Obowiązek wnoszenia wpłat na Centralny Fundusz Rozwoju Nauki i Techniki /art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 1989 r. o Centralnym Funduszu Rozwoju Nauki i Techniki - Dz.U. nr 25 poz. 134/ nie dotyczy podmiotów objętych zwolnieniem podmiotowym od podatku dochodowego /art. 4 ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. nr 3 poz. 12 ze zm./ jak również zwolnień przedmiotowych
1. Podatek obrotowy nie jest - w rozumieniu art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 23 grudnia 1988 r. o działalności gospodarczej z udziałem podmiotów zagranicznych /Dz.U. nr 41 poz. 325 ze zm./ - "(...) inną opłatą podobną w skutkach do ceł". 2. Karetka pogotowia nie jest towarem przeznaczonym do ochrony pracy w rozumieniu par. 2 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 1991 r. w sprawie stawek
Art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 27 grudnia 1989 r. o opodatkowaniu wzrostu wynagrodzeń /Dz.U. nr 74 poz. 438/ określa korzyści tylko dla tych podatników, którzy trwale respektują dyscyplinę w zakresie rozliczeń z budżetem. Do terminowego wpłacania należności budżetowych jednostki gospodarcze są bowiem zobowiązane z mocy prawa /por. art. 18 ust. 2, art. 19, art. 20 ustawy o zobowiązaniach podatkowych
Artykuł 13 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym /Dz.U. nr 52 poz. 268 ze zm./, w brzmieniu ustalonym przez ustawę z dnia 28 grudnia 1989 r. o zmianie niektórych ustaw regulujących zasady opodatkowania /Dz.U. nr 74 poz. 443/, stanowi podstawę do udzielania ulg inwestycyjnych w podatku rolnym także z tytułu wydatków poniesionych na obiekty w budowie lub w trakcie modernizacji.
1. Przy ocenie ważności odpisu z zysku na fundusz socjalny, dokonanego przez przedsiębiorstwo państwowe, przepisy art. 58 par. 1 i art. 83 par. 1 Kc, podobnie jak art. 5 Kc, nie mają zastosowania. 2. Do wypłat z funduszu socjalnego nie stosuje się ani art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 27 grudnia 1989 r. o opodatkowaniu wzrostu wynagrodzeń w 1990 r. /Dz.U. nr 74 poz. 483/, dotyczącego obowiązku uiszczenia
Uchwała rady gminy ustalająca wysokość opłaty targowej jest uchwałą w sprawie z zakresu administracji publicznej. Opłatę targową pobiera się niezależnie od tego, czy sprzedaż odbywa się na targowisku miejskim, czy też prywatnym.
Fakt, że osoba, która nabyła przez zasiedzenie własność nieruchomości - co zostało stwierdzone prawomocnym postanowieniem sądu - została uprzednio z tej nieruchomości wywłaszczona i nie otrzymała z tego tytułu odszkodowania, nie wpływa na obowiązek podatkowy w podatku od spadków i darowizn.
Art. 14 pkt 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz.U. nr 9 poz. 31 ze zm./ nie upoważnia rad gminy do generalnego zwolnienia wszystkich osób posiadających psy na terenie gminy od obowiązku uiszczania podatku.
1. W świetle obowiązującego prawa /art. 123 par. 2 Kpa/, nie można wydać w sprawie postanowienia przesądzającego o treści jej przyszłego załatwienia. 2. Nie można na użytek rozpatrywanej sprawy "wprowadzać", nieznanej Kodeksowi postępowania administracyjnego, instytucji prawnej - "zawieszenia materialnego. Kodeks bowiem zna tylko "zawieszenie procesowe", mające charakter wyjątku od zasady ciągłości
Nieważna jest uchwała rady gminy upoważniająca burmistrza miasta do przyznawania ulg w podatku od nieruchomości. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz art. 40 ust. 1 i art. 41 ustawy o samorządzie terytorialnym do wprowadzania zwolnień od podatku od nieruchomości w formie uchwał stanowiących prawo miejscowe uprawniona jest tylko rada gminy, a nie burmistrz. Treść terminów
1. Gdy organ celny wydał decyzję o wymiarze cła /art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 28 grudnia 1981 r. - Prawo celne - Dz.U. nr 75 poz. 445 ze zm./, przyjęta za podstawę tego wymiaru wartość celna towaru jest wiążąca dla organu podatkowego rozpatrującego żądanie podatnika dotyczące sprostowania obliczenia podatku obrotowego dokonanego przez płatnika, to jest urząd celny /art. 175 par. 1 Kpa/. 2. Gdy przywóz
Spółce jawnej, będącej spółką handlową, nie przysługuje zwolnienie od podatków, przewidziane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 18 maja 1990 r. w sprawie zwolnienia od podatków obrotowego i dochodowego podatników osiągających przychody z niektórych rodzajów nowo uruchomionej działalności gospodarczej /Dz.U. nr 35 poz. 203 ze zm./.
Przepisy ustawy z dnia 16 grudnia 1972 r. o podatku dochodowym /Dz.U. 1989 nr 27 poz. 147/ w brzmieniu obowiązującym z 1989 r. nie dawały podstaw do opodatkowania tym podatkiem dodatnich różnic kursowych.
Zwykłe trudności jakie napotykają rozpoczynający i rozwijający działalność gospodarczą nie mogą być traktowane - w obowiązującym stanie prawnym - jako przesłanki indywidualnego zaniechania ustalania i poboru podatków na podstawie art. 8 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych /Dz.U. nr 27 poz. 111 ze zm./.
Dokonywanie szacunku nie jest automatyczną konsekwencją pominięcia ksiąg podatkowych jako dowodu w postępowaniu podatkowym. Niezbędne dane do określenia podstawy obliczenia podatku, mogą być bowiem ustalone w oparciu o inne dowody. Z kolei ocena tych dowodów nie może być utożsamiana z szacunkiem.
W ustawie z dnia 16 grudnia 1972 r. o podatku dochodowym /Dz.U. 1989 nr 27 poz. 147, zm. Dz.U. nr 74 poz. 443/, w brzmieniu obowiązującym do dnia 1 stycznia 1991 r., nie było podstaw prawnych dla uznania różnic kursów walut obcych w stosunku do złotówki za przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym.
Dochód z hodowli kurcząt otrzymywanych z zakładów wylęgowych, prowadzonej w ramach kooperacji z innymi podmiotami gospodarczymi przez rolników prowadzących gospodarstwo rolne, z przeznaczeniem na zaopatrzenie indywidualnych gospodarstw rolnych /par. 5 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 stycznia 1990 r. w sprawie podatku dochodowego od osób fizycznych - Dz.U. nr 10 poz. 62/ podlega
Jeżeli nabycie spadku nie zostało zgłoszone do opodatkowania, ale zostało stwierdzone postanowieniem sądu, to obowiązek podatkowy powstaje nie z chwilą przyjęcia spadku /art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn - Dz.U. nr 45 poz. 207/, lecz z chwilą uprawomocnienia się postanowienia sądu o stwierdzenie nabycia spadku /art. 6 ust. 4 cytowanej ustawy/.
Wszelkie świadczenia z tytułu emerytur i rent podlegają wliczeniu do podlegającego podatkowi wyrównawczemu dochodu za rok podatkowy, w którym powinny być wypłacone, także wtedy, gdy zostały wypłacone już po zakończeniu tego roku podatkowego.
Wydanie przez organ podatkowy decyzji odmawiającej pozytywnego załatwienia wniosku podatnika w sprawie umorzenia zaległości podatkowej, przy jednoczesnym uchybieniu terminowi załatwienia sprawy - wymaga rozważenia celowości umorzenia odsetek za zwłokę przypadających za okres, w którym organ podatkowy pozostawał w zwłoce z wydaniem decyzji.
Przepis art. 21 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn /Dz.U. nr 45 poz. 207 ze zm./ stanowiący, że ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i ma zastosowanie również do spraw wszczętych przed jej wejściem w życie, nie zakończonych decyzją ostateczną - miał zastosowanie tylko do sytuacji zaistniałych przed 11 sierpnia 1983 r.