23.12.2019

Interpretacja indywidualna z dnia 23.12.2019, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.375.2019.2.BS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.375.2019.2.BS

w zakresie ustalenia, czy budynki będące własnością Wnioskodawcy i wybudowane ze wsparciem opisanym w pkt 1 i 2 opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego są zwolnione z podatku od przychodów z budynków na podstawie art. 24b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz czy Spółka jest zobowiązana do ustalenia oraz zapłaty podatku od przychodów z budynków w odniesieniu do tych części budynków mieszkalnych oddanych do używania w ramach programów rządowych i samorządowych, które są oddawane w najem jako lokale użytkowe.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 września 2019 r. (data wpływu 10 września 2019 r.), uzupełnionym 12 listopada 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:

  • czy budynki będące własnością Wnioskodawcy i wybudowane ze wsparciem opisanym w pkt 1 i 2 opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego są zwolnione z podatku od przychodów z budynków na podstawie art. 24b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, obejmujące:
    • lokale mieszkalne jest prawidłowe,
    • lokale użytkowe jest nieprawidłowe,
  • czy Spółka jest zobowiązana do ustalenia oraz zapłaty podatku od przychodów z budynków w odniesieniu do tych części budynków mieszkalnych oddanych do używania w ramach programów rządowych i samorządowych, które są oddawane w najem jako lokale użytkowe jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2019 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:

  • czy budynki będące własnością Wnioskodawcy i wybudowane ze wsparciem opisanym w pkt 1 i 2 opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego są zwolnione z podatku od przychodów z budynków na podstawie art. 24b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
2.wszystkie budynki należące do Spółki stanowią środki trwałe w prowadzonej działalności gospodarczej Spółki,3.budynki, o których mowa we wniosku zostały oddane do używania w ramach realizacji programów rządowych lub samorządowych opisanych we wniosku ORD-IN złożonym przez Spółkę dnia 5 września 2019 r. w opisie stanu faktycznego (winno być: stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego) pkt 1 i 2. Programy związane z budownictwem mieszkaniowym realizowane są zarówno przez rząd, jak i jednostki samorządowe (w związku z decentralizacją polityki mieszkaniowej, część odpowiedzialności za jej prowadzenie i realizację zadań mieszkaniowych o charakterze socjalnym i społecznym została przeniesiona na samorządy). Programy rządowePierwszą rządową inicjatywą współfinansowaną ze środków budżetu państwa i mającą na celu wsparcie polityki mieszkaniowej Polski był system wsparcia podaży mieszkań na wynajem o umiarkowanych czynszach, ustanowiony na mocy ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (dalej: ustawa o TBS). Powołano Towarzystwa Budownictwa Społecznego, których zadaniem była budowa i zarządzanie społecznymi mieszkaniami czynszowymi. Powołano również Krajowy Fundusz Mieszkaniowy, mający na celu współfinansowanie inwestycji i tym samym obniżanie kosztów działalności społecznego budownictwa. Inicjatywa polegała na udzielaniu preferencyjnych kredytów dla Towarzystw Budownictwa Społecznego, czego celem było zwiększenie liczby lokali mieszkalnych dla osób osiągających dochody niewystarczające do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych na zasadach rynkowych i jednocześnie zbyt wysokie, by ubiegać się o najem mieszkania socjalnego lub komunalnego.W maju 2009 r. zlikwidowano Krajowy Fundusz Mieszkaniowy, a jego środki przekazano Bankowi Gospodarstwa Krajowego (BGK). Kredyty preferencyjne zastąpiono kredytami udzielanymi przez BGK oraz środkami na organizację emisji obligacji połączoną z gwarancją ich nabycia przez BGK. Program społecznego budownictwa czynszowego reaktywowano 1 listopada 2015 r. w zmodyfikowanej postaci. Podstawą zmian była ustawa z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy o TBS i niektórych innych ustaw. Aktualnie źródłem finansowania sektora budownictwa czynszowego są kredyty komercyjne oraz finansowanie zwrotne SBC.Działalność BGK reguluje m.in. ustawa z dnia 14 marca 2013 r. o Banku Gospodarstwa Krajowego. Zgodnie z art. 4 tej ustawy, do podstawowych celów działalności BGK należy wspieranie polityki gospodarczej Rady Ministrów, rządowych programów społeczno-gospodarczych, w tym poręczeniowo-gwarancyjnych, oraz programów samorządności lokalnej i rozwoju regionalnego. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 7 ustawy o BGK, do zadań BGK należy wspieranie rozwoju budownictwa mieszkaniowego, w szczególności budownictwa mającego na celu budowę lokali mieszkalnych na wynajem, zgodnie z odrębnymi przepisami (w tym przepisami dotyczącymi działalności Towarzystw Budownictwa Społecznego) lub w ramach realizacji rządowych programów.PTBS prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której większościowym udziałowcem (99,9944% udziałów) jest jednostka samorządu terytorialnego gmina Miasto X.Wszystkie budynki mieszkalne należące do Spółki wskazane w pkt 1 opisu stanu faktycznego (winno być: stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego) wniosku ORD-IN zostały wybudowane w ramach programów rządowych. Programy samorządoweZadaniem Wnioskodawcy, który działa na podstawie przepisów ustawy o TBS, jest budowa i wynajem lokali mieszkalnych, a zatem zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych określonych grup mieszkańców danej gminy.Znaczna część budynków mieszkalnych należących do Spółki została wybudowana na gruntach wniesionych do Spółki wkładem niepieniężnym przez Miasto X (nieruchomości wskazane w pkt 2 b), c), d), e) opisu stanu faktycznego (winno być: stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego) wniosku ORD-IN), a budowa tych budynków była współfinansowana przez Miasto X w formie dopłat do kapitału Spółki, pożyczki z Miasta X lub partycypacji finansowej Miasta X.Wszystkie budynki wskazane w pkt 2 zostały oddane do używania na podstawie samorządowych programów budownictwa społecznego (w tym program Najem z dojściem do własności, Senior, Absolwent). Działalność Wnioskodawcy opisana jest w Polityce mieszkaniowej Miasta X na lata 2012-2022, gdzie wskazano, iż aktywne działania Miasta X w zakresie gospodarki nieruchomościami powinny obejmować dynamizowanie budownictwa na wynajem. Natomiast w nowej polityce mieszkaniowej Miasta X na lata 2017-2027 wymieniono wszystkie zasoby należące do Wnioskodawcy w sferze instrumentów polityki mieszkaniowej skierowanych do osób o średnich dochodach. Budynek wskazany w pkt 2 d) opisu stanu faktycznego (winno być: stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego) wniosku ORD-IN został sfinansowany w części ze środków pochodzących z kredytu udzielonego przez Europejski Bank Inwestycyjny. W Planie na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (Plan przyjęty dnia 16 lutego 2016 r. przez Radę Ministrów), wskazuje się na pięć filarów rozwoju gospodarczego Polski, w tym na Kapitał dla Rozwoju. W ramach Kapitału dla Rozwoju zakłada się pobudzenie inwestycji m.in. przez wykorzystanie zagranicznych instytucji i programów finansowych, w tym Europejskiego Banku Inwestycyjnego. 4.programy, w ramach realizacji których zostały oddane do użytku budynki będące własnością Spółki dotyczą budownictwa społecznego; jak wynika z definicji wskazanej w ustawie o rewitalizacji oraz ustawie o Krajowym Zasobie Narodowym, społeczne budownictwo czynszowe to jeden z sektorów publicznego mieszkalnictwa wyróżniający się tym, że: Wszystkie budynki mieszkalne będące własnością Spółki spełniają powyższe kryteria.Przedmiotem działania TBS jest budowanie domów mieszkalnych i ich eksploatacja na zasadach najmu, a więc działalność nakierowana na zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych (art. 27 ustawy o TBS). Również nazwa towarzystwo budownictwa społecznego, która jest zastrzeżona wyłącznie dla TBS (art. 26 ust. 2 ustawy o TBS) wskazuje, że działalności Spółki mieści się w zakresie budownictwa społecznego. 5.zwolnienie stanowi rekompensatę spełniającą warunki określone w decyzji Komisji z dnia 20 grudnia 2011 r. w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym Dz. Urz. UE L 7 z 11 stycznia 2012 r., str. 3 (dalej: Decyzja).Zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. c Decyzji Niniejszą decyzję stosuje się do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych przyznanej przedsiębiorstwom, którym powierzono wykonywanie usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, o których mowa w art. 106 ust. 2 Traktatu, należącej m.in. do kategorii rekompensaty z tytułu usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym zaspokajających potrzeby społeczne w zakresie opieki zdrowotnej i opieki długoterminowej, opieki nad dziećmi, dostępu do i reintegracji na rynku pracy, mieszkalnictwa socjalnego, opieki nad słabszymi grupami społecznymi oraz włączenia społecznego tych grup.Jak wynika z punktu 2 Preambuły do Decyzji, aby niektóre usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym mogły być wykonywane na podstawie zasad i na warunkach, które pozwolą im wypełniać ich zadania, konieczne może być udzielenie przez państwo wsparcia finansowego, które pokryje część lub całość szczególnych kosztów wynikających ze zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych. Zgodnie z art. 345 Traktatu w wykładni Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej nie ma znaczenia, czy tego rodzaju usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym wykonywane są przez przedsiębiorstwa publiczne czy prywatne.W pkt 11 preambuły do decyzji wskazano, że W związku z tym przedsiębiorstwa zajmujące się usługami socjalnymi, w tym zapewnianiem mieszkalnictwa socjalnego osobom w niekorzystnej sytuacji lub osobom w gorszym położeniu społecznym, które nie posiadają wystarczających środków, aby pozyskać mieszkanie na zasadach rynkowych, powinny również korzystać z możliwości zwolnienia z wymogu zgłoszenia określonego w niniejszej decyzji, nawet jeśli kwota otrzymywanej przez nie rekompensaty przekracza określony w niniejszej decyzji ogólny próg dla rekompensaty. Usługi wynajmu lokali mieszkalnych świadczone przez Wnioskodawcę będącego TBS stanowią usługi w zakresie mieszkalnictwa socjalnego rozumiane w sposób wskazany w pkt 11 preambuły do decyzji. W związku z tym usługi wynajmu lokali mieszkalnych świadczone przez Wnioskodawcę stanowią usługi mieszkalnictwa socjalnego, do których ma zastosowanie Decyzja.Zgodnie z art. 2 ust. 2 Decyzji Niniejszą decyzję stosuje się w przypadkach, gdy okres na jaki powierza się przedsiębiorstwu wykonywanie usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, nie przekracza dziesięciu lat, niniejszą decyzję stosuje się wyłącznie w takim zakresie, w jakim dostawca usługi jest zobowiązany przeprowadzić znaczne inwestycje, które muszą być amortyzowane przez dłuższy czas zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami rachunkowości. W pkt 12 preambuły Decyzji wskazano, że To w jakim zakresie określony środek rekompensaty wpływa na wymianę handlową i konkurencję, zależny tylko od średniej kwoty rekompensaty otrzymywanej rocznie oraz od danego sektora, ale również od tego, jaki jest całkowity okres powierzenia. Stosowanie niniejszej decyzji powinno być zatem ograniczone do okresów powierzenia wykonywania usług na maksymalnie dziesięć lat, chyba że dłuższy okres powierzenia jest uzasadniony potrzebą przeprowadzenia znacznych inwestycji, np. w dziedzinie mieszkalnictwa socjalnego. W przypadku Spółki mamy do czynienia z sytuacją, w której rekompensata (zwolnienie podatkowe) jest przyznawane na okres przekraczający 10 lat, ale jednocześnie jest to uzasadnione tym, że świadczone usługi wiążą się z koniecznością wybudowania budynku mieszkalnego, a więc z koniecznością przeprowadzenia znacznej inwestycji. W związku z tym Decyzja ma zastosowanie do zwolnienia podatkowego z podatku od przychodów z budynków.Zgodnie z art. 5 ust. 1 Decyzji Rekompensata nie może przekraczać kwoty niezbędnej do pokrycia kosztów netto wynikających z wywiązywania się zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych z uwzględnieniem rozsądnego zysku. Przepis ten dotyczy przede wszystkim rekompensaty w postaci dotacji albo dofinansowania.W analizowanym przypadku, pomoc publiczna nie polega na otrzymaniu jakichkolwiek środków pieniężnych, a na zaoszczędzeniu środków pieniężnych, które w braku zwolnienia zostałyby przekazane na zapłatę podatku od przychodów z budynków, a następnie i tak zwrócone podatnikowi, tutaj: Wnioskodawca czy to poprzez odliczenie od podatku CIT, czy to poprzez zwrot na wniosek podatnika (Wnioskodawcy). Zatem w analizowanym przypadku, rekompensata (w postaci zwolnienia z podatku od przychodów z budynków) stanowi, co do zasady, jedynie czasowe wsparcie płynności finansowej przedsiębiorstwa (Wnioskodawcy) w formie możliwości niewpłacania danej zasadniczo zwrotnej kwoty środków pieniężnych (w wysokości podatku od przychodów z budynków).Rekompensata, tj. w analizowanej sytuacji zwolnienie z podatku od przychód z budynków, musi jednak spełniać pozostałe warunki określone w Decyzji.
ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne