Przeniesienie prawa własności nieruchomości dokonane w formie aktu notarialnego stanowi czynność cywilnoprawną, a rozstrzyganie w sprawach ważności tego rodzaju czynności, jak i zasądzanie stosownych kwot z tytułu wyrządzonej szkody należy do drogi sądowej w sprawach cywilnych i pozostaje w kompetencji sądów powszechnych. W tym zakresie wyłączona jest sądowa kontrola wykonywana przez Naczelny Sąd Administracyjny
Wynik kontroli wskazujący uchybienia w samoobliczeniu podatku oraz nieprawidłowości w rekonstrukcji podstaw opodatkowania, który odtwarza podstawy opodatkowania w celu określenia wysokości straty poniesionej w roku podatkowym, stanowi istotnościowo pierwszoinstancyjną decyzję administracyjną, którą Inspektor Kontroli Skarbowej powinien wydać na podstawie art. 24 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
Naczelny Sąd Administracyjny nie jest kompetentny do orzekania w sprawach należących do właściwości innych sądów /art. 19 pkt 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym - Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./. Od rozstrzygnięć w sprawach emerytur, rent i innych świadczeń z ubezpieczenia społecznego można zaś odwoływać się tylko do sądów powszechnych - działających jako sądy ubezpieczeń
W umowie spółki nie rozstrzygnięto o zasadach jej reprezentacji, przeto zasady te wynikają z art. 866 w zw. z art. 865 Kc. O ile prowadzenie spraw podatkowych może być uznane za dokonywanie zwykłych czynności spółki /nie przekraczających granic zwykłego zarządu/ do wszczęcia postępowania sądowego wymagana jest uchwała wspólników jako do czynności przekraczającej granice zwykłego zarządu.
Zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi, w rozumieniu art. 238 par. 1 Kpa, nie można uznać za inny akt lub czynność z zakresu administracji publicznej dotyczący przyznania, stwierdzenia albo uznania uprawnienia lub obowiązku wynikającego z przepisów prawa i to niezależnie od formy, w jakiej zostało wydane. Zawiadomienie takie nie dotyczy bowiem przyznania ani stwierdzenia, czy też uznania uprawnienia
Na postanowienie pozytywne o dopuszczeniu organizacji społecznej do udziału w postępowaniu na prawach strony zażalenie nie służy, gdyż nie zostało ono przewidziane w art. 31 par. 2 Kpa, a na wydane w toku postępowania postanowienie służy stronie zażalenie tylko wówczas gdy Kodeks tak stanowi /art. 141 Kpa/.
W myśl art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./, sąd administracyjny może orzekać wyłącznie o wstrzymaniu wykonania decyzji zaskarżonej, nie jest natomiast uprawniony do wstrzymywania wykonania innych decyzji nawet, jeśli w toku postępowania sądowoadministracyjnego dochodzi do oceny ich legalności.
Czynności objęte postępowaniem konkursowym na stanowisko dyrektora samorządowej instytucji kultury nie są czynnościami organów administracji publicznej podejmowanymi w zakresie administracji publicznej lecz są czynnościami związanymi z nawiązaniem stosunku pracy, należącym do kategorii czynności prawa pracy.
Spory dotyczące remontu mieszkania zajmowanego na podstawie umowy najmu mają charakter cywilnoprawny.
Zgodnie art. 58 i art. 60 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne /Dz.U. nr 115 poz. 1229 ze zm./ do ustanowienia stref ochronnych oraz obszarów ochronnych kompetentny jest dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej. Jednakże ustalenie odszkodowania za szkody określone w art. 61 powołanej ustawy następuje w drodze decyzji wojewody. Decyzja ta jest niezaskarżalna /art. 186 ust. 3 ustawy/,
Doradca podatkowy nie może być pełnomocnikiem przed Naczelnym Sądem Administracyjnym w sprawie skargi na decyzję organu celnego.
Tam, gdzie obowiązuje wpis stały pisma wnosi się należycie opłacone a zatem nie został określony termin do wniesienia opłaty. Skoro nie ma terminu, to i nie można go przywracać.
Przepis art. 160 Kpc daje istotnie prawo żądania uzupełnienia protokołu co polega na wprowadzeniu do protokołu niezbędnej - pominiętej treści, odpowiadającej według strony - przebiegowi posiedzenia lub rozwinięciu zbyt skrótowo lub niejasno zapisanego wyjaśnienia, twierdzenia lub wniosku strony. Art. 161 Kpc określenie "w toku posiedzenia" oznacza czas składania załącznika do protokołu z inicjatywy
Rada gminy nie może zaskarżyć postanowienia samorządowego kolegium odwoławczego, którym uchylona została uchwała rady gminy o odmowie akceptacji zmiany charakteru użytkowania gruntu z rolnego na leśny /art. 3 ust. 7 ustawy z dnia 8 czerwca 2001 r. o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia - Dz.U. nr 73 poz. 764 ze zm./.
Jeżeli podstawą wznowienia jest przyczyna wymieniona w art. 403 par. 1 pkt 2 Kpc, to wówczas konieczną przesłanką żądania wznowienia jest ustalenie faktu popełnienia przestępstwa w prawomocnym wyroku skazującym. W doktrynie przyjmuje się ponadto, że wyjątek od tej zasady stanowi tylko faktyczna niemożność wszczęcia postępowania karnego /np. z powodu śmierci oskarżonego/ lub sytuacja, gdy postępowanie
Przedmiotem skargi jest decyzja Komisji Papierów Wartościowych i Giełd, która odmówiła skarżącej Spółce statusu strony. Skarga na taką decyzję podlega wpisowi stałemu. Radca prawny wnosząc skargę podlegającą wpisowi stałemu, obowiązany jest wnieść wpis łącznie ze skargą.
Organ związku zawodowego nie posiadający osobowości prawnej, nie może być stroną postępowania przed Naczelnym Sądem Administracyjnym.
Cofnięcie skargi jest dopuszczalne. W konsekwencji, na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./ postępowanie wszczęte wniesieniem skargi podlega umorzeniu.
Zakwestionowana uchwała nie jest uchwałą podjęta, przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, a do takich uchwał ma zastosowanie art. 101 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /t.j. Dz.U. 2001 nr 142 poz. 1591 ze zm./.
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych /Dz.U. nr 118 poz. 561 ze zm./ komercjalizacja, w rozumieniu ustawy, polega na przekształceniu przedsiębiorstwa państwowego w spółkę, jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej a prywatyzacja w rozumieniu ustawy polega na zbywaniu należących do Skarbu państwa akcji lub udziałów spółek powstałych
Możliwość wznowienia postępowania zakończonego prawomocnym wyrokiem NSA przewiduje art. 58 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./. Ustawa ta nie określa jednak podstaw prawnych wznowienia postępowania ani szczegółowego trybu. Stąd zgodnie z odesłaniem przewidzianym w art. 59 ustawy o NSA mają tu odpowiednie zastosowanie przepisy Kpc: art. 401
O braku winy w uchybieniu terminu można mówić jedynie wtedy, gdy strona nie mogła usunąć przeszkody nawet przy użyciu największego w danych warunkach wysiłku.
Nie jest możliwe, w wypadku wykreślenia spółki z o.o. po likwidacji, ustalenie ogólnego następcy prawnego co, zdaniem sądu, czyni bezzasadnym zawieszenie postępowania na mocy art. 97 Kpa w zw. z art. 59 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./.