1. W razie złożenia przez rodziców wniosku o zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki /art. 66 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - Dz.U. nr 95 poz. 425/ brak zgody dyrektora szkoły w formie decyzji negatywnej stwarza stronom tego postępowania, to jest rodzicom ucznia bądź też uczniowi pełnoletniemu, prawo do skargi na bezczynność organu szkoły na warunkach określonych w art
Naczelny Sąd Administracyjny nie może badać prawidłowości przebiegu egzaminów i oceny jego wyników, skoro nie toczyło się w sprawie postępowanie administracyjne i nie została wydana decyzja administracyjna.
Orzekanie w sprawach wykupu lub zamiany nieruchomości na inną w trybie art. 84 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska /Dz.U. nr 3 poz. 6 ze zm./ powierzone zostało organom administracji rządowej.
1. Wbrew literalnemu brzmieniu przepisów art. 5 ustawy z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw /Dz.U. nr 34 poz. 198 ze zm./ katalog spraw tam określonych nie może być traktowany jako zamknięty i fakt nieumieszczenia tam określonej sprawy nie może stanowić wyłącznej
Dopuszczenie zabezpieczenia na majątku podatnika jeszcze przed wydaniem decyzji ustalającej wysokość podatku wskazuje, że instytucję tę należy traktować ze szczególną ostrożnością. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, gdy podatnik już w toku kontroli podatkowej kwestionuje istnienie po jego stronie obowiązku podatkowego.
Treść art. 53 ust. 2 prawa bankowego nie pozostawia wątpliwości co do tego, że ustawodawca wymienione w nim dokumenty zrównał z tytułami wykonawczymi wydanymi przez sądy, przekazując uprawnienia władcze państwa w tym zakresie bankom.
Zgodnie z treścią art. 116 k.k., jeżeli czyn popełniony przez obywatela polskiego za granicą nie stanowi przestępstwa, w miejscu jego popełnienia, to ściganie może nastąpić jedynie wówczas, gdy zarządzi je Prokurator Generalny wobec konkretnej osoby. Brak takiego zarządzenia Prokuratora Generalnego stanowi ujemną przesłankę procesową w rozumieniu art. 11 pkt 4 k.p.k.
Decyzja przewidziana w art. 197 § 1 k.p.k. może dotyczyć tylko przedmiotów, które znalazły się w fizycznym władaniu osób dokonujących czynności procesowych (art. 189 k.p.k.).
W trybie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1190 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ organ nadzoru nie może zaskarżyć do sądu administracyjnego uchwały organu gminy przed upływem terminu 30 dni od daty doręczenia mu tej uchwały. Skargę wniesioną przed tym terminem, jako wniesioną "bez wyczerpania kompetencji organu nadzoru", uznać należy za niedopuszczalną z innych przyczyn
Przepis art. 101 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ nie stwarza podstawy do skargi na uchwałę organu gminy wyłącznie z powodu braku lub wadliwości jej ogłoszenia.
Decyzja o odwołaniu z funkcji prokuratora wojewódzkiego należy do kategorii spraw wynikających z podległości służbowej i z mocy art. 196 par. 4 pkt 2 Kpa nie stosuje się w tych sprawach przepisów art. 196 par. 1-3 Kpa.
Z treści art. 79 § 1 w zw. z art. 80 k.p.k. wynika, że w postępowaniu o odszkodowanie i zadośćuczynienie, prowadzonym na podstawie art. 8 i 11 ustawy z dnia 23 lutego 1991 r. o uznaniu za nieważne orzeczeń wydanych wobec osób represjonowanych za działalność na rzecz niepodległego bytu Państwa Polskiego (Dz.U. nr 34, poz. 149 z późn. zm.), pełnomocnikiem wnioskodawcy może być tylko adwokat, wobec czego
Ustawodawca - również w odniesieniu do organów samorządu terytorialnego - zobowiązuje prokuratora do zwrócenia się do organu, który wydał wadliwą jego zdaniem uchwałę albo właściwego organu nadzoru z wnioskiem o jej zmianę lub uchylenie, a wyjątkowo wprost do sądu administracyjnego. Za takim rozwiązaniem przemawia też możliwość szybszego i tańszego /w stosunku do postępowania sądowego/ przywrócenia
Przewidziane w art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych /Dz.U. nr 85 poz. 428/ opinie nie są zaskarżalne do sądu administracyjnego.
Właściwym rzeczowo do rozpoznawania spraw ze stosunku pracy pracowników kolejowych od dnia 19 maja 1993 r. są sądy pracy na podstawie art. 262 par. 1 pkt 1 Kodeksu pracy.
Właściwym do rozpoznania wniosku o nadanie klauzuli wykonalności wyrokowi Sądu Najwyższego jest sąd I instancji.
Od dnia 19 maja 1993 r. właściwe rzeczowo do rozpoznawania spraw ze stosunku pracy pracowników kolejowych są sądy pracy na podstawie art. 262 par. 1 pkt 1 kodeksu pracy.
Wprowadzone w przepisie art. 63 § 2 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 107, poz. 464) wyłączenie także sądowej kontroli decyzji administracyjnych, wydanych na podstawie przepisów ustawy uwłaszczeniowej, nie obejmuje decyzji bezwzględnie nieważnych.
Zasada wyrażona w art. 9 Kpa ma zastosowanie tylko wtedy, gdy strona podejmuje czynności przed organem, nie dotyczy natomiast sytuacji, gdy pomimo wcześniejszego podjętego działania, strona w dalszym toku postępowania jest bierna i nie podejmuje starań o uzyskanie od organu wykładni, czy też wskazówek o dalszych krokach, jakie w danej sprawie należałoby podjąć.
1. Wyznaczanie lekarzy weterynarii do urzędowego badania zwierząt rzeźnych i mięsa /obsadzanie stanowisk organów urzędowego badania/ należy traktować jako szczególnego rodzaju przypadek powierzenia wykonywania zadań z zakresu administracji państwowej innymi podmiotom, w tym wypadku osobom fizycznym. 2. Przepisy rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 marca 1928 r. o badaniu zwierząt rzeźnych
Sąd rejestrowy nie jest właściwy do rozstrzygnięcia sporu, którego przedmiotem jest prawo do firmy. Po dokonaniu wpisu do rejestru handlowego, tenże sąd nie może, na podstawie art. 38 k.h. - z powołaniem się na używanie oznaczenia zbieżnego z cudzą firmą - podejmować czynności zmierzających do zmuszenia spółki do zaniechania dalszego używania tej firmy, eżeli używana jest ona zgodnie z jej brzmieniem