29.06.2018

Kontrola udzielania zamówień publicznych /Poprawianie w ofercie innych omyłek polegających na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, niepowodujących istotnych zmian w treści oferty (art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp)/

Przykłady nieprawidłowości stwierdzonych podczas kontroli Prezesa UZP

Zgodnie z przepisem art. 87 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych - zwanej dalej „ustawą Pzp” - zamawiający poprawia w ofercie:

1) oczywiste omyłki pisarskie,

2) oczywiste omyłki rachunkowe, z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek,

3) inne omyłki polegające na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty

- niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została poprawiona.

Nowy katalog omyłek, które zamawiający ma obowiązek poprawić w przypadku stwierdzenia, iż mają one miejsce w ofertach złożonych przez wykonawców w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, został wprowadzony na mocy nowelizacji ustawy Pzp z dnia 4 września 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 171 poz. 1058). W wyniku wspomnianej nowelizacji uchylono art. 88 ustawy Pzp, który odnosił się do poprawiania omyłek rachunkowych w obliczaniu ceny, natomiast nowe normy związane z zasadami poprawiania omyłek, nie tylko rachunkowych, ustanowiono w przepisie art. 87 ust. 2 ustawy Pzp. 

Na mocy art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp ustawodawca dopuścił możliwość poprawiania omyłek występujących w ofertach wykonawców, które jednak nie są ani omyłkami pisarskimi, ani też omyłkami rachunkowymi. Stosownie bowiem do ww. przepisu zamawiający zobowiązany jest poprawić także inne omyłki polegające na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty. Celem wprowadzenia powyższego uregulowania prawnego było ograniczenie sytuacji, w których korzystne cenowo oferty podlegały odrzuceniu z uwagi na fakt, iż pojawiały się w nich mało znaczące błędy niemożliwe jednak do poprawienia na mocy określonych ustawowo zasad. A zatem rozwiązanie to miało przyczynić się do zmniejszenia liczby odrzucanych ofert, jak również w konsekwencji do ograniczenia liczby unieważnianych postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Nie ulega wątpliwości fakt, iż powyższy przepis zawiera wiele pojęć niejednoznacznych, a co za tym idzie może rodzić szereg problemów występujących w praktyce. Z drugiej jednak strony, termin „inne omyłki” jest na tyle szeroki, że może objąć swoim zakresem wiele różnorodnych przypadków, zaś zaniechanie wyspecyfikowania ich w ustawie pozwoliło na ograniczenie jej kazuistyki. 

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp