10.12.2018 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 10.12.2018, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.779.2018.1.MN, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.779.2018.1.MN

Opodatkowanie otrzymanej od Gminy rekompensaty związanej z publicznym transportem zbiorowym oraz prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego związanego z wykonywaniem powierzonego zadania w zakresie publicznego transportu zbiorowego.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2018 r. (data wpływu 25 października 2018 r.) uzupełnionym w dniu 3 grudnia 2018 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej od Gminy rekompensaty oraz prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego związanego z wykonywaniem powierzonego zadania w zakresie publicznego transportu zbiorowego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 3 grudnia 2018 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej od Gminy rekompensaty oraz prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego związanego z wykonywaniem powierzonego zadania w zakresie publicznego transportu zbiorowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest jednoosobową spółką Gminy. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, przedmiotem działania Spółki są zarówno zadania własne powierzone przez Gminę, jak i inne formy działalności gospodarczej określone w statucie Spółki. Przedmiotem Spółki jest w przeważającej części wykonywanie zadań o charakterze użyteczności publicznej na warunkach określonych przepisami ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. 2017.827 z późn. zm.), jak również zadań własnych gminy w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.2018.994 z późn. zm.), służącym bieżącemu i nieprzerwanemu zaspakajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy, w tym dotyczących lokalnego transportu zbiorowego w zakresie przewozu osób i bagażu środkami komunikacji miejskiej. Zasady współpracy w zakresie obowiązku wykonywania zadania własnego gminy przez Spółkę określono szczegółowo w umowie o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, która została zawarta w dniu (). Umowa ta została zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a Gminą i jest konsekwencją powierzenia Spółce zadania o charakterze użyteczności publicznej z zakresu zadań własnych Gminy. Zgodnie z postanowieniami umowy przedmiotem jest świadczenie przez Wnioskodawcę, a więc Spółkę usług w zakresie lokalnego transportu zbiorowego na terenie Gminy poprzez dokonywanie przewozów pasażerskich. Realizacja usług transportowych odbywa się przy pomocy środków transportu, które stanowią własność Spółki. Ponadto, zgodnie z treścią postanowień, Spółka z tytułu wykonywania świadczenia usług w zakresie lokalnego transportu zbiorowego ma prawo do rekompensaty - m.in. w formie miesięcznej zaliczki na poczet rocznego rozliczenia działalności w zakresie świadczenia usług przewozowej. Roczna wysokość rekompensaty podlega weryfikacji i nie może przekroczyć kwoty odpowiadającej wynikowi finansowemu netto, która obliczana jest jako suma kosztów poniesionych w związku ze świadczeniem usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego pomniejszona o wszystkie dodatnie wpływy finansowe wygenerowane na wyodrębnionym rachunku przewidzianym dla usług świadczonych w zakresie publicznego transportu zbiorowego, pomniejszona o przychody taryfowe i inne przychody wygenerowane podczas wykonywania usług przewozowych, powiększona o rozsądny zysk rozumiany jako stopa zwrotu z kapitału, która wynosi 6% w ujęciu realnym w całym okresie trwania umowy. W umowie przewidziana jest definicja rekompensaty, przez którą rozumie się środki pieniężne lub inne korzyści majątkowe przyznane operatorowi publicznego transportu zbiorowego w związku ze świadczeniem usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w okresie realizacji określonego przez Gminę wymogu świadczenia usług w zakresie pasażerskiego lokalnego transportu zbiorowego. W przypadku powstania nadwyżki w związku z wypłatą zaliczek na poczet rocznego rozliczenia działalności w zakresie świadczenia usługi przewozowej, kwota przekraczająca wartość faktycznie wykonanej usługi w danym miesiącu z uwzględnieniem rekompensaty podlega zwrotowi. Ustalona rekompensata wypłacana Spółce za dany rok kalendarzowy następować będzie w formie miesięcznych zaliczek, na podstawie noty księgowej zaliczkowej. Miesięczna zaliczka będzie przekazana z dołu na konto Spółki w dwunastu równych ratach na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę noty księgowej. Zapłata zbyt wysokiej rekompensaty w danym roku stanowić będzie nadwyżkę, która zostanie udokumentowana notą księgową korygującą, która będzie podlegała kompensacie z kwotą należności wynikającą z bieżących płatności na rzecz Spółki. Natomiast zapłata zbyt niskiej rekompensaty w danym roku, będzie stanowić niedobór, który zostanie udokumentowany notą księgową korygującą, która będzie płatna w terminie 14 dni od jej doręczenia na rzecz Spółki. W umowie określono cenę jednego wozokilometra (przejazd autobusem odcinka o długości 1 km) oraz ilość kilometrów przyjętej do rozliczenia usług określonych w umowie na rok kalendarzowy. Ponadto wskazać należy, że umowa doprecyzowuje sposób świadczenia przez spółkę darmowego lokalnego transportu, tj. liczbę niezbędnych do przejechania kilometrów, obszar świadczenia usług przewozu, rozkłady jazdy w zakresie częstotliwości kursowania pojazdów, sposób rozliczania przychodów wygenerowanych przez Spółkę innych niż otrzymana rekompensata (w tym m.in. z działalności reklamowej). Transport lokalny zbiorowy dla wszystkich mieszkańców Gminy jest darmowy na podstawie uchwały Rady Miejskiej. Spółka nie uzyskuje przychodów ze sprzedaży biletów na przejazdy komunikacją miejską. Rekompensata uwzględnia koszty związane ze świadczeniem usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, m.in. koszty amortyzacji, wynagrodzeń oraz pochodnych, materiałów eksploatacyjnych, ubezpieczeń, obsługi technicznej, koszty napraw i remontów pojazdów, podatków i opłat, kosztów związanych z utrzymaniem i korzystaniem z niezbędnej infrastruktury technicznej, koszty wyposażenia (modernizacji) pojazdów.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne