Opinia UZP /Usuwanie skutków nawałnic z dnia 11 sierpnia 2017 r. w świetle przepisów ustawy Pzp/
Zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki powinno służyć wyłącznie do przeciwdziałań lub do usunięcia skutków nieprzewidywalnej sytuacji, która nie była przez zamawiającego zawiniona i której nie mógł on przeciwdziałać, a z powodu zaistnienia której zamawiający staje przed koniecznością natychmiastowego wykonania określonego rodzaju zamówienia.
Teza od Redakcji
Na wstępie należy zauważyć, iż jeśli określony podmiot jest zobligowany do stosowania przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 j.t.), zwanej dalej: "ustawą Pzp", oraz nie zachodzą podstawy do wyłączenia stosowania tej ustawy przewidziane w art. 4 - 4d, to zamawiający zobowiązany jest udzielić zamówienia publicznego w jednym z trybów przewidzianych w art. 10 ust. 1 ustawy Pzp. Należy także zaznaczyć, iż ustawa Pzp nie przewiduje instytucji wystąpienia o zwolnienie z procedur jej stosowania. Co do zasady zamawiający udziela zamówienia publicznego w jednym z trybów podstawowych, jakimi są przetarg nieograniczony i ograniczony. Natomiast jeżeli zaistnieją przesłanki określone w ustawie Pzp, zamawiający może także udzielić zamówienia publicznego w innym trybie, np. z wolnej ręki.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty