Postanowienie zawieszające postępowanie do czasu zakończenia innej sprawy w Prokuraturze, nie kończy postępowania administracyjnego, dlatego też nie może być zaskarżone do sądu administracyjnego.
1. Jeżeli właściwy organ administracji - w wyniku wznowionego postępowania - uchyla swą decyzję dotychczasową i wydaje nową decyzję rozstrzygającą o istocie sprawy /art. 151 par. 1 pkt 2 Kpa/, ta nowa decyzja podlega kontroli instancyjnej organu wyższego stopnia, chyba, że została wydana przez naczelny organ administracji państwowej. 2. Decyzja wojewody, uchylająca jego poprzednią decyzję ostateczną
Jeżeli organizacja społeczna nie zgłosiła żądania dopuszczenia jej do udziału w postępowaniu administracyjnym, pogląd na sprawę, wyrażony w oświadczeniu organu statutowego tej organizacji w trybie art. 31 par. 5 Kpa, nie jest równoznaczny z udziałem tej organizacji w postępowaniu na prawach strony, w związku z czym nie służy jej prawo skargi do sądu administracyjnego na decyzję wydaną w tej sprawie
Jeżeli w wyniku przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego organy administracji ustaliły, że odwołanie na orzeczenie Okręgowej Komisji ds. Szkód Górniczych nie wpłynęło do organów I ani II instancji, a skarżący uprawdopodobnił fakt jego nadania i uznały, że zostało ono wniesione z zachowaniem terminu przewidzianego w art. 129 par. 2 Kpa oraz postanowiły rozpoznać je w trybie postępowania odwoławczego
Nie jest dopuszczalna skarga dotycząca sposobu wykonania decyzji. Zagadnienia dotyczące postępowania egzekucyjnego zostały wyłączone spod kontroli Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Uiszczenie wpisu po upływie 7-dniowego terminu powoduje odrzucenie skargi w związku z art. 212 Kpa oraz art. 16 ust. 1 i 3 oraz art. 36 ust. 1 pkt 1 lit. "b" ustawy z 13 czerwca 1967 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych /Dz.U. nr 24 poz. 110 ze zm./.
1. "Decyzja w sprawie zmiany w sieci przedszkoli" /par. 8 ust. 3 załącznika nr 1 do zarządzenia Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 8 stycznia 1982 r. w sprawie organizacji placówek wychowania przedszkolnego - Dz.Urz. MOiW nr 1 poz. 1/ nie jest decyzją administracyjną w rozumieniu kodeksu postępowania administracyjnego. 2. Naczelny Sąd Administracyjny nie jest właściwy do rozpoznania skargi na odmowne
Dostrzeganie rozdzielczości funkcji prorektora i stanowiska profesora nie jest także całkowicie pozbawione podstaw, gdy dokona się analizy istoty stanowiska prorektora i poszczególnych elementów stosunku pracy. Prorektor - w granicach przekazanych mu uprawnień rektora - działa w roli monokratycznego organu szkoły. Faktycznie powołuje go, podobnie jak rektora, senat lub kolegium elektorów, wyrażając
Sprawy nauki nie zostały poddane kontroli Naczelnego Sądu Administracyjnego na mocy art. 196 par. 2 pkt 14, ani na mocy ustawy szczególnej, a zatem Sąd ten nie jest właściwy w sprawach ze skarg na odmowę zatwierdzenia stopnia naukowego doktora habilitowanego.
1. Odpowiedź organu administracji państwowej wyższego stopnia, udzielona stronie na jej zażalenie złożone w sposób przewidziany w art. 37 par. 1 Kpa stwierdzająca niesłuszność merytoryczną jej żądania, jest decyzją administracyjną. 2. Od takiej decyzji, jako wydanej w pierwszej instancji choćby z naruszeniem właściwości instancyjnej, stronie przysługuje odwołanie do organu wyższego stopnia a nie skarga
Na decyzję organu II instancji uchylającej w trybie art. 200 par. 2 Kpa decyzje organów I i II instancji i przekazującej sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji - jako na decyzję kasacyjną - nie przysługuje skarga do sądu administracyjnego, stosownie do uchwały 7 sędziów Sądu Najwyższego z dnia 19 stycznia 1983 r. podjętej w sprawie III AZP 7/82 i wpisanej do księgi zasad prawnych. Z
Osoba fizyczna, która zajmuje lokal mieszkalny bez tytułu prawnego nie ma interesu prawnego w rozumieniu art. 28 Kpa i nie ma uprawnień do żądania zameldowania innej osoby na pobyt stały - właściciela tego lokalu w innej miejscowości, w której tenże zajmuje pomieszczenie zakładowe w związku z wykonywaną pracą a więc nie może wnieść skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego z powodu braku legitymacji
1. Artykuł 233 Kpa wyraźnie wyłącza załatwianie pism obywateli w ramach instytucji skarg i wniosków, jeśli dotyczą one spraw indywidualnych i pochodzą od strony; pismo takie wszczyna postępowanie administracyjne z dniem doręczenia organowi administracji państwowej /art. 61 par. 3 Kpa/. 2. Nie jest decyzją administracyjną pismo informujące stronę o niemożliwości załatwienia sprawy, podpisane przez urzędnika
Nadanie stopnia naukowego jest rozstrzygnięciem w sprawie indywidualnej, przyznającym obywatelowi określone uprawnienia w stosunkach prawnych, wydanych przez właściwy zakład naukowy wyposażony w kompetencje o charakterze władczym, a zatem odpowiada warunkom stawianym decyzjom administracyjnym /art. 1 par. 1 pkt 1, art. 1 par. 2 i art. 104 Kpa/.
Dostawa gazu na potrzeby gospodarstwa domowego następuje na podstawie umowy, a więc decyzja w tej sprawie, mającej charakter cywilny, nie może być zaskarżona do sądu administracyjnego.
1. Wystąpienie Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w oparciu o art. 5 Krio w związku z art. 12 par. 1 Krio do sądu o rozstrzygnięcie, czy małżeństwo może być zawarte, nie jest decyzją w rozumieniu art. 104 Kpa w związku z art. 1 par. 1 pkt 1 Kpa. 2. Działanie Kierownika USC w oparciu o art. 5 Krio nie podlega zaskarżeniu w administracyjnym toku instancji, co wynika z art. IV ust. 6 ustawy z dnia 25 lutego
1. Skarga o wznowienie postępowania przed Naczelnym Sądem Administracyjnym /art. 399-416 Kpc w związku z art. 211 Kpa/ jest dopuszczalna. 2. Zgodnie jednak z art. 399 Kpc niedopuszczalna jest skarga o wznowienie przed Naczelnym Sądem Administracyjnym postępowania zakończonego postanowieniem odrzucającym skargę na decyzję administracyjną.
1. Artykuł 1 par. 2 pkt 2 Kpa ma zastosowanie w postępowaniu przed organami organizacji spółdzielczych tylko wówczas, gdy organy te rozstrzygają w drodze decyzji sprawy z zakresu administracji państwowej, spełniając funkcje zlecone. 2. Za wykonywanie funkcji zleconej nie można uznać stosowania własnych wewnętrznych aktów spółdzielczych o charakterze ogólnym, jakim jest tzw. decyzja Zarządu CZSS "Społem
Orzeczenie komisji do spraw szkód górniczych, ustalające ostateczny koszt naprawienia szkody górniczej /art. 79 dekretu z dnia 6 maja 1953 r. - Prawo górnicze - Dz.U. 1978 nr 4 poz. 12/, wydawane jest w sprawie, w której uprzednio zostało wydane orzeczenie o rozmiarze szkody górniczej, jest więc kontynuacją uprzednio toczącego się postępowania o ustalenie rozmiaru szkody górniczej i sposobu jej naprawy
Podlega odrzuceniu jako niedopuszczalna skarga na postanowienie odmawiające przywrócenie terminu do złożenia odwołania od orzeczenia Okręgowej Komisji do spraw Szkód Górniczych z uwagi na fakt, że w postępowaniu administracyjnym nie został wyczerpany tok instancji, a skarga dotyczy postanowienia a nie decyzji.
1. Wystąpienie pokontrolne właściwego organu i zawarte tam wnioski nie są decyzjami administracyjnymi w rozumieniu kodeksu postępowania administracyjnego. Nie są również decyzjami administracyjnymi wyrażone w pismach poglądy organu kontroli wyższego stopnia, potwierdzające trafność wniosków pokontrolnych, zawartych w wystąpieniu organu kontroli stopnia niższego. 2. Organ administracji państwowej może
Wniesienie skargi tydzień po upływie terminu zakreślonego w art. 199 par. 1 Kpa /data nadania listu poleconego/ powoduje jej odrzucenie - z art. 204 par. 1 Kpa.
1. W myśl dekretu z dnia 26 października 1950 r. o przedsiębiorstwach państwowych /Dz.U. 1960 nr 18 poz. 111/ przedsiębiorstwo posiadało odrębną osobowość prawną, mogło zatem w sprawach majątkowych występować w charakterze strony w stosunkach z organami administracji państwowej lub jednostkami gospodarczymi spełniającymi funkcje administracji państwowej. 2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 października