1. Z przepisu art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych /Dz.U. nr 14 poz. 60/ wynika, że drogi ogólnodostępne, nie zaliczone do żadnej kategorii dróg ze względu na funkcje - nie są drogami publicznymi. 2. Przepis art. 36 ustawy w przedmiocie nakazania przywrócenia pasa drogi do stanu poprzedniego może być stosowany tylko do dróg publicznych.
Wynagrodzenie pracownika wynikające z jego osobistego zaszeregowania, o którym mowa w art. 81 § 1-3, art. 134 § 1 i art. 144 § 2 k.p., obejmuje oprócz wynagrodzenia zasadniczego również dodatek funkcyjny. Z mocy ustawy lub jej upoważnienia dopuszczalne jest przyjęcie innej podstawy obliczania wynagrodzenia określonego w wymienionych przepisach.
Ocena zasadności cofnięcia upoważnienia do załatwiania spraw tajnych nie podlega kontroli organów rozpatrujących spory pracownicze, aktualność tej tezy zawartej w IV uchwale Pełnego Składu Izby Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Najwyższego z dnia 27 czerwca 1985 r. w sprawie wytycznych dotyczących wykładni art. 45 Kodeksu pracy i praktyki sądowego stosowania tego przepisu w zakresie zasadności wypowiedzenia
Niezasięgnięcie przed wydaniem decyzji wymaganego przez prawo stanowiska innego organu /art. 106 par. 1 Kpa/ nie stanowi rażącego naruszenia prawa /art. 156 par. 1 Kpa/, lecz jedynie może uzasadniać wznowienie postępowania w sprawie /art. 145 par. 1 pkt 6/.
Orzeczenie przepadku rzeczy, stanowiącej dorobek małżonków, uprawnia małżonka osoby skazanej do dochodzenia przysługujących temu małżonkowi roszczeń w drodze procesu cywilnego (art. 369 k.p.k.).
Sąd jest uprawniony do badania prawidłowości ustaleń protokołu powypadkowego również wtedy, gdy Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie wyczerpał trybu postępowania przewidzianego w ust. 4 i 5 § 16 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 1974 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy (jedn. tekst: Dz. U. z 1983 r. Nr 55, poz. 244).
Decyzja w przedmiocie rekultywacji gruntu, musi być poprzedzona wszechstronnym postępowaniem zarówno wyjaśniającym stronę prawną tytułu obciążającego określoną jednostkę obowiązkiem rekultywacji jak i stronę merytoryczną tego obowiązku, a więc badaniem i ustalaniem stopnia ograniczenia wartości użytkowej gruntu /par. 26 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 czerwca 1982 r. w sprawie
Spór co do ważności umowy darowizny udziału w rzeczy wspólnej toczący się pomiędzy współwłaścicielami jest sporem o prawo własności w rozumieniu art. 618 § 1 k.p.c.
Możliwość odmowy wydania uprawnienia, wyrażona w art. 7 ust. 9 ustawy z dnia 18 lipca 1974 r. o wykonywaniu handlu oraz niektórych innych rodzajów działalności przez jednostki gospodarki nie uspołecznionej /Dz.U. nr 43 z 1983 r. poz. 193/, stanowi wyjątek od reguły wolności realizacji przez obywateli każdej inicjatywy gospodarczej, która nie pozostaje w sprzeczności z powszechnie obowiązującym prawem
Umowa przekazania gospodarstwa rolnego następcy zawarta w formie aktu notarialnego (art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1982 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin Dz. U. Nr 40, poz. 268), którą rolnik przekazał następcy jedynie część gospodarstwa rolnego, jest nieważna.
Art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku wyrównawczym /Dz.U. nr 42 poz. 188 ze zm./ dotyczący ulg z tytułu budowy domu jednorodzinnego, nie zawiera wyraźnego stwierdzenia, że chodzi o budowę domu, będącego własnością osoby, dokonującej nakładów na jego budowę. Zaznaczyć trzeba, że art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 38 poz. 229 ze zm.
1. W rozumieniu par. 9 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 1984 r. w sprawie podatku rolnego /Dz.U. nr 58 poz. 294/ dla obniżenia norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej nie ma znaczenia, czy produkcja objęta jest jedną umową kontraktacji, czy też wieloma umowami zawartymi z jednym lub wieloma odbiorcami; natomiast ma znaczenie to, w jakiej wysokości zostały
O bezczynności organu można mówić nie tylko wtedy gdy w ustalonym prawem terminie organ administracji państwowej nie podjął żadnych czynności, do których był zobowiązany ale także wówczas gdy prowadził postępowanie w sprawie lecz nie zakończył w terminie, wydaniem stosownej decyzji. Nie ma przy tym znaczenia, czy zdaniem organu administracyjnego powinna być wydana decyzja, czy też organ błędnie sądził
Organ administracji państwowej może odmówić zwrotu nieruchomości wywłaszczonej, ale nie wykorzystanej na cel wskazany w decyzji o wywłaszczeniu, jedynie wówczas, gdy nieruchomość ta jest niezbędna na inny cel uzasadniający wywłaszczenie, wymieniony w art. 50 ust. 1-6 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości /Dz.U. nr 22 poz. 99/.
W świetle art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz.U. nr 12 poz. 50/ oraz par. 3 i par. 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 lipca 1985 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz poboru świadczeń pieniężnych dotyczących nieruchomości w formie łącznego zobowiązania pieniężnego /Dz.U. nr 44 poz. 215/ wynika, że
Uprawnienie do przebywania w lokalu regulują przepisy prawa cywilnego jak również przepisy prawa lokalowego. Nie w każdym przypadku uprawnienia te wynikają z woli właściciela /zarządcy/ budynku lub właściciela lokalu jako odrębnej nieruchomości.
Umowa kooperacyjna, o której mowa w art. 25 ustawy z dnia 4 lipca 1982 r. o zasadach prowadzenia na terytorium Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej działalności gospodarczej w zakresie drobnej wytwórczości przez zagraniczne osoby prawne i fizyczne /tekst jednolity: Dz.U. 1985 nr 13 poz. 58/, jest to porozumienie w sprawie współpracy w przygotowaniu i realizacji produkcji przy zaangażowaniu odpowiedniego
Art. 8 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 18 lipca 1974 r. o wykonywaniu handlu oraz niektórych innych rodzajów działalności przez jednostki gospodarki nie uspołecznionej /t.j. Dz.U. 1983 nr 43 poz. 193/ daje możliwość cofnięcia zezwolenia, jeżeli nie są przestrzegane warunki zawarte w uprawnieniu. Każdy z warunków umieszczonych w zezwoleniu powinien mieć czytelną i racjonalną treść po to , aby można go było
1. Prawomocny wyrok eksmisyjny może być wykonany przez zobowiązanego albo dobrowolnie albo w drodze egzekucyjnej. Niedopuszczalne jest natomiast nadużywanie instytucji wymeldowania z urzędu w celu osiągnięcia tego samego skutku. 2. Obowiązek dokładnego ustalenia stanu faktycznego sprawy sięga przede wszystkim tych jej okoliczności z których istnieniem przepisy prawa materialnego mające zastosowanie
Praca wykonywana bezpośrednio na budowie w ciągu 13 miesięcy, codziennie przez 4 godziny, daje - w rozumieniu par. 9 ust. 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 20 lutego 1975 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie /Dz.U. nr 8 poz. 46 ze zm./ - taki sam rezultat, jaki byłby osiągnięty przy rocznym zatrudnieniu na pełnym etacie i poświęceniu
Żaden zapis ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 38 poz. 229 ze zm./ nie przewiduje wydawania pozwolenia na budowę na czas oznaczony, wynikający z okresu, na jaki inwestor legitymuje się prawem do dysponowania nieruchomością, ustalonego na przykład w umowie dzierżawy.