Interpretacja indywidualna z dnia 14.11.2017, sygn. 0115-KDIT1-3.4012.716.2017.3.BK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-3.4012.716.2017.3.BK
Czy zakup artykułów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług w celu realizacji zadań własnych Powiatu niestanowiących działalności gospodarczej w rozumieniu VAT, należy objąć systemem odwrotnego obciążenia?
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2017 r. (data wpływu 17 października 2017 r.), uzupełnionym w dniu 13 listopada 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika w związku z nabyciem towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy oraz ustalenia czy Wnioskodawca z tytułu nabycia ww. towarów jest podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku w ramach procedury odwrotnego obciążenia jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika w związku z nabyciem towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy oraz ustalenia czy Wnioskodawca z tytułu nabycia ww. towarów jest podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku w ramach procedury odwrotnego obciążenia.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego i zgodnie z przepisami prawa, a szczególnie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zadania te są realizowane przez Powiat zarówno w charakterze relacji administracyjnoprawnych - czynności niestanowiące działalności gospodarczej w rozumieniu VAT, jak i na podstawie stosunków cywilnoprawnych - czyli czynności stanowiące działalność gospodarczą w rozumieniu VAT. Z uwagi na wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu VAT, Powiat jest podatnikiem VAT czynnym, zarejestrowanym we właściwym urzędzie skarbowym. Powiat odlicza także zakupy związane z działalnością podlegającą opodatkowaniu. Ponadto Powiat składa jako podatnik VAT stosowne deklaracje rozliczeniowe dla potrzeb VAT. Powiat planuje zakup towaru wymienionego w załączniku nr 11 do ustawy o VAT (zakup laptopów) o wartości przekraczającej 20 tysięcy złotych. Towary z tego załącznika od 1 października 2013 r. na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług zostały objęte systemem odwrotnego obciążenia. Zakup ten, dokonany przez Powiat jest związany z edukacją - jest to zadanie własne Powiatu, niestanowiące działalności gospodarczej w rozumieniu VAT. Powiat złoży także sprzedającemu (podatnikowi) oświadczenie, że zakupiony towar nie będzie przeznaczony na cele prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a służył będzie realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa. W związku z powyższym zakup powinien zostać opodatkowany stosowną stawką VAT u sprzedającego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty