Interpretacja indywidualna z dnia 30.10.2017, sygn. 0115-KDIT1-3.4012.482.2017.1, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-3.4012.482.2017.1
Zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia dla świadczonych usług budowlanych w fazie gwarancyjnej oraz prawo do odliczenia podatku związanego z nabyciem tych usług.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2017 r. (data wpływu 31 lipca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla świadczonych usług budowlanych w fazie gwarancyjnej oraz prawa do odliczenia podatku związanego z nabyciem tych usług - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla świadczonych usług budowlanych w fazie gwarancyjnej oraz prawa do odliczenia podatku związanego z nabyciem tych usług.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie wykonywania robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych, usług budowlanych oraz budowlano-montażowych.
Wnioskodawca zawiera umowy na wykonanie robót budowlanych wraz z niezbędnymi robotami towarzyszącymi na rzecz Zamawiającego (inwestora). Wykonanie robót zleca firmom podwykonawczym i są to usługi budowlane wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług. W umowach na wykonanie robót budowlanych zawartych z Zamawiającym znajdują się zapisy, zgodnie z którymi Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność przed Zamawiającym z tytułu wykonanych robót budowlanych. Wnioskodawca udziela Zamawiającemu gwarancji i rękojmi na prace budowlane stanowiące przedmiot umowy, na okres wskazany w umowie. Gwarancja i rękojmia działa zazwyczaj począwszy od dnia bezusterkowego protokołu odbioru końcowego lub potwierdzenia przez Zamawiającego usunięcia wad wskazanych w protokole odbioru końcowego robót objętych umową na roboty budowlane. W razie stwierdzenia wad lub usterek przedmiotu umowy, podczas jego eksploatacji w okresie rękojmi za wady i gwarancji jakości, Zamawiający zgłasza stosowną reklamację, a Wnioskodawca jest zobowiązany udzielić odpowiedzi na zgłoszoną reklamację. Jeżeli Wnioskodawca nie stawi się u Zamawiającego w celu stwierdzenia wad lub usterek oraz nie udzieli odpowiedzi, Zamawiającemu przysługuje prawo dokonania naprawy na koszt Wnioskodawcy. Obowiązkiem jednak wynikającym z umowy jest niezwłoczne i na własny koszt usunięcie wad lub wymiany wadliwych elementów przedmiotu umowy na nowe, przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca więc w okresie gwarancji i rękojmi, jako generalny wykonawca, we własnym zakresie i w ramach wynagrodzenia ustalonego w umowie za całość wykonanych prac, zobowiązany jest zapewnić naprawę, usunięcie wad i usterek w wykonanym obiekcie. Naprawy te dokonywane są przez Wnioskodawcę w ramach zawartej umowy a Zamawiający nie płaci Wnioskodawcy żadnego dodatkowego wynagrodzenia. Wnioskodawca, odpowiada przed Zamawiającym za wykonanie całości prac gwarancyjnych i realizuje swoje obowiązki poprzez:
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty