Pismo instruktażowe zatytułowane "wypełnianie kwestionariuszy środowiskowych kandydatów na studia w akademiach medycznych" nazwane załącznikiem nr 9 do zarządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 kwietnia 1984 r. nie może być uznane za źródło prawa. Nie zostało ono bowiem wymienione w przepisach cytowanego zarządzenia i nie stanowi jego integralnej części. Nie zostało także przez nikogo
Artykuł 17 ust. 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. - Prawo lokalowe /Dz.U. 1983 nr 11 poz. 55/ nie stanowi przeszkody w obliczeniu podwyższonego czynszu za pokój stanowiący powierzchnię ponadnormatywną /par. 10 ust. 1 i 2 rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 1983 r. w sprawie czynszów najmu za lokale mieszkalne i użytkowe - Dz.U. nr 38 poz. 174/, choćby nawet pokój ten powstał w wyniku
1. Zasady współżycia społecznego muszą być uwzględnione - jako odrębne kryterium rozstrzygnięcia sprawy przez organy administracji państwowej - tylko wówczas, gdy tak stanowią przepisy prawa, będące materialnoprawną podstawą decyzji administracyjnej. Natomiast te zasady rozumiane abstrakcyjnie, w oderwaniu od treści konkretnego przepisu, nie mogą być skutecznie powoływane w postępowaniu administracyjnym
1. Budowa fermy krów, niezależnie od okresowej zmiany możliwości wykorzystania tej inwestycji do celów produkcji rolnej, nie zmieniła przeznaczenia gruntów, na jakich była wznoszona, na grunty nierolnicze /art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych - Dz.U. nr 11 poz. 79/. 2. Wyłączenia gruntów rolnych z produkcji może dokonać nie tylko właściciel, lecz również
Obowiązujący od dnia 1 lipca 1984 r. przepis par. 8 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 28 czerwca 1984 r. w sprawie wykonywania obowiązku meldunkowego i prowadzenia ewidencji ludności /Dz.U. nr 32 poz. 176/ pozwala jedynie na zameldowanie na pobyt czasowy do dwóch miesięcy osoby, która zgłaszając pobyt stały nie przedstawia uprawnienia do przebywaniu w lokalu, w którym ma nastąpić zameldowanie
Metoda porównawcza polega na porównaniu wysokości obrotów co najmniej dwóch lub większej liczby podatników, prowadzących przedsiębiorstwo handlowe, w liczbach względnych, gdy znany jest obrót w liczbie bezwzględnej jednego z tych przedsiębiorstw. Metoda porównawcza może polegać także na porównaniu obrotu tego samego przedsiębiorstwa handlowego za dwa różne okresy jednego roku lub dwóch kolejnych następujących
Względy ekonomiczne i finansowe, utrudniające wykonanie decyzji nakazującej doprowadzenie poziomu natężenia hałasu na stanowiskach pracy do stanu zgodnego z prawem, nie mogą być uznane za przesłankę niewykonalności decyzji w rozumieniu art. 156 par. 1 pkt 5 Kpa.
1. Wyrok orzekający eksmisję załatwia spór między stronami tego procesu i nie daje terenowemu organowi administracji państwowej, przed jego wykonaniem, podstawy do wymeldowania z lokalu osoby podlegającej przymusowemu usunięciu. 2. Art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych /Dz.U. 1984 nr 32 poz. 174/ zobowiązuje do wymeldowania się tylko wówczas, gdy
Na okoliczność udziału w walkach z reakcyjnym podziemiem faktycznie nie ma dwóch różnych rodzajów dowodów; zaświadczenia i oświadczenia dwóch świadków, lecz merytorycznie rzecz biorąc jest jeden tylko rodzaj dowodów, mianowicie oświadczenie dwóch świadków, bowiem zaświadczenie - z braku dokumentacji - opiera się wyłącznie na oświadczeniu tych świadków i treść tych oświadczeń powtarza.
Ustawa z dnia 1 lutego 1983 r. prawo o ruchu drogowym /Dz.U. nr 6 poz. 35/ uprawniła naczelnika gminy na podstawie art. 82 ust. 1 do wezwania kierującego pojazdem by poddał się sprawdzeniu jego kwalifikacji kierowcy w sytuacji gdy istnieją uzasadnione zastrzeżenia co do znajomości przez niego przepisów o ruchu drogowym. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu na podstawie art. 84 ust. 6 wydaje
W sprawach dotyczących przyznania lub odmowy przyznania kart zaopatrzenia w mięso i jego przetwory skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego jest dopuszczalna w oparciu o art. 196 par. 2 pkt 8 in fine Kpa, który stanowi, że do sądu administracyjnego mogą być zaskarżane decyzje w sprawach m.in. obrotu surowcami, materiałami i wyrobami.
1. Zakaz rozpowszechniania publikacji może wynikać nie tylko z aktów stosowania prawa, o których mowa w art. 16 ust. 1, 2 ustawy o kontroli publikacji i widowisk, lecz również bezpośrednio z innych przepisów prawa. W związku z tym przewidziane w art. 16 ust. 3 tej ustawy upoważnienie biblioteki naukowej do sprowadzania i gromadzenia zagranicznych publikacji naruszających takie zakazy, działa bez względu
Przepis par. 3 pkt 1 lit. "a" rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 sierpnia 1982 r. w sprawie zmian w podatku wyrównawczym /Dz.U. nr 26 poz. 192/ nie uzależnia wyłączenia z opodatkowania tym podatkiem wynagrodzeń i dodatków za pracę w niedziele, święta i dodatkowe dni wolne od pracy - od tego, czy wypłacono je jako wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych, lecz od tego, czy była to praca
Z przepisów ustawy z dnia 26 maja 1982 r. Prawo o adwokaturze /Dz.U. nr 16 poz. 124/ wynika, że uchwały organów samorządu adwokackiego dotyczące bezpośrednio praw lub obowiązków poszczególnych osób odpowiadają pojęciu decyzji administracyjnej. Ani kodeks postępowania administracyjnego, ani prawo o adwokaturze nie wyłączają w żadnym przepisie stosowania przepisów kodeksu w sprawach unormowanych tym
Artykuł 17 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. - Prawo lokalowe /Dz.U. 1983 nr 11 poz. 55/ ma zastosowanie także do zdarzeń powstałych przed dniem 1 sierpnia 1974 r, to znaczy do ulepszeń lokalu dokonanych przez najemcę przed dniem wejścia w życie tej ustawy.
Skoro zakaz rozpowszechniania publikacji może wynikać nie tylko z aktów stosowania prawa, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 31 lipca 1981 r. o kontroli publikacji i widowisk /Dz.U. nr 20 poz. 99 ze zm./, lecz również bezpośrednio z innych przepisów prawa, to upoważnienie biblioteki naukowej, przewidziane w art. 16 ust. 3 tej ustawy, do sprowadzania i gromadzenia zagranicznych publikacji
1. Decyzje wydawane w granicach tak zwanego uznania administracyjnego nie są wyłączone spod obowiązku ich uzasadniania na zasadach ogólnych kodeksu postępowania administracyjnego, chyba że z przepisów zawartych w ustawach odrębnych, wydanych przed wejściem tego kodeksu w życie, wynikała taka możliwość wyłącznie ze względu na bezpieczeństwo Państwa lub porządek publiczny. 2. Ani ustawa z dnia 31 stycznia
Jeżeli wydając decyzję organ administracji państwowej właściwy w sprawach cen, dysponując oceną jakości towaru dokonaną przez właściwy państwowy organ kontroli /Państwową Inspekcję Handlową/, nie uwzględnia odmiennej treści opinii rzeczoznawcy powołanego przez producenta towaru, ze względu na przeprowadzenie badania niezgodnie z zasadami ustalonymi dla tego badania w "Polskiej Normie", to z tego tylko
W sprawach, gdzie nie ma dokumentów urzędowych o pobycie wnioskodawcy w więzieniu hitlerowskim i o przyczynach tego pobytu /czy był to pobyt ze względów politycznych, narodowościowych lub rasowych, czy pobyt z powodów kryminalnych/, a wniosek uzasadniony jest wyłącznie oświadczeniami świadków, należałoby każdorazowo przesłuchać tych świadków przez organ I instancji rozpoznający sprawę, wypytać ich
1. Podstawą zaskarżenia decyzji administracyjnych, czyli podstawą skargi sądowej, nie może być zarzut naruszenia zasad współżycia społecznego /art. 196 par. 1 Kpa/. 2. Art. 6 i art. 7 Kpa wykluczają stosowanie zasad współżycia społecznego w postępowaniu administracyjnym, tym bardziej, że zasady współżycia społecznego nie mogą stanowić podstawy prawnej decyzji administracyjnej i skargi sądowej, nie
Do wydania decyzji o zatwierdzeniu planu realizacyjnego i inwestycji nie jest konieczne, aby inwestor wykazał się prawem do dysponowania gruntami, na których inwestycja ma być realizowana.
1. W rozumieniu art. 4 pkt 1-4 ustawy z dnia 9 kwietnia 1968 r. o zezwoleniach na publiczną działalność artystyczną, rozrywkową i sportową /Dz.U. nr 12 poz. 64/ zakazana jest każda działalność objęta przepisami ustawy, jeżeli sprzeciwia się prawu albo zagraża bezpieczeństwu, spokojowi lub porządkowi publicznemu. 2. Jeżeli wnioskodawca wykaże się należytymi kwalifikacjami zawodowymi i osobistymi, wymaganymi
1. Warunkiem przekazania sądowi powszechnemu sprawy o rozgraniczenie nieruchomości jest powstanie sporu co do ustalenia jej granic. 2. W razie sporu granicznego terenowy organ administracji państwowej nie może przekazywać sprawy sądowi powszechnemu bez uprzedniego nakłaniania stron do ugody.