Decyzja ZUS nr 293 z dnia 16 lipca 2015 r., sygn. DI/100000/43/568/2015
Wyłączenie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wynagrodzeń za projekty racjonalizatorskie wypłaconych byłym pracownikom
Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t j. Dz. U. z 2015, poz. 584 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2015, poz. 121), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku stanowisko zawarte we wniosku firmy ............. z dnia 5 maja 2015 r. doręczonym dnia 12 maja 2015 r. uzupełnionym pismem z dnia 3 czerwca 20l5 r. doręczonym dnia 5 czerwca 2015 r. oraz pismem z dnia 26 czerwca 2015 r. doręczonym dnia 2 lipca 2015 r. uznaje za prawidłowe w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wynagrodzeń za projekty racjonalizatorskie wypłaconych byłym pracownikom.
Uzasadnienie
Dnia 5 maja 2015 r. do ............. Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w wpłynął wniosek złożony przez firmę o wydanie pisemnej interpretacji w trybie. ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 czerwca 2015 r. doręczonym dnia 5 czerwca 2015 r. oraz pismem z dnia 26 czerwca 2015 r. doręczonym dnia 2 lipca 2015 r.
Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, iż wniosek o interpretację dotyczy zasadności wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wynagrodzenia za korzystanie z projektów racjonalizatorskich wykonywanych przez osoby, które zgłaszały projekty jako pracownicy Spółki, a obecnie (w momencie wypłaty wynagrodzenia ) są na emeryturze lub pracują w innych firmach .
Projekty racjonalizatorskie w .......... Są przyjmowane i rozliczane na podstawie Zakładowego Regulaminu Wynalazczości i Racjonalizacji, którego zasady wynagrodzeń nie uległy zmianie.
W ......... wnioskodawca wystąpił do ZUS Oddział w ......... o interpretację w zakresie zasadności wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wynagrodzenia za projekty racjonalizatorskie wykonywane przez pracowników Spółki.
Zdaniem wnioskodawcy wyłączenie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wynagrodzeń za projekty racjonalizatorskie zgodnie z §2 ust. 1 pkt la Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ( Dz.U. z 1998 r. nr 161 poz. 1106), dotyczy też byłych pracowników Spółki, ponieważ w momencie zgłoszenia i zastosowania projektu byli pracownikami Spółki.
W piśmie z dnia 3 czerwca 2015 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Zakładu do usunięcia braków wniosku wnioskodawca wskazał, że wnioski racjonalizatorskie w oparciu o obowiązujący Zakładowy Regulamin Wynalazczości złożyli pracownicy w okresie gdy posiadali zawarte umowy o pracę, a wynagrodzenie za korzystanie z projektów racjonalizatorskich zostanie dokonane w okresie gdy nie są już pracownikami Spółki ( przebywają na emeryturze lub pracują w innych firmach ). Zgodnie z ww. Zakładowym Regulaminem Wynalazczości wypłaty wynagrodzenia za korzystanie z projektów racjonalizatorskich następuje po przyjęciu do wykorzystania ww. projektów racjonalizatorskich (punkty ......... . Zakładowego Regulaminu Wynalazczości). Powyższe jak wskazał wnioskodawca oznacza, że dotyczy to zdarzenia przyszłego, ponieważ wypłaty wynagrodzenia za korzystanie z projektów racjonalizatorskich nie zostały jeszcze dokonane. Wnioskodawca dalej w uzupełnieniu własnego stanowiska w sprawie wskazał, iż jego zdaniem wynagrodzenia za projekty racjonalizatorskie, które będą wypłacane byłym pracownikom będą stanowiły przychód ze stosunku pracy.
Wnioskodawca w piśmie z dnia 26 czerwca 2015 r. stanowiącym odpowiedź na ponowne wezwanie Zakładu do uzupełnienia wniosku jednoznacznie wskazał, że wynagrodzenie za wnioski racjonalizatorskie przygotowane w oparciu o obowiązujący w Przedsiębiorstwie Zakładowy Regulamin Wynalazczości stanowią przychód ze stosunku pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca o podatku od osób Fizycznych ( Dz.U z 2012 r.,poz,361 z późn. zm.), czyniąc takie wskazanie elementem zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku.
Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:
W myśl art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.
Doprecyzowanie zakresu przedmiotowego spraw, w których przedsiębiorca może żądać od Zakładu wydania pisemnej interpretacji nastąpiło w art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. Zgodnie z tym przepisem Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.
Na wstępie należy zaznaczyć, iż we wskazanym powyżej trybie Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie dokonuje interpretacji przepisów wewnętrznych obowiązujących u przedsiębiorcy (nie wynika z nich bowiem obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne), jak również nie ocenia przyjętych rozwiązań oraz zachowań płatnika składek pod kątem ich poprawności. Wynika to z braku możliwości prowadzenia postępowania dowodowego czy wyjaśniającego. W trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej Zakład nie kształtuje prawa, nie ustanawia żadnej normy indywidualnej, lecz przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne i jest związany okolicznościami przedstawionymi przez wnioskodawcę we wniosku.
Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej uznać należy za prawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.
Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 199Sr. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. Nr 161, poz. 1106 ze zm.) podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.
W myśl zaś § 2 ust. 1 pkt 1a ww. rozporządzenia podstawy wymiaru składek nie stanowią należności obliczane od wielkości efektów uzyskanych przez zastosowanie pracowniczego projektu wynalazczego i za dokumentację dostarczoną bezumownie przez twórcę projektu, przydatną do stosowania projektu, oraz nagrody za wynalazczość, a także nagrody za prace badawcze i wdrożeniowe.
Podkreślenia wymaga okoliczność, że świadczenia, o których mowa w ww. przepisie korzystają z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, gdy u przedsiębiorcy obowiązuje regulamin racjonalizacji, a wypłacone świadczenia wynikają bezpośrednio z tego regulaminu, który określa zasady wynagradzania twórców za projekty.
W myśl bowiem art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (Dz.U. z 2013 r., poz. 1410) Przedsiębiorcy mogą przewidzieć przyjmowanie projektów racjonalizatorskich na warunkach określonych w ustalanym przez siebie regulaminie racjonalizacji. Przedsiębiorca może uznać za projekt racjonalizatorski, w rozumieniu ustawy, każde rozwiązanie nadające się do wykorzystania, niebędące wynalazkiem podlegającym opatentowaniu, wzorem użytkowym, wzorem przemysłowym lub topografią układu scalonego (ust. 2 art. 7 tej ustawy). W regulaminie racjonalizacji, przedsiębiorca określa co najmniej, jakie rozwiązania i przez kogo dokonane uznaje się w przedsiębiorstwie za projekty racjonalizatorskie, a także sposób załatwiania zgłoszonych projektów i zasady wynagradzania twórców tych projektów (ust. 3 art. 7 ww. ustawy).
Ponadto, zgodnie z art. 8. ust. 2 wyżej cytowanej ustawy twórca projektu racjonalizatorskiego przyjętego przez przedsiębiorcę do wykorzystania ma prawo do wynagrodzenia określonego w regulaminie, o którym mowa w art. 7 ust, 1, obowiązującym w dniu zgłoszenia projektu, chyba że wydany później regulamin jest dla twórcy korzystniejszy.
Wobec wskazania, iż projekty racjonalizatorskie są przyjmowane i rozliczane na podstawie Zakładowego Regulaminu Wynalazczości i Racjonalizacji, którego zasady wynagrodzeń nie uległy zmianie oraz wynagrodzenia za projekty racjonalizatorskie będą stanowiły przychód ze stosunku pracy, stanowisko wnioskodawcy, iż wynagrodzenia za projekty racjonalizatorskie wypłacone byłym pracownikom należy wyłączyć z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne uznać należy za prawidłowe.
Pouczenie
Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.
Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w...............
Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.
Źródło: Biuletyn Informacji Publicznej ZUS, www.zus.pl/bip/
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
