Interpretacja indywidualna z dnia 17.11.2016, sygn. 2461-IBPB-2-1.4514.519.2016.1.MD, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. 2461-IBPB-2-1.4514.519.2016.1.MD
Zakres zastosowania pomocy de minimis w przypadku przekroczenia limitu na osobę oraz związane z tym obowiązki notariusza
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613, ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 września 2016 r. (data wpływu do Biura 14 września 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nabycia gospodarstwa rolnego jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 września 2016 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nabycia gospodarstwa rolnego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Umową przeniesienia własności nieruchomości w wykonaniu umowy warunkowej sprzedaży z 10 maja 2016 roku (zwaną dalej: Umowa) kupujący (zwany dalej: podatnik), którym w niniejszej sprawie są osoby pozostające w związku małżeńskim, w którym w chwili zawarcia umowy obowiązywał ustrój ustawowej wspólności majątkowej małżeńskiej) nabył własność niezabudowanej nieruchomości stanowiącej działkę gruntu o obszarze 109,85 ha (zwaną dalej: Nieruchomość). W ewidencji gruntów Nieruchomość posiada następujące rodzaje użytków: grunty orne (RIVb) 13,3400 ha, grunty orne (RV) 96,3000 ha, rowy (W-RV) 0,0700 ha, nieużytki (N) 0,1400 ha.
W umowie strony oświadczyły, iż nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym i jest zajęta na prowadzenie działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, a w wyniku zawarcia umowy zostanie powiększone prowadzone przez podatnika gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez podatnika przez okres co najmniej 5 (pięciu) lat od dnia nabycia. Nadto podatnik oświadczył, że do dnia zawarcia umowy nie korzystał z pomocy de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. U. UE. L.2013.352.9). Podatnik w umowie oświadczył, że powierzchnia nieruchomości wraz z powierzchnią nieruchomości rolnych wchodzących w skład prowadzonego przez podatnika gospodarstwa nie będzie przekraczać powierzchni 300,00 ha użytków rolnych ustalonych zgodnie z treścią ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Strony w umowie wskazały wartość nieużytków wchodzących w skład Nieruchomości i od wartości tej jako niepodlegającej zwolnieniu z tytułu podatku od czynności cywilnoprawnych został pobrany podatek od czynności cywilnoprawnych w stawce 2%. Odnośnie wartości rynkowej nieruchomości, w zakresie w jakim nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym dalej ustawa o podatku rolnym zastosowano zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych z art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2016, poz. 223) dalej ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty