Orzeczenia

Orzeczenie
30.12.1994

1. W razie złożenia przez rodziców wniosku o zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki /art. 66 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - Dz.U. nr 95 poz. 425/ brak zgody dyrektora szkoły w formie decyzji negatywnej stwarza stronom tego postępowania, to jest rodzicom ucznia bądź też uczniowi pełnoletniemu, prawo do skargi na bezczynność organu szkoły na warunkach określonych w art

Orzeczenie
28.12.1994 Obrót gospodarczy

Naczelny Sąd Administracyjny nie może badać prawidłowości przebiegu egzaminów i oceny jego wyników, skoro nie toczyło się w sprawie postępowanie administracyjne i nie została wydana decyzja administracyjna.

Orzeczenie
22.12.1994

Orzekanie w sprawach wykupu lub zamiany nieruchomości na inną w trybie art. 84 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska /Dz.U. nr 3 poz. 6 ze zm./ powierzone zostało organom administracji rządowej.

Orzeczenie
22.12.1994

1. Wbrew literalnemu brzmieniu przepisów art. 5 ustawy z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw /Dz.U. nr 34 poz. 198 ze zm./ katalog spraw tam określonych nie może być traktowany jako zamknięty i fakt nieumieszczenia tam określonej sprawy nie może stanowić wyłącznej

Orzeczenie
21.12.1994 Podatki

Dopuszczenie zabezpieczenia na majątku podatnika jeszcze przed wydaniem decyzji ustalającej wysokość podatku wskazuje, że instytucję tę należy traktować ze szczególną ostrożnością. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, gdy podatnik już w toku kontroli podatkowej kwestionuje istnienie po jego stronie obowiązku podatkowego.

Orzeczenie
09.12.1994

W trybie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1190 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ organ nadzoru nie może zaskarżyć do sądu administracyjnego uchwały organu gminy przed upływem terminu 30 dni od daty doręczenia mu tej uchwały. Skargę wniesioną przed tym terminem, jako wniesioną "bez wyczerpania kompetencji organu nadzoru", uznać należy za niedopuszczalną z innych przyczyn

Orzeczenie
07.12.1994

Przepis art. 101 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ nie stwarza podstawy do skargi na uchwałę organu gminy wyłącznie z powodu braku lub wadliwości jej ogłoszenia.

Orzeczenie
06.12.1994

Decyzja o odwołaniu z funkcji prokuratora wojewódzkiego należy do kategorii spraw wynikających z podległości służbowej i z mocy art. 196 par. 4 pkt 2 Kpa nie stosuje się w tych sprawach przepisów art. 196 par. 1-3 Kpa.

Orzeczenie
26.11.1994

Ustawodawca - również w odniesieniu do organów samorządu terytorialnego - zobowiązuje prokuratora do zwrócenia się do organu, który wydał wadliwą jego zdaniem uchwałę albo właściwego organu nadzoru z wnioskiem o jej zmianę lub uchylenie, a wyjątkowo wprost do sądu administracyjnego. Za takim rozwiązaniem przemawia też możliwość szybszego i tańszego /w stosunku do postępowania sądowego/ przywrócenia

Orzeczenie
25.11.1994

Przewidziane w art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych /Dz.U. nr 85 poz. 428/ opinie nie są zaskarżalne do sądu administracyjnego.

Orzeczenie
17.11.1994 Kadry i płace

Właściwym rzeczowo do rozpoznawania spraw ze stosunku pracy pracowników kolejowych od dnia 19 maja 1993 r. są sądy pracy na podstawie art. 262 par. 1 pkt 1 Kodeksu pracy.

Orzeczenie
14.11.1994 Kadry i płace

Od dnia 19 maja 1993 r. właściwe rzeczowo do rozpoznawania spraw ze stosunku pracy pracowników kolejowych są sądy pracy na podstawie art. 262 par. 1 pkt 1 kodeksu pracy.

Orzeczenie
09.11.1994

Zasada wyrażona w art. 9 Kpa ma zastosowanie tylko wtedy, gdy strona podejmuje czynności przed organem, nie dotyczy natomiast sytuacji, gdy pomimo wcześniejszego podjętego działania, strona w dalszym toku postępowania jest bierna i nie podejmuje starań o uzyskanie od organu wykładni, czy też wskazówek o dalszych krokach, jakie w danej sprawie należałoby podjąć.

Orzeczenie
04.11.1994 Obrót gospodarczy

1. Wyznaczanie lekarzy weterynarii do urzędowego badania zwierząt rzeźnych i mięsa /obsadzanie stanowisk organów urzędowego badania/ należy traktować jako szczególnego rodzaju przypadek powierzenia wykonywania zadań z zakresu administracji państwowej innymi podmiotom, w tym wypadku osobom fizycznym. 2. Przepisy rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 marca 1928 r. o badaniu zwierząt rzeźnych

Orzeczenie
12.10.1994

Decyzja, o której mowa w art. 157 par. 3 Kpa jest decyzją wydaną w odrębnym postępowaniu administracyjnym i podlega rygorom ustanowionym w art. 107-129 Kpa. W konsekwencji od orzeczenia wydanego w trybie art. 157 par. 3 Kpa z przyczyn wymienionych w art. 198 Kpa nie przysługuje skarga do sądu administracyjnego. Unormowania zawarte w art. 158 par. 1 Kpa powodują, że decyzja wydana w tym trybie jest

Orzeczenie

1. Kierownik urzędu tylko wtedy obowiązany jest zasięgać opinii zakładowej organizacji związkowej w przedmiocie rozwiązania stosunku pracy z urzędnikiem państwowym mianowanym. który nie jest członkiem związku zawodowego z własnej woli lub nie może należeć do związku z racji zajmowania kierowniczego stanowiska, gdy urzędnik taki wcześniej zwróci się do związku zawodowego w trybie art. 7 ust. 2 ustawy

Orzeczenie
11.10.1994

Zarówno odmowa przyjęcia do służby w Policji, jak i nieuwzględnienie żądania zainteresowanej osoby co do daty nawiązania stosunku służbowego, nie ma charakteru decyzji administracyjnej, podlegającej zaskarżeniu do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Dotyczy to także odmowy zmiany daty przyjęcia do służby w Policji określonej w decyzji o mianowaniu. Zachodzi zatem i w tym przypadku niedopuszczalność

Orzeczenie
03.10.1994

Przepisy art. 28 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej /Dz.U. 1992 nr 4 poz. 16 ze zm./ nie uzasadniają legitymacji wojskowego komendanta uzupełnień jako organu administracji wojskowej do wnoszenia skarg do Naczelnego Sądu Administracyjnego na ostateczne orzeczenia wojskowej komisji lekarskiej.

Orzeczenie
27.09.1994

Uchwała podjęta na podstawie art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych /Dz.U. nr 85 poz. 428/ nie jest rozstrzygnięciem nadzorczym w rozumieniu art. 91 ust. 1 ani zajęciem stanowiska, o jakim mowa w art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./, nie ingeruje bowiem władczo w uchwały organu gminy, a

Poprzednia Następna