Interpretacja indywidualna z dnia 19.04.2016, sygn. ILPP1/4512-1-139/16-3/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP1/4512-1-139/16-3/JK
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji drogowej pn. Przebudowa drogi gminnej ().
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2016 r. (data wpływu 26 lutego 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 kwietnia 2016 r. (data wpływu 8 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji drogowej pn. Przebudowa drogi gminnej () jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 lutego 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji drogowej pn. Przebudowa drogi gminnej (). Wniosek uzupełniono pismem z dnia 1 kwietnia 2016 r. (data wpływu 8 kwietnia 2016 r.) o wskazanie sposobu doręczenia korespondencji oraz wskazanie numeru konta bankowego.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina planuje inwestycję pn. Przebudowa drogi gminnej (), w ramach PROW na lata 2014-2020, typ operacji Budowa i modernizacja dróg lokalnych. W trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu, Gmina nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, który zostanie zaliczony jako koszt kwalifikowany inwestycji. Brak możliwości odzyskania podatku VAT wynika z wykładni art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy między innymi gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego. W związku z powyższym, na mocy art. 16 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się gminy jako podatnika w zakresie zadań wymienionych powyżej. Podatnikom od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. Przy realizacji powyższych inwestycji Gmina nie ma jednak możliwości odliczenia podatku VAT, gdyż zakup towarów i usług związanych z powyższą inwestycją nie wiąże się z czynnościami opodatkowanymi. Gmina w świetle przepisu art. 6 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie ma możliwości zaliczenia nieodliczonego podatku do kosztów uzyskania przychodów w celu skompensowania go poprzez zmniejszenie swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych. Przez okres 5 lat po zakończeniu realizacji niniejszych projektów, Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektu takich jak m.in.: wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu związanego z realizowanymi projektami.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty