25.08.2015 Ubezpieczenia

Decyzja ZUS nr 914/2015 z dnia 25 sierpnia 2015, sygn. WPI/200000/43/914/2015

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne - § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia

Na podstawie art, 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 584 ze zm.) w związku żart. S3d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2015 i. poz. 121) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 7 sierpnia 2015 r, przez spółkę w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pizychodu uzyskiwanego przez pracownika z tytułu udostępnienia mu za symboliczną odpłatnością samochodu służbowego do celów prywatnych.

Uzasadnienie

W dniu 7 sierpnia 2015 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy : reprezentowanego przez...................o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. tu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca poinformował, iż udostępnia części swoich pracowników samochody służbowe przede wszystkim do celów służbowych, ale również do celów prywatnych. W tym celu Wnioskodawca wprowadził w regulaminie wynagradzania zapis o następującej treści:

"(...) Pracownik jest uprawniony do korzystania z samochodu służbowego do celów prywatnych pod warunkiem uiszczenia przez niego opłaty w wysokości ... zł, w pozostałej części koszty korzystania przez Pracownika z samochodu służbowego finansuje Pracodawca." Jednocześnie nie ma możliwości, aby pracownik, któremu Wnioskodawca przekazuje samochód służbowy, nie zobowiązał się do przestrzegania regulaminu wynagradzania i ponoszenia odpłatności z tytułu udostępnienia samochodu służbowego również do celów prywatnych.

Tym samy z tytułu udostępnienia samochodu służbowego również do celów prywatnych pracownicy ponoszą jedynie symboliczną, zryczałtowaną odpłatność za możliwość korzystania z powierzonych samochodów służbowych do celów prywatnych, poprzez potrącenie tejże odpłatności z wynagrodzeń pracowników. Sama wartość świadczenia z tytułu udostępnienia samochodu służbowego była do końca 2014 r. równa cenom rynkowym usług świadczonych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie najmu samochodów osobowych. Natomiast począwszy od stycznia 2015 r. Wnioskodawca przyjmuje, że wartość świadczenia związanego z udostępnieniem samochodu służbowego do celów prywatnych równa jest wartości wskazanej przez ustawodawcę w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie wskazano, że wartość świadczenia powinna wynosić 250 zł lub 400 zł -w zależności od pojemności silnika. Przy czym, jak wskazuje Wnioskodawca, pracownicy ponoszą jedynie część tychże wartości w postaci symbolicznej kwoty. Różnica w postaci ponoszonej przez pracowników odpłatności a całą wartością nieodpłatnego świadczenia, stanowi dla tychże pracowników przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 12 ust. 1 i ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361 t.j. ze zm.), przychód ze stosunku pracy z tytułu korzystania z częściowo odpłatnego świadczenia.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty