Braki w zakresie elementów konstrukcyjnych skargi kasacyjnej mogą być uzupełnione jedynie w terminie przewidzianym do jej wniesienia.
1. Uchwały podejmowane przez organy samorządów zawodowych mają różny charakter prawny. Mogą być to uchwały, które są w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego decyzjami administracyjnymi. Podlegają one zaskarżeniu do sądu administracyjnego na podstawie art. 3 par. 3 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm.
1. O dopuszczalności sprostowania decyduje przede wszystkim wpływ omyłki na treść orzeczenia sądu. 2. Omyłki pisarskie mogą dotyczyć wielu kwestii, w tym także składu Sądu i jego oznaczenia, jednak nie przesądza to o nieistnieniu orzeczenia. Decydujące znaczenie ma nie oznaczenie organu wskazanego w treści postanowienia, lecz to, jaki organ faktycznie orzekał w sprawie.
Przedmiotem ochrony tymczasowej mogą być jedynie takie akty lub czynności, które nadają się do wykonania i wymagają wykonania.
Pełnomocnik ustanowiony w ramach przyznanego stronie prawa pomocy otrzymuje wynagrodzenie, o którym mowa w art. 250 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm./, w związku z faktycznym udzieleniem pomocy prawnej. Gdy pomoc prawna polega na sporządzeniu opinii o braku podstaw do wniesienia skargi kasacyjnej pełnomocnik powinien
Jeżeli Wojewódzki Sąd Administracyjny, rozpoznając wniosek o przyznanie prawa pomocy w zakresie całkowitym, orzeknie o przyznaniu tego prawa w części i nie oddali wniosku w pozostałej części, zainteresowanemu przysługuje prawo wniesienia zażalenia na to postanowienie do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Skuteczność doręczenia zastępczego zależy od zachowania wszystkich warunków takiego doręczenia. Z adnotacji dokonanej przez doręczyciela na zwrotnym potwierdzeniu odbioru nie wynika bowiem w sposób oczywisty i nie budzący wątpliwości, gdzie umieszczono zawiadomienie o pozostawieniu pisma w Urzędzie Pocztowym, gdyż podkreślony został tekst o następującej treści "o czym umieszczono zawiadomienie na drzwiach
Analiza przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska /Dz.U. nr 62 poz. 627 ze zm./ prowadzi do wniosku, że ustalenie podwyższonej opłaty za korzystanie ze środowiska /art. 288 w zw. z art. 284-285/ i kwestia odroczenia terminu płatności podwyższonej opłaty za korzystanie ze środowiska /art. 317-318/ to dwie różne sprawy. Tylko pierwsza z nich ma za przedmiot należności pieniężne
Skarżący przy dochowaniu minimum staranności mógł dochować termin do złożenia wniosku o uzasadnienie wyroku. Nie jest to czynność, którą należy dokonać osobiście w sądzie. Fakt choroby, którą potwierdza przedstawione pismo sporządzone przez lekarza, stwierdza, że skarżący powinien leżeć, jednak skarżący mógł nadać pismo w ustawowym terminie korzystając z pomocy domowników.
Przerzucenie na skarżącego obowiązku aktualizacji adresów uczestników postępowania i wskazywania następców prawnych osób zmarłych pod rygorem zawieszenia postępowania i następnie jego zawieszenie /art. 125 par. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm./ może prowadzić w istocie do pozbawienia go prawa do sądu poprzez
Wstrzymanie wykonania w całości lub części aktu lub czynności dotyczy sytuacji, gdy zaskarżony akt wywołuje skutki materialnoprawne przez przyznanie uprawnienia lub obowiązku, których wykonanie wywołuje skutki prawne lub faktyczne trudne do odwrócenia lub których wykonanie powodowałoby wyrządzenie znacznej szkody.
Zgodnie z art. 33 par. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm./, udział w charakterze uczestnika może zgłosić osoba, która nie brała udziału w postępowaniu administracyjnym, jeżeli wynik tego postępowania dotyczy jej interesu prawnego. Zatem przepis ten nie przewiduje możliwości wniesienia takiego zgłoszenia przez osobę
Podnoszona w zażaleniu na postanowienie oddalające wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji okoliczność, iż zaskarżona decyzja wydana została z rażącym naruszeniem prawa, nie ma wpływu na wstrzymanie wykonania tej decyzji gdyż ewentualna wadliwość skarżonego aktu administracyjnego będzie przedmiotem oceny legalności dokonywanej w ramach postępowania sądowoadministracyjnego.
1. Ustalenie właściwości organu wyższej instancji, który powinien rozpatrzyć zażalenie wniesione na postanowienie organu gminy /burmistrza/ na podstawie art. 65 par. 1 Kpa /zmieniony przez art. 4 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o ustroju sądów administracyjnych i ustawę - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz.U. nr 153 poz. 1271/. Przepis
Na mocy art. 100 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz.U. 2001 nr 142 poz. 1591 ze zm./ postępowanie sądowe wszczęte przez organ nadzoru, jakim jest Wojewoda, na podstawie art. 93 par. 1 ustawy, jest zwolnione z opłat sądowych.
Od dnia 9 grudnia 2003 r. to jest od wejścia w życie ustawy z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw /Dz.U. nr 200 poz. 1953/, organem właściwym do rozpoznania zgłoszenia rozbudowy zjazdu z drogi publicznej - krajowej jest starosta.
Zgodnie z art. 222 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270/ nie żąda się opłat od pisma, jeżeli już z niego wynika, że podlega ono odrzuceniu. Skarżąca uiściła wpis od skargi na bezczynność, natomiast Sąd nie rozważył, czy wpis ten nie podlega zwrotowi w kontekście przytoczonego uregulowania.
1. Odrzucenie przez sąd I instancji skargi o wznowienie postępowania, jest w rozumieniu art. 173 par. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm./, postanowieniem kończącym postępowanie w sprawie i w związku z tym, przysługuje stronie skarga kasacyjna, a nie zażalenie. Za powyższym przemawia również brzmienie art. 194 par.
Postępowanie w sprawie z wniosku o przywróceniu terminu do dokonania czynności w postępowaniu sądowym, gdy strona nie uchybiła terminowi do dokonania tej czynności, podlega umorzeniu jako bezprzedmiotowe /art. 161 par. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270/.
Stosownie do zawartych w art. 220 par. 3 i art. 221 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270/ uregulowań, skarga kasacyjna, od której pomimo wezwania nie został uiszczony należny wpis, podlega odrzuceniu przez sąd. Przy tym, jeżeli kasacja została wniesiona przez adwokata lub radcę prawnego i nie została należycie opłacona bez wezwania
1. Nie można uzasadnienia postanowienia oddalającego wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji ograniczyć wyłącznie do stwierdzenia, że w sprawie nie zachodzą przesłanki z art. 61 par. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm./. 2. Skoro ustawodawca nie określił co powinno zawierać uzasadnienie postanowienia, to
W sprawie, w której Sąd uchylił lub stwierdził nieważność zaskarżonego aktu w części a w pozostałej oddalił skargę, uzasadnienie wyroku należy sporządzić z urzędu /art. 141 par. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm./, przy czym musi ono obejmować zarówno część uzasadniającą skargę, jak i część uwzględniającą skargę.
Badając zasadność wniosku o wstrzymanie wykonania zaskarżonego do sądu administracyjnego aktu organu administracji publicznej należy wszechstronnie rozważyć wszelkie okoliczności, jakie mogą wyniknąć dla wszystkich stron postępowania, zakończonego wydaniem tego aktu. W tym celu również została przez ustawodawcę przewidziana możliwość uzależnienia wstrzymania wykonania pozwolenia na budowę od uiszczenia
1. W przepisie art. 49 par. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm./ chodzi o warunki formalne określone w art. 46 ustawy czy innych szczególnych ustawach. 2. Przepis art. 6 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi nie stwarza jednak obowiązku udzielania pomocy co do wszelkich możliwych zachowań.