15.12.2017 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 15.12.2017, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.756.2017.1.RS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.756.2017.1.RS

Prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu leasingu samochodów oraz paliwa wykorzystywanego do ich napędu w przypadku braku zaświadczeń o przeprowadzonych badaniach technicznych i braku odpowiednich adnotacji w dowodach rejestracyjnych.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2017 r. (data wpływu 16 października 2017 r.), uzupełnionym w dniu 31 października 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu leasingu samochodów oraz paliwa wykorzystywanego do ich napędu w przypadku braku zaświadczeń o przeprowadzonych badaniach technicznych i braku odpowiednich adnotacji w dowodach rejestracyjnych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 31 października 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu leasingu samochodów oraz paliwa wykorzystywanego do ich napędu w przypadku braku zaświadczeń o przeprowadzonych badaniach technicznych i braku odpowiednich adnotacji w dowodach rejestracyjnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą, w której dokonuje produkcji oraz sprzedaży m. in. serów. Sprzedaż dokonywana jest na stoiskach w marketach handlowych w całej Polsce. W związku z czym, w każdym miesiącu posiada dużą ilość faktur paliwowych oraz leasingów za samochody. Na przełomie lat, na koncie podatnika, powstała nadwyżka VAT w wysokości prawie 115 tysięcy. Biuro rachunkowe zawnioskowało o całkowity zwrot nadwyżki VAT na konto podatnika. Zostały wszczęte czynności sprawdzające, które wykazały, że podatnik nie miał prawa do odliczania 100% VAT za paliwa i leasingi. Należy także dodać, że leasingi samochodów rozpoczęły się z dniem 1 stycznia 2016 r., natomiast samochody zaczęto używać w działalności od dnia 1 stycznia 2015 r., z wyjątkiem jednego, z którego zaczęto korzystać z dniem 1 kwietnia 2013 r. Urząd motywował to tym, że samochody nie miały zrobionych badań technicznych VAT-1 i nie zostały one wpisane do dowodów rejestracyjnych, co nie daje możliwości dokonania całkowitego zwrotu nadwyżki VAT i rodzi obowiązek skorygowania wszystkich miesięcy, w których podatnik korzystał z odliczania 100% VAT. W momencie wszczęcia czynności sprawdzających, podatnik przeprowadził badania VAT-1. Większość samochodów przeszła badanie techniczne VAT-1. W związku z czym, samochody te od początku spełniały wymogi do odliczania 100% VAT. Na podstawie wyroku Wyższego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 17 marca 2016 r., sygn. akt I SA/Ol 54/16 czynności takie jak przeprowadzenie badania technicznego, uzyskanie zaświadczenia oraz adnotacji w dowodzie rejestracyjnym mają charakter dowodowy i nie stanowią materialno-prawnego warunku do odliczenia całości VAT. Na prawo do odliczenia VAT m. in. od nabycia lub kosztów eksploatacji pojazdu o szczególnej konstrukcji - zdaniem WSA- nie ma wpływu termin, w jakim podatnik przeprowadzi dodatkowe badanie techniczne pojazdu. Istotna jest wyłącznie odpowiednia konstrukcja pojazdu. W związku z powyższym, nie został jedynie spełniony wymóg formalny posiadania tego badania i wpisania go do dowodu rejestracyjnego. Samochody w momencie wysyłania deklaracji rozliczeniowych podatku od towarów i usług spełniały wymogi techniczne, aby zaliczać je do samochodów ciężarowych i odliczać 100% podatku od towarów i usług. Co więcej, urząd dokonujący czynności sprawdzających, poinformował, że podatnik będzie musiał skorygować wszystkie miesięczne okresy rozliczeniowe od momentu wprowadzenia samochodów do działalności gospodarczej. Z opisu sprawy wynika, że podatnik, czynny podatnik podatku od towarów i usług, wykonuje tylko czynności opodatkowane, posiada samochody osobowe oraz samochody uznane zgodnie z ustawą o VAT za ciężarowe. Samochody, o których mowa we wniosku, to pojazdy, których konstrukcja wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne - spełniają przepisy art. 86a ust. 9 pkt 1 lit. a) oraz zapis art. 86a ust. 9 pkt 1 lit. b) ustawy o VAT. Na tle przedstawionego stanu faktycznego podatnik powziął m. in. wątpliwość czy przeprowadzenie dodatkowego badania technicznego samochodu jest warunkiem, którego niedopełnienie lub spełnienie z opóźnieniem skutkuje utratą prawa do pełnych odliczeń. Zdaniem organu podatkowego, w przypadku niewykonania dodatkowego badania technicznego w terminie, pojazd nie mieści się w katalogu pojazdów wskazanych w art. 86a ust. 9 ustawy o VAT, czyli pojazdów, które ze względu na swoją konstrukcję ustawowo uznawane są za pojazdy wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej. Na wstępie należy zauważyć, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług jest podstawą systemu podatku od wartości dodanej, odróżniającą ten podatek od innych podatków obrotowych. Z tego też powodu, wszelkie przepisy prawa krajowego, które zawierają ograniczenia, czy też zakazy odliczenia podatku naliczonego, stanowią odstępstwo od zasady neutralności podatku od wartości dodanej. Do przepisów takich niewątpliwie należy również art. 86a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wydany na podstawie decyzji Rady z dnia 17 grudnia 2013 r. Zgodnie z art. 1 ust. 1 decyzji Rady, Rzeczpospolita Polska została upoważniona do ograniczenia do wysokości 50% prawa do odliczenia VAT od zakupu, nabycia wewnątrzwspólnotowego, przywozu, wynajmu lub leasingu silnikowych pojazdów drogowych, a także VAT naliczanego od wydatków związanych z tymi pojazdami, jeśli pojazd nie jest używany wyłącznie do celów działalności gospodarczej. Z kolei art. 1 ust. 3 decyzji precyzuje, że ograniczenie do wysokości 50%, o którym mowa, nie ma zastosowania do VAT naliczonego od wydatków, które są w całości związane z działalnością gospodarczą podatnika. Celem decyzji Rady było zapobieżenie odliczania całego podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodów (pojazdów), a także wydatków związanych z tymi pojazdami, których rodzaj (funkcjonalność) nie determinuje konieczności wykorzystywania ich jedynie w działalności gospodarczej podatnika, umożliwiając również ich wykorzystywanie poza tą działalnością. Jednocześnie z powyższego wynika, że żądne ograniczenia w odliczeniu podatku nie dotyczą pojazdów samochodowych, które są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika. W grupie pojazdów, uznawanych za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika mieszczą się pojazdy o konstrukcji wskazującej na ich podstawowe przeznaczenie do celów gospodarczych, wykluczającej ich użycie do celów prywatnych lub powodującej, że ewentualny użytek do celów prywatnych będzie nieistotny. Między innymi są to pojazdy samochodowe, inne niż osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne