, jak i stanu epidemii zgodnie z przepisami art. 15 zzs ustawy COVID, umożliwiając skuteczne działania procesowe w tym czasie.