30.11.2017 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 30.11.2017, sygn. 0112-KDIL2-2.4012.453.2017.1.JK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4012.453.2017.1.JK

Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług sporządzenia operatu szacunkowego.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2017 r. (data wpływu 17 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług sporządzenia operatu szacunkowego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług sporządzenia operatu szacunkowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Miasto jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (zwanego dalej: podatek VAT). Miasto na podstawie art. 32 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2016 r., poz. 2147, z późn. zm.) (zwanej dalej: ustawa o gospodarce nieruchomościami) zbywa (sprzedaje) prawo własności nieruchomości na rzecz dotychczasowych użytkowników wieczystych. Użytkowanie wieczyste ustanawiano aktami notarialnymi na okres 99 lat zarówno przed wejściem w życie ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) (zwanej dalej: ustawa o VAT) jak i po wejściu w życie ustawy VAT. Ustanowienie prawa użytkowania wieczystego gruntu stanowi dostawę towaru w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, z tą bowiem chwilą użytkownik wieczysty otrzymuje prawo do faktycznego dysponowania rozporządzania nieruchomością. W związku z powyższym sprzedaż prawa własności nieruchomości na rzecz jej użytkownika wieczystego będzie stanowiła zmianę tytułu prawnego do nieruchomości i jest traktowana, jako ponowna dostawa tej samej nieruchomości, wobec tego sprzedaż prawa własności nieruchomości na rzecz jej użytkownika wieczystego nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o VAT (sprzedaż nie podlega ustawie o VAT). Przed dokonaniem transakcji sprzedaży (w formie aktu notarialnego) Miasto zarządzeniem o ustaleniu ceny sprzedaży, na którą składają się koszty dodatkowe, w tym o poniesieniu kosztów operatu przez nabywcę, nabywa od zewnętrznego kontrahenta (uprawnionego rzeczoznawcy majątkowego wyłanianego w drodze przetargu zgodnie z regulacjami ustawy o gospodarce nieruchomościami) usługę wykonania operatu szacunkowego. Na podstawie operatu ustalona zostaje cena sprzedaży. Koszty operatu Miasto ponosi we własnym imieniu, w związku z zamiarem sprzedaży nieruchomości na rzecz użytkownika wieczystego. Rzeczoznawca za wykonaną usługę wystawia Miastu fakturę (bądź rachunek jeśli nie jest czynnym podatnikiem) z wykazanymi kwotami podatku VAT, według podstawowej stawki podatku VAT.

Kwestia obciążania nabywcy kosztami operatu szacunkowego uregulowana jest w protokole uzgodnień podpisywanym z użytkowaniem wieczystym, zgodnie z którym Miasto obciąża nabywcę oprócz ceny sprzedaży, kosztami związanymi z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży, w tym kosztami operatu szacunkowego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne