13.07.2017 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 13.07.2017, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.130.2017.1.WN, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.130.2017.1.WN

- brak opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania klientom kartonu (zgrzewki) tego samego produktu lub kanistra 5 litrowego chemii stosowanej do mycia w zmywarkach lub czyszczenia powierzchni z użyciem maszyn myjących, - podstawa opodatkowania w przypadku sprzedaży towarów i produktów z rabatem do 99%

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 kwietnia 2017 r. (data wpływu 18 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z 19 czerwca 2017 r. (data wpływu 20 czerwca 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  1. braku opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania klientom kartonu (zgrzewki) tego samego produktu lub kanistra 5 litrowego chemii stosowanej do mycia w zmywarkach lub czyszczenia powierzchni z użyciem maszyn myjących,
  2. podstawy opodatkowania w przypadku sprzedaży towarów i produktów z rabatem do 99%

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2017 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 19 czerwca 2017 r. (data wpływu 20 czerwca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania klientom kartonu (zgrzewki) tego samego produktu lub kanistra 5 litrowego chemii stosowanej do mycia w zmywarkach lub czyszczenia powierzchni z użyciem maszyn myjących oraz w zakresie podstawy opodatkowania w przypadku sprzedaży towarów i produktów z rabatem do 99%.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również Spółka) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Spółka prowadzi działalność gospodarczą w branży utrzymania czystości, dystrybuując i sprzedając hurtowo profesjonalne środki czystości, czyściwa, środki higieny osobistej oraz maszyny i urządzenia sprzątające. Klienci firmy to instytucje publiczne, sektor gastronomiczny i hotelarski, przemysł mechaniczny i spożywczy, branża medyczna, szkolnictwo, administracja oraz klienci posiadający potrzeby w zakresie utrzymania czystości, mycia i higieny. Na ofertę firmy składają się: dobór i optymalizacja technologii mycia i dezynfekcji, obsługa w zakresie doboru i dostawy środków higieny, dobór i dostawa systemów dozujących, wynajem maszyn sprzątających, pomoc technologiczna, naprawy i serwis urządzeń. W celu pozyskania nowych klientów a także poszerzenia oferty handlowej u obecnych klientów spółka podejmuje działania o charakterze promocyjnym i marketingowym w ramach których przekazuje nieodpłatnie próbki towarów. Duża konkurencja na rynku sprawia, że powszechnie stosowaną praktyką w branży są testy oferowanych produktów bezpośrednio na obiektach klientów, próby systemów dozujących oraz pokazy maszyn sprzątających przeprowadzane u obecnych i potencjalnych klientów. W tych celach zużywane są produkty chemiczne, czyściwa, tarcze do maszyn, dozowniki, które to towary pobierane są z magazynu handlowego Spółki i rozchodowane rozchodem wewnętrznym na cele marketingowe. Wartość przekazywanego nieodpłatnie towaru w celach marketingowych określa budżet marketingowy, którego sposób funkcjonowania określa przyjęty dokument wewnętrzny, który dotyczy wszystkich działań podejmowanych w celu promocji firmy. Kwota wydatków stanowiących budżet marketingowy określana jest przez zarząd firmy z góry na cały rok, zatem wartość towarów przekazywanych nieodpłatnie w ramach próbek i testów jest ściśle określona i nie może przekroczyć przyjętego limitu dla tej formy promowania sprzedaży. Zgodnie z przyjętymi założeniami budżet marketingu wewnętrznego dotyczy środków przeznaczonych na próbki i testy produktów z oferty Spółki, które są przekazywane do obecnych i potencjalnych klientów. Przekazywane produkty mają na celu pozyskanie nowego klienta lub rozszerzenie u obecnych klientów sprzedaży o nowy asortyment. Potrzeba dostarczenia produktów do klienta jest zgłaszana przez handlowca drogą mailową do biura obsługi klienta i przesyłana do wiadomości przełożonego (Kierownika Regionalnego) celem akceptacji. Akceptacja przez kierownika zamówienia na próbki ma na celu weryfikację ilości, rodzaju produktów przekazywanych w ramach testów i ocenę potencjału zakupowego przyszłego lub obecnego klienta, gdyż celem przekazywanych nieodpłatnie produktów w ramach testów jest zwiększenie sprzedaży a nie zaspokojenie potrzeb końcowych klienta. Przykładowo inna ilość danego produktu potrzebna jest do przetestowania u klienta posiadającego jedną restaurację czy jeden punkt odbioru, a inna ilość produktów w celach testów jest potrzebna by pozyskać do obsługi klienta posiadającego sieć restauracji, sieć hoteli lub firmę sprzątającą. Próbki towarów przekazywane są w opakowaniach, które stanowią jednostkę sprzedaży stosowaną w działalności Wnioskodawcy, zatem może to być karton tego samego produktu czy kanister 5 litrowy chemii stosowanej do mycia w zmywarkach lub czyszczenia powierzchni z użyciem maszyn myjących. Mając na uwadze, że przekazane w ramach testów produkty nie mogą zaspokajać potrzeb końcowych klienta w celu zaznajomienia klienta z produktem i jego właściwościami przekazywane są zawsze najmniejsze opakowania stanowiące jednostkę sprzedażową danego produktu, oznaczane naklejką informacyjną próbka towaru. Zgodnie z definicją próbki określona w art. 7 ust. 7 ustawy o VAT: przez próbkę rozumie się identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie przez podatnika ma na celu promocję tego towaru oraz nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne