19.07.2016 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 19.07.2016, sygn. ILPP1-1/4512-1-3/16-2/MJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP1-1/4512-1-3/16-2/MJ

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji Rozbudowa drogi gminnej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2016 r. (data wpływu 4 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji Rozbudowa drogi gminnej () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji Rozbudowa drogi gminnej ().

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty obejmujących zadania z zakresu dróg gminnych należy do zadań własnych gminy (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym tj. Dz. U. z 2016 roku poz. 446). Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, która jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, w roku 2016 zamierza realizować inwestycję pn. Rozbudowa drogi gminnej () w ramach operacji typu Budowa lub modernizacja dróg lokalnych w ramach poddziałania: Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Celem operacji będzie poprawa parametrów i bezpieczeństwa drogi gminnej poprzez wykonanie na odcinku 0,182 km nawierzchni brukowej, odwodnienia i oświetlenia. Przy drodze zlokalizowany jest obiekt użyteczności publicznej plebania oraz salka katechetyczna, służąca organizacji i sprawowaniu kultu religijnego, w której parafianie załatwiają sprawy związane z posługą chrześcijańską. Ponadto przy przedmiotowej drodze zlokalizowany jest również inny obiekt użyteczności, tj. przedsiębiorstwo z branży produkcji wyrobów z mięsa, które niejednokrotnie zasłynęło swymi wyrobami w konkursach związanych z dziedzictwem kulinarnym i smakami regionów. Z uwagi na powyższe przedmiotowe działanie wpisuje się w cel określony w PROW 2014-2020 dla tego typu operacji, tj. wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich, ponieważ realizacja zadania przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności tego przedsiębiorstwa. Ponadto połączenie z siecią dróg o znaczeniu lokalnym jak również regionalnym droga powiatowa pozwoli na nawiązywanie bardziej atrakcyjnych kontraktów biznesowych. Rozbudowa i nowa nawierzchnia drogi przyczyni się do wzrostu konkurencyjności gospodarczej Gminy poprzez zwiększenie jej atrakcyjności, stworzenie zachęty dla inwestorów, a także zaistnienie warunków dla powstawania nowych podmiotów gospodarczych na terenie gminy. Instytucją wdrażającą Projekt będzie Gmina, która jest właścicielem drogi i która będzie pełnić funkcję zarządzającokoordynującą i odpowiedzialna będzie za realizację i rozliczenie projektu. Wydatki ponoszone w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę. Finansowanie kosztów związanych z utrzymaniem drogi po zakończeniu realizacji inwestycji dokonywane będzie przez Gminę ze środków planu finansowego jednostki budżetowej gminy powołanej do pomocy w realizacji zadań publicznych Urzędu Gminy. Finansowanie kosztów utrzymania obiektu dokonywane będzie ze środków pochodzących z dochodów własnych gminy m.in. z podatku od nieruchomości. Przebudowana infrastruktura drogowa nie zmieni właściciela po zrealizowaniu przedsięwzięcia pozostanie nim nadal Gmina. Jednostka Samorządu Terytorialnego odpowiedzialna będzie za utrzymanie stałej gotowości technicznej drogi odpowiadającej potrzebom ruchu. Do robót utrzymania bieżącego zalicza się m.in.: oczyszczanie jezdni z błota, śniegu, napraw uszkodzeń obiektów drogowych, usuwanie chwastów, ścinanie poboczy z narośli ziemnych. Realizując powyższy zakres zadań Gmina jako podatnik podatku VAT nie osiąga i nie będzie osiągać żadnych przychodów (zwolnionych, ani opodatkowanych) związanych z dostawą towarów lub świadczeniem usług w zakresie zadań, którym ma służyć przedmiotowa inwestycja.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne