Pracodawcy apelują do rządu i związkowców o pilną weryfikację mechanizmu wzrostu płacy minimalnej i odejście od obecnie obowiązujących przepisów. Niepokoją się szybko rosnącym długiem publicznym, zmianą reguły wydatkowej i brakiem pomysłu, jak bez dalszego uszczerbku dla gospodarki, bezpiecznie wyjść z zamrożenia cen energii i gazu dla przedsiębiorców.
Praca zdalna może być wykonywana przez pracownika całkowicie lub częściowo w miejscu każdorazowo uzgodnionym z pracownikiem i zaakceptowanym przez pracodawcę, na polecenie pracodawcy, a także okazjonalnie. Jeżeli miejsce to zostanie wpisane do umowy o pracę jako jedyne lub jedno z miejsc świadczenia pracy zdalnej oraz znajduje się ono poza miejscowością, w której siedzibę ma pracodawca, lub poza stałym
Pracownica korzysta z urlopu rodzicielskiego w wymiarze 32 tygodni. Po tym czasie jej mąż – ojciec dziecka – rozpocznie 9-tygodniową, nieprzenoszalną część tego urlopu. Czy pracodawca ojca dziecka będzie zwolniony z opłacania składek na FP i FGŚP po jego powrocie do pracy?
W naszej firmie obowiązuje regulamin pracy zdalnej (przewiduje tę formę wykonywania pracy przez 3 dni w miesiącu dla wybranych grup pracowników). Niektórzy pracownicy pracują zdalnie na podstawie regulaminu, wykorzystując przysługujący im limit dni, ale też korzystają z pracy zdalnej okazjonalnie. Chcemy przyznać tym pracownikom jeden wspólny ryczałt za używanie własnych narzędzi i sprzętu (za wykonywanie
W związku ze zmianami wprowadzonymi w Kodeksie pracy tzw. dyrektywą rodzicielską i dyrektywą work life balance, rozszerzono listę dokumentów, które pracodawca ma obowiązek włączać do dokumentacji pracowniczej. Obowiązek ten powstaje od dnia wejścia w życie nowelizacji przepisów o dokumentacji pracowniczej, czyli od 17 maja 2023 r.
W przypadkach, gdy osoby przebywające w domach pomocy społecznej wymagają całodobowej opieki, nie mogąc samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, którym nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych, to ich sytuacja osobista może wymagać podjęcia działań zabezpieczających także w zakresie przekazywania świadczeń z tytułu umowy o pracę, co może być realizowane w różnych formach
Z dniem 26 kwietnia 2023 r. pracownicy zyskali uprawnienie do 2 dni zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych, za które przysługuje 50% wynagrodzenia. W maju 2023 r. jeden z zatrudnionych na cały etat w ramach umowy o pracę przewidującej wynagrodzenie miesięczne w wysokości 3500 zł brutto skorzystał z omawianego przywileju. Czy skoro z tego powodu jego pensja
Pracodawca jest zobligowany do dofinansowania określonych kosztów organizowania i wykonywania pracy zdalnej, dotyczących m.in. szkoleń, energii elektrycznej, Internetu, serwisowania narzędzi pracy. Kodeksowe regulacje przewidują ponadto pokrywanie przez podmiot zatrudniający wydatków, które zostały wskazane w dokumentach wewnątrzzakładowych jako związane ze zdalnym realizowaniem zadań służbowych. W
Pracownik ma zwolnienie lekarskie do 15 czerwca 2023 r. Chcielibyśmy zaplanować mu nocną zmianę, która zaczyna się tego dnia od godz. 22.00. Czy możemy to zrobić? Ewentualnie czy może on zacząć pracę od godz. 00.00, czy może jednak powinien przyjść do pracy dopiero na poranną zmianę 16 czerwca 2023 r.?
Czy umowa zawarta na czas realizacji projektu, który uległ zakończeniu, przedłuża się do dnia porodu
W naszej spółce zatrudniamy pracownicę, która jest w 4 miesiącu ciąży. Mamy z nią zawarte 2 umowy o pracę. Pierwsza to umowa o pracę na czas nieokreślony, a druga to umowa o pracę na czas projektu, która kończy się 30 czerwca 2023 r. Stan zaawansowania prac pozwala nam na stwierdzenie, że faktycznie tego dnia projekt się zakończy. Nie będzie już nic do wykonania w jego ramach. W konsekwencji nie będziemy
Nowelizacja Kodeksu pracy rozszerza od 26 kwietnia 2023 r. także obowiązki informacyjne pracodawców.
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji 8 maja 2023 r. opublikowano projekt, który zakłada wzrost wynagrodzenia pracowników młodocianych. Zgodnie z projektowanymi zmianami wynagrodzenie to ma wzrosnąć z 5% do 8% w pierwszym roku nauki, z 6% do 9% w drugim roku nauki oraz z 7% do 10% w trzecim roku nauki. Chodzi w tym przypadku o dolny limit wynagrodzenia, który jest ustalany w stosunku procentowym
Pracownica mojego biura rachunkowego zażądała ode mnie dużej podwyżki. Po przeprowadzonej rozmowie zgodziłam się na nią w takiej wysokości, jaką chciała. Jest to kwota powyżej średniej rynkowej. Poinformowałam pracownicę, że udzielona przeze mnie podwyżka to kwota maksymalna, jaką mogę płacić pracownikowi, gdyż w przeciwnym razie biuro nie zarabiałoby na obsługiwanych przez nią klientach. Za tydzień
1. Określona w art. 41 ust. 4 ustawy o emeryturach pomostowych kompetencja pracodawcy sprowadza się do ustalenia jasnego, czytelnego wykazu stanowisk pracy w ramach zindywidualizowanego zakładu pracy, na których są wykonywane prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Każdy zakład pracy i wyodrębnione w ramach jego organizacji stanowiska pracy charakteryzują się specyfiką odnoszoną
W przypadku umów o pracę zawierających klauzulę o zwrocie kosztów szkolenia przez pracownika, kwota do zwrotu powinna być odwrotnie proporcjonalna do okresu zatrudnienia po ukończeniu szkolenia. W sytuacji, gdy pracownik nie ukończy szkolenia lub przerwie je bez uzasadnionych przyczyn, powinien on zwrócić całość kosztów szkolenia. Interpretacja taka jest zgodna z zasadą, że im dłużej pracownik odpracowuje
Koszty szkolenia pracownika poniesione przez pracodawcę powinny być odwrotnie proporcjonalne do okresu zatrudnienia po ukończeniu podnoszenia kwalifikacji zawodowych. W przypadku przerwania szkolenia przez pracownika lub niepodjęcia go bez uzasadnionych przyczyn, pracownik powinien zwrócić całość kosztów. Interpretacja momentu zakończenia szkolenia ma kluczowe znaczenie dla ustalenia okresu zatrudnienia
1 września 2023 r. ma wejść w życie podwyżka wynagrodzeń młodocianych pracowników przygotowujących się do wykonywania zawodu. Projekt rozporządzenia w tej sprawie został opublikowany 8 maja 2023 r.
Jeśli nic nie zmienimy w mechanizmach ustawowych kształtowania minimalnego wynagrodzenia w 2024 roku czeka nas kolejna bezprecedensowa podwyżka płacy minimalnej, której wartość może osiągnąć około 4 250 zł. Taki jej poziom może zagrozić gospodarce i przyczynić się do wielu negatywnych zjawisk na rynku pracy. Dlatego potrzebna jest pilna debata nad zmianą mechanizmu jej ustalania – apeluje prof. Jacek