Naczelny Sąd Administracyjny nie może badać prawidłowości przebiegu egzaminów i oceny jego wyników, skoro nie toczyło się w sprawie postępowanie administracyjne i nie została wydana decyzja administracyjna.
Orzekanie w sprawach wykupu lub zamiany nieruchomości na inną w trybie art. 84 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska /Dz.U. nr 3 poz. 6 ze zm./ powierzone zostało organom administracji rządowej.
1. Wbrew literalnemu brzmieniu przepisów art. 5 ustawy z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw /Dz.U. nr 34 poz. 198 ze zm./ katalog spraw tam określonych nie może być traktowany jako zamknięty i fakt nieumieszczenia tam określonej sprawy nie może stanowić wyłącznej
W trybie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1190 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ organ nadzoru nie może zaskarżyć do sądu administracyjnego uchwały organu gminy przed upływem terminu 30 dni od daty doręczenia mu tej uchwały. Skargę wniesioną przed tym terminem, jako wniesioną "bez wyczerpania kompetencji organu nadzoru", uznać należy za niedopuszczalną z innych przyczyn
Decyzja o odwołaniu z funkcji prokuratora wojewódzkiego należy do kategorii spraw wynikających z podległości służbowej i z mocy art. 196 par. 4 pkt 2 Kpa nie stosuje się w tych sprawach przepisów art. 196 par. 1-3 Kpa.
Ustawodawca - również w odniesieniu do organów samorządu terytorialnego - zobowiązuje prokuratora do zwrócenia się do organu, który wydał wadliwą jego zdaniem uchwałę albo właściwego organu nadzoru z wnioskiem o jej zmianę lub uchylenie, a wyjątkowo wprost do sądu administracyjnego. Za takim rozwiązaniem przemawia też możliwość szybszego i tańszego /w stosunku do postępowania sądowego/ przywrócenia
Przewidziane w art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych /Dz.U. nr 85 poz. 428/ opinie nie są zaskarżalne do sądu administracyjnego.
Właściwym rzeczowo do rozpoznawania spraw ze stosunku pracy pracowników kolejowych od dnia 19 maja 1993 r. są sądy pracy na podstawie art. 262 par. 1 pkt 1 Kodeksu pracy.
Od dnia 19 maja 1993 r. właściwe rzeczowo do rozpoznawania spraw ze stosunku pracy pracowników kolejowych są sądy pracy na podstawie art. 262 par. 1 pkt 1 kodeksu pracy.
1. Kierownik urzędu tylko wtedy obowiązany jest zasięgać opinii zakładowej organizacji związkowej w przedmiocie rozwiązania stosunku pracy z urzędnikiem państwowym mianowanym. który nie jest członkiem związku zawodowego z własnej woli lub nie może należeć do związku z racji zajmowania kierowniczego stanowiska, gdy urzędnik taki wcześniej zwróci się do związku zawodowego w trybie art. 7 ust. 2 ustawy
Zarówno odmowa przyjęcia do służby w Policji, jak i nieuwzględnienie żądania zainteresowanej osoby co do daty nawiązania stosunku służbowego, nie ma charakteru decyzji administracyjnej, podlegającej zaskarżeniu do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Dotyczy to także odmowy zmiany daty przyjęcia do służby w Policji określonej w decyzji o mianowaniu. Zachodzi zatem i w tym przypadku niedopuszczalność
Kwestia właściwości organu podejmującego decyzję w pierwszej instancji jest oceniana nie w oparciu o przepisy dotyczące ustroju organów administracji publicznej lecz o przepisy określające właściwość organów do podejmowania decyzji w sprawach tego rodzaju.
Przepisy art. 201 Kpa nie określają przesłanek, od których zależy rozstrzygnięcie w przedmiocie wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji ani nie zawierają kryteriów jakimi właściwy organ lub sąd powinien kierować się orzekając w tej kwestii. Oznacza to, że rozstrzygnięcie w tym przedmiocie zależy od konkretnych okoliczności danej sprawy, od jej charakteru, występowania w niej stron o przeciwstawnych
Z nie budzącego wątpliwości brzmienia przepisów art. 37-39 ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych /Dz.U. nr 51 poz. 298 ze zm./ wynika, że oddanie mienia do odpłatnego korzystania następuje na podstawie umowy pomiędzy Skarbem Państwa /organem założycielskim/ a spółką. Taki charakter tego stosunku prawnego /umowy/ podtrzymują też przepisy zarządzenia Ministra Finansów
Zasądzone przez sąd powszechny kwoty z tytułu zwrotu kosztów sądowych nie mogą być przedmiotem decyzji administracyjnej a tylko postępowania egzekucyjnego /art. 196 par. 4 pkt 7 Kpa/.
W sprawach skarg na protokół zajęcia nieruchomości dokonany przez poborcę skarbowego nie służy skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Skargę na bezczynność organu administracyjnego można wnieść jedynie wówczas, gdy organ ten w ustalonym w przepisach prawa terminie nie wydał decyzji /art. 216 par. 1 Kpa/. Na nieprzekazanie skargi do Sądu w ustawowym /30 dni/ terminie od jej złożenia skarga nie przysługuje.
1. Organem właściwym do wydawania decyzji administracyjnej o przyznaniu koncesji na rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego jest przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji; uchwała samej Rady nie jest decyzją administracyjną, nie podlega zatem odrębnemu, bezpośredniemu zaskarżeniu do Naczelnego Sądu Administracyjnego. 2. Do
Upoważnienie do kierowania obywateli polskich do pracy za granicą u pracodawcy zagranicznego nie jest rozstrzygnięciem w indywidualnej sprawie administracyjnej o prawach i obowiązkach podmiotu gospodarczego, a tym samym nie jest decyzją administracyjną.
Jeżeli przepis ustawy z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw /Dz.U. nr 34 poz. 198 ze zm./ nie wskazują podmiotu właściwego do realizacji kompetencji /w szczególności wydania decyzji administracyjnej/ wynikającej z przepisów prawa materialnego, a przed reformą administracji