Interpretacja indywidualna z dnia 12.04.2017, sygn. 0461-ITPP1.4512.85.2017.1.MS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0461-ITPP1.4512.85.2017.1.MS
Brak opodatkowania usług opieki społecznej.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2017 r. (data wpływu 23 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania usług opieki społecznej jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania usług opieki społecznej.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Od dnia 1 stycznia 2017 r. Powiat () prowadzi skonsolidowane rozliczenia z tytułu podatku od towarów i usług (VAT) obejmujące czynności (transakcje) przeprowadzane przez jednostki organizacyjne Powiatu. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej - pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Dom Pomocy Społecznej w () jest jednostką organizacyjną Powiatu, realizującą zadania własne Powiatu, wynikające z przepisów prawa. Decyzję o umieszczeniu w Domu Pomocy wydaje Starosta Powiatu. W myśl postanowień ustawy o pomocy społecznej, do zadań własnych Powiatu, należy prowadzenie Domu Pomocy. Zarówno umieszczenie danej osoby w Domu Pomocy, jak i opłata za pobyt lub zwolnienie z niej, wynika z decyzji administracyjnej, przy czym wysokość tej opłaty ustalana jest w sposób określony w ustawie o pomocy społecznej (art. 60 i następne). Zatem to organ samorządu terytorialnego decyduje, kto i za ile zostanie umieszczony w Domu Pomocy Społecznej. Opłaty pobrane przez Dom za pobyt w nim odprowadzane są do budżetu Powiatu, a wydatki pokrywane są z budżetu Powiatu. Pobrane przez Dom opłaty mają charakter daniny publicznej i jest pobierana przez organ samorządowy w interesie osoby przebywającej w Domu Pomocy oraz w związku z ustawowym obowiązkiem organu samorządu terytorialnego do prowadzenia Domów Pomocy i jest związana z realizacją celu publicznego. Opłaty pobierane są w związku z wyraźnie wskazanymi usługami i czynnościami organów samorządowych i stanowią one swoistą zapłatę za uzyskanie zindywidualizowanego świadczenia oferowanego przez podmiot prawa publicznego. Oprócz tego, że są świadczeniami odpłatnymi są także - jak podatki - świadczeniami pieniężnymi, powszechnymi, bezzwrotnymi, ustalanymi jednostronnie przez państwo. Z tej racji są jedną z form pozyskiwania dochodów budżetu samorządu terytorialnego. Opłaty publiczne pobierane są zawsze w związku z określonym, konkretnym działaniem organów państwa czy samorządu terytorialnego. Dla uznania opłat za dochody i daniny publiczne kluczowe znaczenie mają nie tylko wskazane wyżej cechy ale i także okoliczności, że przeznaczane są na cele publiczne i związane są z realizacją takich celów.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty