Przekształcenie stosunku służbowego funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej w stosunek pracy na podstawie ustawy wprowadzającej KAS jest równoznaczne z ustaniem stosunku służbowego, co uzasadnia przyznanie odprawy pieniężnej, mimo kontynuacji zatrudnienia w ramach stosunku pracy.
Art. 13b ust. 1 ustawy zaopatrzeniowej pozwala na uznanie służby w jednostkach podporządkowanych Służbie Bezpieczeństwa za 'służbę na rzecz totalitarnego państwa', o ile istnieją przesłanki potwierdzające ten charakter. Jednakże przepisy art. 15c ust. 3 oraz art. 22a ust. 3 ustawy są niezgodne z Konstytucją RP w zakresie, w jakim prowadzą do arbitralnego obniżenia świadczeń funkcjonariuszy za okres
Członek zarządu spółki odpowiada za zobowiązania z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne powstałe w trakcie postępowania upadłościowego z możliwością zawarcia układu, jeśli postępowanie to nie zostało wszczęte we właściwym czasie, a spółka nie miała realnych szans na zawarcie ani wykonanie układu.
Członek zarządu spółki może zostać zwolniony z odpowiedzialności za zobowiązania spółki jedynie w sytuacji, gdy złoży wniosek o ogłoszenie upadłości we właściwym czasie, co oznacza moment trwałego zaprzestania płacenia zobowiązań, a nie zaprzestanie finansowania przez inne podmioty.
W przypadku niezgodnej z prawem decyzji administracyjnej, która prowadzi do przedawnienia zobowiązania podatkowego, beneficjent podatku ma prawo dochodzić odszkodowania odpowiadającego różnicy między podatkiem należnym a podatkiem faktycznie uiszczonym, nawet gdy brak jest w obrocie prawnym decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego.
Wynagrodzenie określone w umowie w kwocie netto nie obejmuje dodatkowych zobowiązań podatkowych, jeśli nie zostało to wyraźnie przewidziane w jej postanowieniach, a kara umowna może być stosowana do zabezpieczenia obowiązków niepieniężnych.
Umowa, w ramach której świadczenie główne polega na odpłatnym oddaniu nieruchomości do czasowego korzystania, stanowi 'dostawę towarów' lub 'świadczenie usług' w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych oraz dyrektywy UE 2011/7. W związku z tym, umowy o ustanowieniu służebności przesyłu mogą być uznane za transakcje handlowe prowadzące do świadczenia usług
W postępowaniach dotyczących składek na ubezpieczenia społeczne osoby prowadzącej działalność gospodarczą, po jej śmierci postępowanie podlega umorzeniu, gdyż zobowiązania te mają charakter publicznoprawny i nie przechodzą na spadkobierców.
Wręczona funkcjonariuszowi służby celno-skarbowej propozycja zatrudnienia nie ma charakteru cywilnoprawnego. W istocie jest to akt administracyjnoprawny, którego kontrola następuje w postępowaniu cywilnym. Kwestia roszczeń powoda nie powinna być rozstrzygana jako roszczenie ze stosunku pracy, bowiem dotyczy stosunku służbowego, a jako taka powinna być rozstrzygnięta w zwykłym postępowaniu cywilnym.
Przekształcenie stosunku służbowego funkcjonariusza Służby Celnej w stosunek pracy na podstawie propozycji zatrudnienia w Krajowej Administracji Skarbowej stanowi zakończenie służby, co uzasadnia prawo do odprawy pieniężnej na podstawie analogicznie stosowanych przepisów o zwolnieniu ze służby.
W przypadku sprzedaży egzekucyjnej nieruchomości, zarówno komornik sądowy, jak i jego zastępca ponoszą solidarną odpowiedzialność za szkodę wynikającą z nieprawidłowego obciążenia nabywcy podatkiem VAT, jeśli ich działania lub zaniechania miały wpływ na powstanie takiej szkody.
W procesie przekształcenia stosunku służbowego funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej w stosunek pracy, na podstawie art. 171 ust. 1 ustawy wprowadzającej Krajową Administrację Skarbową (p.w. KAS), wygaśnięcie stosunku służbowego z mocy prawa (ex lege) wskutek nieprzyjęcia propozycji zatrudnienia lub nieterminowego złożenia oświadczenia traktuje się jako zwolnienie ze służby, co uzasadnia stosowanie
Przekształcenie stosunku służbowego w stosunek pracy nie może odbywać się z pominięciem ustawowych przesłanek, które powinny być podstawą doboru funkcjonariuszy do dalszej służby. Wyrok ten potwierdza, że proces reorganizacji i zmiany statusu funkcjonariuszy powinien być przeprowadzany z uwzględnieniem zarówno praw jednostki, jak i obiektywnych kryteriów oceny ich kwalifikacji i doświadczenia.
Pozbawienie pracownika ochrony, wbrew obowiązującym regulacjom prawa pracy w imię nadrzędnego celu, za jaki uważa się reformę administracji skarbowej, musi być transparentne i możliwe do weryfikacji pod kątem, czy nie doszło do nadużycia prawa i sprzeczności ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem instytucji wygaśnięcia umowy o pracę.
1. Strony stosunku służbowego, zawierając umowę o pracę (w wyniku przyjęcia propozycji zatrudnienia w myśl ustawy wprowadzającej ustawę o KAS), jednocześnie przyjmują, że ulega zakończeniu dotychczasowy administracyjnoprawny stosunek służbowy funkcjonariusza służby celno-skarbowej. Nie jest to jednak "przekształcenie", w którym nowy stosunek pracy zastępuje poprzedni (na przykład odnowienie z art.
Funkcjonariusze służby celnej, którzy przyjęli propozycję zatrudnienia na podstawie umowy o pracę w ramach procesu 'ucywilnienia', mają prawo do odprawy pieniężnej. Pomimo braku bezpośredniego przepisu prawa gwarantującego takie prawo, konieczne jest zastosowanie wykładni funkcjonalnej i systemowej, aby zrekompensować utratę specjalnych uprawnień i warunków związanych z pracą w formacji mundurowej.
Funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej, którego stosunek służbowy wygasł a następnie uległ "przekształceniu" w stosunek pracy na podstawie art. 171 ust. 1 p.w. KAS, należy traktować tak samo, jak funkcjonariusza, którego stosunek służbowy wygasł wobec nieotrzymania propozycji dalszej służby lub odmowy ich podjęcia.
W świetle art. 921 § 1 Kodeksu pracy, pracownik nabywa prawo do odprawy emerytalnej w momencie, gdy jego stosunek pracy ustaje w związku z przejściem na emeryturę, przy czym zmiana statusu pracownika na emeryta następuje wyłącznie przez ustanie stosunku pracy. Nie jest możliwe jednoczesne pobieranie odprawy emerytalnej oraz odprawy związanej z wygaśnięciem stosunku pracy na podstawie art. 170 ust.
Regulacje w sprawie wygaśnięcia stosunku pracy na tle ustaw dotyczących reform w administracji nie są wyłączone z kontroli w zakresie identyfikowania przyczyn niezaproponowania pracownikom dalszego zatrudnienia. Pracownik może kwestionować zasadność wygaśnięcia stosunku pracy i dochodzić roszczeń z powołaniem na naruszenie przepisów o rozwiązywaniu stosunku pracy, które notabene stanowią konstrukcję
Byłemu funkcjonariuszowi służby celnej nie przysługuje odprawa na podstawie ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, ponieważ odprawa ta jest przeznaczona tylko dla członków korpusu służby cywilnej.
W przypadku służby, brak przedstawienia propozycji kontynuowania stosunku służbowego przy jednoczesnym ukryciu motywów stanowi zaprzeczenie zasady szczególnej trwałości stosunku służbowego, która wymaga spełnienia konkretnych ustawowych przesłanek i zapewnia funkcjonariuszowi prawo do obrony, odwołania się i zaskarżenia decyzji o zwolnieniu ze służby.
Wykorzystanie analogii przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu w prawie publicznym, szczególnie w kontekście żądania zwrotu nadpłaty podatku, jest wątpliwe i nie prowadzi do zaspokojenia roszczeń związanych z przedawnionymi zobowiązaniami podatkowymi.
Sankcje z art. 116 Ordynacji podatkowej nakładane są przez ustawodawcę na członka zarządu za niezłożenie wniosku o wszczęcie odpowiedniego postępowania, a nie na członka zarządu za ewentualne dysfunkcje w postępowaniu upadłościowym czy układowym. Poza tym sankcja jest konsekwencją zachowania się określonego podmiotu negatywnie ocenionego przez prawo, ale zachowania pozostającego w sferze kompetencji
Przekształcenie stosunku służbowego w stosunek pracy nie powoduje wygaśnięcia stosunku służbowego, a jedynie umożliwia nawiązanie nowego zatrudnienia na podstawie umowy o pracę. Wygaśnięcie stosunku służbowego zachodzi jedynie w przypadku, gdy funkcjonariusz nie przyjmuje propozycji zatrudnienia pracowniczego.