W sytuacji gdy orzeczenie o przyznaniu prawa do świadczeń emerytalnych lub rentowych nie istniało w dacie przyznania prawa do zasiłku dla bezrobotnych, nie jest konieczne dla zastosowania art. 23 ust. 2a ustawy z dnia 16 października 1991 r. o zatrudnieniu i bezrobociu /Dz.U. nr 106 poz. 457 ze zm./ wzruszenie decyzji przyznającej prawo do zasiłku ani w drodze wznowienia postępowania ani też stwierdzenia
Uprawnienia obwodowych inspektorów sanitarnych PKP jako organu I instancji i okręgowych inspektorów sanitarnych PKP jako organu odwoławczego, wynikające z par. 13 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 listopada 1983 r. w sprawie chorób zawodowych /Dz.U. nr 65 poz. 294 ze zm./ odnoszą się do tych pracowników kolejowych, którzy zachorowali na chorobę zawodową w czasie pracy na kolei.
Przepis art. 35 ustawy z dnia 15 lutego 1962 r. o ochronie dóbr kultury i o muzeach /Dz.U. nr 10 poz. 48 ze zm./ nie ma zastosowania, gdy zmiana podmiotu własności obiektu będącego zabytkiem następuje z mocy prawa.
W świetle art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ i art. 55 ust. 5 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe /Dz.U. nr 4 poz. 18 ze zm./ udzielenie absolutorium lub odmowa jego udzielenia zarządowi miny z tytułu działalności finansowej za rok miniony należy do wyłącznej kompetencji rady gminy, która uchwałę w tym przedmiocie
1. Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz.U. nr 9 poz. 31 ze zm./ rada gminy może wprowadzić inne zwolnienia niż określone w art. 7 ust. 1, ale z istoty konstrukcji całej ustawy, będącej częścią systemu podatkowego wynika, że muszą to być zwolnienia tego samego typu jak w art. 7 ust. 1, a więc zwolnienia "kategorialne", a nie "globalne". 2.
1. Wprawdzie gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, to jednak zawsze musi działać w granicach obowiązującego prawa, a w tym także przy podejmowaniu uchwał w sprawie podatków i opłat lokalnych /art. 2 i art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym - Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./. 2. Z treści art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia
Użytkowanie gruntu rolnego nie podlegającego - ze względu na powierzchnię mniejszą od 1 ha - podatkowi rolnemu nie zwalnia od obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości.
Organy ustalające wysokość zobowiązań w podatku rolnym i leśnym /par. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 stycznia 1992 r. w sprawie łącznego zobowiązania pieniężnego - Dz.U. nr 12 poz. 47/ nie są uprawnione do dokonywania zmian w ewidencji gruntów i wypowiadania się w przedmiocie prawa własności gospodarstw rolnych poszczególnych podatników.
Skoro przepis par. 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 6 lutego 1989 r. w sprawie zwolnienia od podatku dochodowego dochodów z niektórych rodzajów działalności gospodarczej /Dz.U. nr 3 poz. 20/ przewiduje jako jedyny warunek skorzystania ze zwolnienia uruchomienie produkcji określonych materiałów i wyrobów na potrzeby budownictwa mieszkaniowego, to bez znaczenia jest to, że wyroby te mają
Powołanie się przez organy podatkowe na treść umowy spółki oraz umowy o oddaniu do odpłatnego korzystania mienia Skarbu Państwa nie stanowi dostatecznej podstawy faktycznej do stwierdzenia, że spółka jest odpowiedzialna za zaległości podatkowe zlikwidowanego w trybie art. 37 ust. 3 ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych /Dz.U. nr 51 poz. 298 ze zm./ przedsiębiorstwa
Art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych /Dz.U. nr 27 poz. 111 ze zm./ nie upoważnia organy podatkowe do orzeczenia o odpowiedzialności za zaległości podatkowe spółki z ograniczoną odpowiedzialnością członków zarządu tej spółki na podstawie art. 298 par. 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 czerwca 1934 r. - Kodeks handlowy /Dz.U. nr 57 poz. 502
Założenie generalne, że towary zakupione na kredyt podlegający zwrotowi, nie mogą w żadnym wypadku podlegać zwolnieniu od cła na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. - Prawo celne /Dz.U. nr 75 poz. 445 ze zm./ nie jest słuszne. Kredyt udzielony Polsce przez Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju na zakup aparatury pomiarowej dla systemu automatycznego monitoringu powietrza
Obowiązujące prawo - poza granicami wyznaczonymi przez przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego - nie przewiduje roszczenia obywatela o udostępnienie mu dokumentacji urzędowej organów samorządu terytorialnego.
Ustawodawca nie przewidział możliwości wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy niewykorzystany w roku zwolnienia ze służby oraz za urlopy zaległe - w razie zwolnienia policjanta ze służby na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji /Dz.U. nr 30 poz. 179/.
Praca w gospodarstwie rolnym rodziców lub teściów wykonywana przez dzieci, na podstawach uregulowanych w innych ustawach, może mieć wpływ na przyznanie prawa do emerytury i jej wysokości, nie ma natomiast wpływu na okres pobierania zasiłku dla bezrobotnych, gdyż nie jest wykonywana na podstawie umowy o pracę /art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 16 października 1991 r. o zatrudnieniu i bezrobociu - Dz.U. nr
Wpłacenie określonej kwoty na rzecz Społecznego Komitetu Budowy Wodociągu jako udziału w kosztach budowy sieci głównej wodociągu nie jest kwotą wydatkowaną na modernizację budynku /art. 26 ust. 1 pkt 5 lit. "g" ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - Dz.U. nr 80 poz. 350 ze zm./; za modernizację budynku można uznać tylko wykonanie przyłącza budynku do sieci głównej
Organy administracji państwowej kierują się w toku załatwiania spraw "swobodną oceną dowodów" i sąd administracyjny nie jest oczywiście uprawniony do ograniczania tej swobody, o ile nie wykracza ona poza granice prawa. Natomiast wychodząc z ugruntowanych poglądów judykatury, wymagających aby "zasady moralne", o których mowa w art. 189 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku
1. Nie można prowadzić postępowania w trybie art. 31 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych /Dz.U. nr 27 poz. 111 ze zm./ w sytuacji, gdy odsetki zostały już zapłacone i nie istnieje zaległość podatkowa. 2. Tryb określony w art. 31 ustawy o zobowiązaniach podatkowych nie ma zastosowania, gdy należność jest między podatnikiem i organem podatkowym sporna.
W świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. "a" ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. nr 80 poz. 350 ze zm./ - nie budzi wątpliwości, iż zwolnienie przychodu ze sprzedaży odnosi się tylko do przypadków, gdy nastąpiła ona w okresie dłuższym niż 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło wybudowanie na nieruchomości, której udział został sprzedany, zwłaszcza
Badając legalność zaskarżonych decyzji, sąd uwzględnia stan faktyczny i prawny ustalony w dniu wydania decyzji ostatecznej i do tego stanu ograniczają się jego oceny prawne wypowiedziane w trybie art. 209 Kpa.
Gmina, na której terenie nie znajduje się komunalizowane mienie nie jest stroną w sprawie komunalizacji tego mienia.
1. Przepis art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. 1990 nr 16 poz. 95 ze zm./ określający legitymację do wniesienia skargi na uchwałę organu gminy, nie stanowi w obecnym stanie prawnym przepisu, który określa zakres kompetencji Naczelnego Sądu Administracyjnego wobec tych uchwał. Zakres ten jest określony w przepisach art. 207 par. 2 pkt 2 i 3 i par. 3 Kpa w
Uchwała rady gminy o wyrażeniu zgody na podjęcie działań zmierzających do przeznaczenia na cele budownictwa mieszkaniowego gruntów stanowiących użytki rolne klasy I-III o powierzchni mniejszej niż 1 ha, wchodzących jednak w skład zwartego obszaru takich gruntów o powierzchni większej niż 1 ha i w całości przewidzianych w projekcie planu na cele budownictwa mieszkaniowego, podjęta z powołaniem się na
1. Wykluczone jest wykorzystywanie upoważnienia z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz.U. nr 9 poz. 31 ze zm./ do dokonania zwolnień generalnych od podatku od nieruchomości. Zwolnienie takie oznaczałoby de facto generalne uchylenie obowiązku podatkowego. 2. Zwolnienie uchwałą rady gminy budynków mieszkalnych należących tylko do osób fizycznych prowadzących