Orzeczenia
Działanie podmiotu gospodarczego, polegające na wykonaniu podstawowych nawet czynności w postaci połączenia dwu paliw, w wyniku czego powstaje trzecie paliwo o innych, niż paliwa składowe parametrach, nosi charakter produkcji. Podmiot gospodarczy zaś, przeprowadzający opisany proces produkcyjny, musi być uznany za producenta w rozumieniu powołanego przepisu art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993
Działanie podmiotu gospodarczego, polegające na wykonaniu podstawowych nawet czynności w postaci połączenia dwu paliw, w wyniku czego powstaje trzecie paliwo o innych, niż paliwa składowe parametrach, nosi charakter produkcji. Podmiot gospodarczy zaś, przeprowadzający opisany proces produkcyjny, musi być uznany za producenta w rozumieniu powołanego przepisu art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993
Organ odwoławczy w przypadku, gdy strona nie wniosła obowiązującej opłaty skarbowej należnej od odwołania zobowiązany jest do oceny, czy zwrot odwołania w trybie art. 261 par. 2 Kpa nie narusza ważnego interesu strony /art. 261 par. 4 pkt 1 Kpa/. Z uwagi na charakter pisma stanowiącego odwołanie, z reguły skorzystanie z instytucji zwrotu może doprowadzić do naruszenia takiego interesu.
Spadkobiercy, jako osoby trzecie, nie mają przymiotu strony w postępowaniu zmierzającym do wydania decyzji wymiarowej w sprawie zobowiązania podatkowego spadkodawcy. Stroną takiego postępowania jest wyłącznie podatnik, gdyż postępowanie to dotyczy jego obowiązku podatkowego /art. 28 Kpa/. Zdolność prawna osoby fizycznej ustaje z chwilą jej śmierci. Tym samym z tą datą nie można ani wszcząć, ani prowadzić
Od 1 stycznia 1992 r. wynagrodzenia za pracownicze projekty wynalazcze i racjonalizatorskie nie korzystają z ustawowego zwolnienia od podatku dochodowego /art. 54 ust. 1 pkt 7 w zw. z pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - Dz.U. 1993 nr 90 poz. 416 ze zm./. Ograniczone uprawnienie do zwolnienia zawarte zostało w par. 9 ust. 1 pkt 1 lit. "a" rozporządzenia Ministra
Jeżeli podatnik nie złoży zgłoszenia rejestracyjnego, to nie nabywa prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony za ten miesiąc, ani też prawa do przeniesienia odliczenia na następny miesiąc. Nie można się jednak zgodzić, że niedopełnienie obowiązku rejestracyjnego stanowi automatycznie naruszenie obowiązku ewidencyjnego ze skutkiem w postaci zawyżenia podatku naliczonego. Stąd też niedopuszczalne
Przepis art. 21 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./ nie daje możliwości dokonywania wyboru zarówno przez podatnika, jak i urząd skarbowy formy zwrotu różnicy tego podatku. Ze sformułowania użytego w art. 21 ust. 2 ustawy "(...) podlega zwrotowi przez urząd skarbowy (...)" wynika, iż w sytuacji gdy całość
"Przepisy prawa", o których mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych /Dz.U. 1993 nr 108 poz. 486 ze zm./, to oczywiście unormowania materialnego prawa podatkowego zawierające regulacje o charakterze przedmiotowym, czyli dotyczące należności podatkowych. Objęte ogólnym określeniem "przepisów podatkowych" akty prawne o charakterze podmiotowym, a więc dotyczące
1. Opłaty koncesyjne na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego mają charakter opłat administracyjnych, pobieranych przez organy administracji państwowej. Do tych zaś opłat zgodnie z par. 1 pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 lutego 1989 r. w sprawie rozciągnięcia przepisów ustawy o zobowiązaniach podatkowych na niektóre rodzaje świadczeń pieniężnych oraz określenia właściwości
1. Postanowienia kontraktu dowodzą bezspornie, iż podatnik był jedynie pośrednikiem zajmującym się za wynagrodzeniem prowizyjnym sprzedaży towarów producenta. Wprowadzając w księdze podatkowej zapisy dokumentujące sprzedaż towarów jako własnych wraz z wszystkimi konsekwencjami takiej operacji, która w rzeczywistości nie miała miejsca, podatnik niewątpliwie zniekształcał istotę prowadzonej przez siebie
1. Na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz.U. 1993 nr 106 poz. 482 ze zm./ zdarzeń gospodarczych nie domniemywa się; konieczne jest ich wykazanie. 2. Fakt wystawienia przez podmiot gospodarczy weksla dopóty nie ma istotnego znaczenia dla celów podatku dochodowego, dopóki nie zostanie wykazane, że wystawienie tego papieru wartościowego nastąpiło w związku
Spółka cywilna zawierając umowy zlecenia z osobami, z których każda była spokrewniona z jednym ze wspólników i wypłacając wynagrodzenie pięciokrotnie wyższe, niż pobierane za wykonanie tych samych czynności przez biura rachunkowe - tym samym wyczerpała przesłanki do zastosowania art. 25 ust. 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - Dz.U. 1993 nr 90 poz. 416 ze zm./
Z ulgi ustanowionej zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 1994 r. w sprawie zaniechania poboru podatku od towarów i usług od zakładów pracy chronionej /M.P. 1995 nr 2 poz. 27/ nie mogą korzystać zakłady pracy chronionej wykonujące czynności sprzedaży, których przedmiotem są wyroby akcyzowe, wymienione w załączniku nr 6 do ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz
Z ulgi ustanowionej zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 1994 r. w sprawie zaniechania poboru podatku od towarów i usług od zakładów pracy chronionej /M.P. 1995 nr 2 poz. 27/ nie mogą korzystać zakłady pracy chronionej wykonujące czynności sprzedaży, których przedmiotem są wyroby akcyzowe, wymienione w załączniku nr 6 do ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz
W stanie prawnym roku 1994 brak było podstaw prawnych do opodatkowania podatkiem od towarów i usług aportu rzeczowego wniesionego dla podwyższenia kapitału zakładowego.
Artykuł 30 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. 1993 nr 90 poz. 416 ze zm./ ustanowiony został w celu objęcia choćby częściowym opodatkowaniem ludzi osiągających nielegalne dochody, w szczególności prowadzących działalność gospodarczą w tak zwanej szarej strefie, często powiązanej w taki lub inny sposób z działalnością przestępczą.
1. Jeżeli wykonanie obowiązków określonych w art. 10 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./ nie jest prawidłowe, to oznacza to, iż podatnik nie wykonał zobowiązania w rozumieniu art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych /Dz.U. 1993 nr 108 poz. 486 ze zm./. Okoliczność ta uzasadnia wydanie
1. Zarządzenie Nr 51 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 17 grudnia 1991 r. w sprawie stosowania Klasyfikacji Rodzajowej Środków Trwałych /Dz.Urz. GUS nr 21 poz. 132/ nie zawiera budynków o charakterze mieszanym. Oznacza to, iż w świetle unormowania zawartego w par. 1 ust. 4 pkt 5 lit. "b" rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 stycznia 1994 r. w sprawie odliczeń od dochodu wydatków inwestycyjnych
Opłata notarialna i skarbowa poniesiona w związku z nabyciem nieruchomości, stanowiącej środek trwały nie zwiększa wartości tego środka, lecz stanowi wykonanie obowiązków ustawowych wobec Państwa. Wydatki te winny być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. 1993 nr 90 poz. 416 ze zm./.
Stosowanie rygorystycznej sankcji, wynikającej z art. 27 ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./ powinno być ograniczone do sytuacji, gdy ewidencja, o której mowa w art. 27 ust. 4 tej ustawy, jest tak prowadzona, że nie można na jej podstawie skontrolować prawidłowości naliczania podatków, błędy natomiast w zapisach
Nie są kosztem uzyskania przychodu wypłaty przez spółkę określonych kwot na rzecz wspólników spółki z tytułu rzekomych odsetek od pożyczki, skoro brak jest jakiegokolwiek wiarygodnego dowodu, który potwierdziłby fakt zaciągnięcia przez spółkę od wspólników pożyczki pieniężnej z obowiązkiem spłaty odsetek bankowych, którymi z kolei bank obciążał wspólników.
W razie zajęcia przez organ egzekucyjny wierzytelności upadłego dłużnika na zaspokojenie zobowiązań podatkowych wierzyciele innych zobowiązań dłużnika, którym przysługuje z mocy art. 23 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych /Dz.U. 1993 nr 108 poz. 486 ze zm./ pierwszeństwo szczególne, a także syndyk masy upadłości mogą wnieść skargę na czynność zajęcia przez organ egzekucyjny
Jeżeli osoba fizyczna mająca miejsce zamieszkania w Polsce uzyskuje dochody ze źródeł znajdujących się w Niemczech, dochody te podlegają opodatkowaniu w Niemczech, zaś wyłączone są z podstawy wymiaru dla podatku w Polsce. Wyłączone dochody skutkują w Polsce jedynie przy ustalaniu stawki podatkowej, to jest według zasady wynikającej z przepisów art. 27 ust. 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku
Organy skarbowe mają prawo i obowiązek badać i oceniać treść umowy leasingowej, zwracając uwagę na takie ukształtowanie umowy, które stronom umowy pozwala między innymi na uzyskanie konkretnych korzyści podatkowych. Podstawę do badania i oceny przez organ podatkowy rzeczywistego zamiaru stron umowy leasingu operacyjnego stanowią dwie przesłanki: czynsz leasingowy w trakcie trwania umowy oraz cena sprzedaży