Czy dopuszczalne jest wymierzenie przez Organy Podatkowe - opłaty skarbowej osobie, która nabyła /na mocy orzeczenia sądu/ spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, od części jego wartości ustalonej przez Organy Podatkowe według cen wolnorynkowych, jeśli wielkość ta przewyższa wartość tego lokalu ustaloną prawomocnym postanowieniem Sądu Rejonowego o dział spadku?
Zastosowanie par. 5 ust. 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 1985 r. w sprawie karty podatkowej oraz opłaty skarbowej z tytułu wykonywania rzemiosła /Dz.U. nr 57 poz. 294/ nie ogranicza się tylko do osób, które zostały zatrudnione w celu nauki zawodu po raz pierwszy i nie miały poprzednio żadnych kwalifikacji. Istotne jest tylko to, ażeby osoba zatrudniona w charakterze ucznia
1. Wynikające z art. 199 par. 3 Kpa ograniczenia dopuszczalności wniesienia skargi do sądu administracyjnego, jeżeli właściwy organ administracji państwowej wszczął postępowanie w celu zmiany, uchylenia lub stwierdzenia nieważności decyzji albo wznowił postępowanie, odnosi się do wszystkich podmiotów uprawnionych do zaskarżania decyzji administracyjnych. 2. Decyzja naczelnego organu administracji państwowej
Żaden z przepisów /a zwłaszcza ani art. 15 ustawy z dnia 3 grudnia 1984 r. - Prawo budżetowe - Dz.U. nr 56 poz. 283 ze zm., ani przepisy zarządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 1984 r. w sprawie zasad gospodarki finansowej funduszów celowych - M.P. nr 30 poz. 207, ani przepisy ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych - Dz.U. nr 11 poz. 79 ze zm. czy też wydanego na
Rozstrzygnięcia Naczelnej Rady Łowieckiej i Wojewódzkiej Rady Łowieckiej o wykluczeniu koła łowieckiego ze zrzeszenia "Polski Związek Łowiecki" nie stanowią decyzji administracyjnych w rozumieniu art. 104 Kpa i nie podlegają kontroli Naczelnego Sądu Administracyjnego.
1. Skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego na nieudzielenie odpowiedzi na krytykę prasową służy zainteresowanej redakcji także wówczas, gdy pismo otrzymane od adresata krytyki w wykonaniu obowiązku z art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe /Dz.U. nr 5 poz. 24 ze zm./ nie spełnia prawnych wymogów odpowiedzi na krytykę, wynikających z par. 1 ust. 3 i par. 7 ust. 2 rozporządzenia
Instytucja tzw. członka podopiecznego ZBoWiD, którą organizacja ta ustanowiła w par. 11 swego statutu ma charakter wewnątrz-organizacyjny. Przyjęcie lub odmowa przyjęcia następuje w drodze uchwały organu ZBoWiD, która to uchwała nie jest decyzją administracyjną /par. 13 statutu/. Decyzjami administracyjnymi są tylko te, które stwierdzają uprawnienia kombatanckie określonych osób, uprawnienia te bowiem
Par. 46 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 1974 r. w sprawie praw i obowiązków pracowników kolejowych /Dz.U. nr 51 poz. 327 ze zm./ jako wyprzedzający powstanie Naczelnego Sądu Administracyjnego, nie może być interpretowany jako przepis szczególny w rozumieniu art. 196 par. 3 Kpa.
Podjęcie decyzji przez organ administracji państwowej w trybie art. 154 Kpa w trakcie postępowania przed Naczelnym Sądem Administracyjnym uzasadnia zwrot stronie skarżącej kosztów postępowania przed Sądem /art. 103 par. 1 Kpc w związku z art. 211 Kpa/.
Na decyzję dotyczącą stwierdzenia wygaśnięcia stosunku pracy z powodu upływu okresu, na jaki był zatrudniony mianowany pracownik naukowo-dydaktyczny, nie przysługuje skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego /art. 170 pkt 6 w związku z art. 172 ust. 1 ustawy z dnia 4 maja 1982 r. o szkolnictwie wyższym - Dz.U. 1985 nr 42 poz. 201 ze zm./.
1. Odpowiedź na krytykę prasową nie jest decyzją administracyjną, gdyż nie rozstrzyga co do istoty sprawy indywidualnej, ani nie kończy jej w danej instancji /art. 1 par. 1 pkt 1 oraz art. 104 Kpa/. 2. W razie nieudzielenia odpowiedzi na krytykę prasową w terminie określonym w art. 6 ust. 2 w ustawie z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe /Dz.U. nr 5 poz. 24/ służy skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego
Nie wymaga dowodu okoliczność, że wykonanie zaskarżonej decyzji przed zbadaniem przez Naczelny Sąd Administracyjny jej zgodności z prawem może spowodować dla skarżącego nieodwracalne skutki.
1. Decyzja organu odwoławczego uchylająca decyzję organu I instancji i przekazująca sprawę temu organowi do ponownego rozpatrzenia /decyzja kasacyjna/ nie może być zaskarżona do Naczelnego Sądu Administracyjnego. 2. Skarga prokuratora na decyzję kasacyjną, podlega odrzuceniu przez Naczelny Sąd Administracyjny.
Czy Uczelniana Komisja Rekrutacyjna rozpoznając odwołanie od decyzji Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej Wydziału Lekarskiego odmawiającej przyjęcia na I rok studiów medycznych, może wydać decyzję o przyjęciu na I rok studiów Wydziału Farmacji, bez jakiejkolwiek decyzji w tym zakresie Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej Wydziału Farmacji?
Naczelny Sąd Administracyjny nie jest uprawniony do kontroli legalności postanowień wydanych w trybie uregulowanym w rozdziale 9 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Odmowa wyrażenia przez pracodawcę zgody na cofnięcie przez urzędnika mianowanego wypowiedzenia stosunku pracy nie jest decyzją administracyjną w sprawie wypowiedzenia lub rozwiązania tego stosunku.
Czy w świetle art. 274 z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze /Dz.U. nr 30 poz. 210 ze zm./ utrata po dniu 1 stycznia 1983 r. charakteru rolnego przez nieruchomość stanowiącą własność Państwa /Państwowy Fundusz Ziemi/, użytkowana przez spółdzielnię produkcyjną wskutek przeznaczenia terenów, na których znajduje się ta nieruchomość na cele budownictwa indywidualnego planem zagospodarowania przestrzennego
Czy od decyzji odmawiającej wznowienia postępowania w sprawie zakończonej w postępowaniu zwyczajnym ostateczną decyzją organu odwoławczego /art. 149 par. 3 Kpa/, przysługuje stronie odwołanie do organu wyższego stopnia, czy skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego?
Sprawy nadania członkowi Stowarzyszenia Elektryków Polskich uprawnień rzeczoznawcy tego Stowarzyszenia oraz skreślenie z listy rzeczoznawców /ust. 1 pkt 9, ust. 4 pkt 1 i 2 oraz ust. 7 pkt 12 postanowień wykonawczych do regulaminu Izby Rzeczoznawców Stowarzyszenia z dnia 5 września 1985 r./ nie są sprawami z zakresu administracji państwowej, przekazanymi przez ustawę do załatwienia organom tego Stowarzyszenia
Pozbawienie czytelnika możliwości korzystania z czytelni ogólnej wojewódzkiej biblioteki publicznej, przy jednoczesnym pozostawieniu uprawnień do korzystania z innych placówek tej biblioteki, jest aktem administracyjnym wewnętrznym zakładu administracyjnego, a nie decyzją administracyjną w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego i nie podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego /art. 16
Złożenie przez organ samorządu mieszkańców organowi administracji - prowadzącemu postępowanie administracyjne w sprawie innej osoby - opinii w tej sprawie, nie oznacza, że organ samorządu mieszkańców staje się uczestnikiem tego postępowania na prawach strony i że przysługuje mu skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
W sprawach, w których postępowanie administracyjne zostało wszczęte przed 1 września 1980 r. nie jest dopuszczalna skarga na nie wydanie przez organ administracyjny decyzji w ustalonym w przepisach prawa terminie, zarówno wówczas, gdy w sprawie nie zapadła żadna decyzja administracyjna, jak i w sytuacji, gdy istnieje decyzja ostateczna, a postępowanie administracyjne prowadzone jest w trybie stwierdzenia