1. Wystawienie rachunku dotyczącego należności określonych w art. 43 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o gospodarce energetycznej /Dz.U. nr 21 poz. 96 ze zm./ za nielegalne pobieranie paliwa lub energii ze wspólnej sieci, jak i odmowa uwzględnienia odwołania odbiorcy energii elektrycznej, kwestionującego zasadność wystawienia tego rachunku, nie następują w drodze decyzji administracyjnej i nie podlegają
W razie złożenia przez stronę wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy w trybie art. 127 par. 3 Kpa dopiero nowa decyzja organu naczelnego może być zaskarżona do sądu administracyjnego.
Przepis art. 196 par. 3 pkt 1 Kpa nie dotyczy postanowień umarzających postępowanie zażaleniowe i to również wówczas, gdy wszczęte ono zostało zażaleniem strony na postanowienie organu odwoławczego odmawiającego przywrócenia terminu do wniesienia odwołania.
Udzielanie pomocy w spłacie zadłużenia, dokonywane jest na podstawie umów zawieranych przez Ministerstwo Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z odpowiednim bankiem. W związku z tym zarówno podjęcie przez Ministra dyspozycji w przedmiocie dokonania wydatków z części ustawy budżetowej obejmującej plan Funduszu Restrukturyzacji i Oddłużenia Rolnictwa, jak i nie podjęcie takiej dyspozycji - nie nosi znamion
Fakt, że skarga na uchwałę rady gminy została przez Naczelny Sąd Administracyjny odrzucona, nie stoi na przeszkodzie ponownemu zaskarżeniu tej uchwały przez tę samą osobę, gdy przyczyną wcześniejszego odrzucenia skargi było niedopełnienie warunku określonego w art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./, polegającego na wezwaniu rady do usunięcia
1. Informacja udzielona prasie na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe /Dz.U. nr 5 poz. 24 ze zm./, jak też odpowiedź na krytykę prasową udzieloną na podstawie art. 6 ust. 2 i 3 tej ustawy, nie są decyzjami administracyjnymi w rozumieniu art. 1 par. 1 pkt 1 i par. 2 oraz art. 104 Kpa. Podobnie nie są decyzjami administracyjnymi odmowa udzielenia prasie informacji
Czy ustalenie przez Ministra Finansów kwoty subwencji ogólnej dla danej gminy na podstawie art. 55 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./, a także ostateczne określenie kwoty subwencji ogólnej, dla konkretnej gminy, w oparciu o art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1990 r. o dochodach gmin i zasadach ich subwencjonowania w 1991 i 1992 r. oraz o zmianie
Zasada, że spory o roszczenia ze stosunku pracy rozstrzygają sądy pracy /art. 22 par. 1 i art. 262 par. 1 Kp oraz art. 476 par. 1 pkt 1 Kpc/ dotyczy również stosunku pracy na podstawie powołania /art. 68-72 Kp/ i mianowania /art. 76 Kp/, chyba że tryb dochodzenia niektórych roszczeń pracowników mianowanych został uregulowany odmiennie /np. art. 38 ustawy z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów
Ustalenie "okresu służby" strażaka jest, w zależności od tego do czego służy, czynnością organizacyjną bądź nawet procesową, której efektem jest przyjęcie określonego stanu faktycznego, zgodnie z kryteriami zawartymi w przepisach obowiązującego prawa. Ustalenia takiego nie dokonuje się w formie decyzji administracyjnej /art. 104 i 105 Kpa/, może ono natomiast stanowić podstawę faktyczną decyzji np.
Dopuszczalne jest na podstawie art. 201 par. 2 Kpa wstrzymanie wykonania decyzji stwierdzającej nieważności decyzji o nacjonalizacji przedsiębiorstwa.
Czy w przypadku orzeczonego decyzją administracyjną zwrotu wywłaszczonej nieruchomości na podstawie art. 69 ust. 1 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości /Dz.U. 1991 nr 30 poz. 127 ze zm./ dopuszczalne jest przy ustalaniu wysokości zwrotu przez byłego właściciela odszkodowania na rzecz Skarbu Państwa lub gminy odstępstwo od wymaganej waloryzacji tego odszkodowania
1. Ponowna skarga na bezczynność organu w sytuacji gdy wcześniejsze rozstrzygnięcie Sądu uwzględniło w całości żądanie skargi w odniesieniu do tej samej osoby nie jest dopuszczalna i musi ulec odrzuceniu, stosownie do art. 204 par. 1 Kpa. Oceny tej nie zmienia fakt, iż wyrok Sądu nie rozstrzygał sprawy co do istoty, a jedynie kwestię związaną z "milczeniem władzy". 2. Skoro decyzja, której wydania
Uchwała organu samorządu załogi przedsiębiorstwa państwowego, dotycząca zmian w strukturze organizacyjnej tego przedsiębiorstwa, nie jest decyzją administracyjną w rozumieniu art. 196 par. 2 Kpa, co oznacza, że na taką uchwałę niedopuszczalna jest skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Przy rozwiązaniu stosunku służbowego "z mocy prawa" zwolnienie ze służby następuje z mocy przepisu prawa bez wydawania decyzji administracyjnej, a więc pisma informacyjne, jakie towarzyszą temu rozwiązaniu stosunku służbowego nie mają charakteru decyzji administracyjnej i nie mogą być zaskarżane do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Od decyzji Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej, wydanej w I instancji, przysługuje odwołanie do Ministra Finansów.
Od generalnej klauzuli kompetencyjnej sądu administracyjnego zawartej w przepisach art. 196 par. 1-3 Kpa istnieją wyjątki przewidziane w art. 196 par. 4, wyłączające kognicję tego sądu, a wśród nich pkt 3 odnoszący się do decyzji odmawiających powołania lub mianowania na stanowiska kierownicze i do pełnienia funkcji w organach państwowych, chyba, że obowiązek powołania lub mianowania wynika z przepisów
Gdyby nawet przyjąć, że odmowa przedstawienia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej kandydatury na stanowisko sędziego jest administracyjnym elementem sprawy powołania sędziego lub wręcz decyzją Krajowej Rady Sądownictwa jako organu administrującego sprawami kadrowymi w resorcie wymiaru sprawiedliwości, to z mocy art. 196 par. 4 pkt 3 Kpa zaskarżenie jej do sądu administracyjnego byłoby niedopuszczalne
1. Przepis art. 106 Kodeksu postępowania administracyjnego daje odpowiednie gwarancje procesowe dla strony a nie dla organów korzystających z prawa współkompetencji. Ich wzajemne nieporozumienia, czy różnice stanowisk są ich wewnętrzną sprawą i nie mogą być dochodzone w formie skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego. 2. Organ samorządu terytorialnego nie może być stroną w sprawie, skoro występował
Przepisy ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o uzdrowiskach i lecznictwie uzdrowiskowym /Dz.U. nr 23 poz. 150/ i przepisy zarządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 11 października 1991 r. w sprawie kwalifikowania do zakładów lecznictwa uzdrowiskowego oraz zasad korzystania ze świadczeń tych zakładów /M.P. nr 37 poz. 269/ nie przewidują rozstrzygania w drodze decyzji administracyjnej spraw
Przepis art. 196 par. 3 Kpa nie przewiduje możliwości wniesienia skargi na postanowienie odmawiające przedłużenia terminu określonego w art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej /Dz.U. nr 100 poz. 442/.
Przekazywanie części składowych majątku przedsiębiorstw państwowych w następstwie ich reorganizacji bądź przejmowania tego majątku przez następcę prawnego poprzedniego dysponenta majątkiem nie następuje w formie decyzji administracyjnej w rozumieniu art. 104 Kpa.
Przekazywanie części składowych majątku przedsiębiorstw państwowych w następstwie ich reorganizacji bądź przejmowania tego majątku przez następcę prawnego poprzedniego dysponenta majątkiem nie następuje w formie decyzji administracyjnej w rozumieniu art. 104 Kpa.
Zgoda na pozostawienie w służbie w rozumieniu art. 45 ust. 3 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji /Dz.U. nr 30 poz. 179/, ze swej istoty, musi być wyrażona przed wydaniem decyzji o zwolnieniu ze służby a w każdym razie w czasie zanim decyzja ta stała się ostateczna.