Interpretacja indywidualna z dnia 21.12.2015, sygn. ILPP2/4512-1-743/15-5/OA, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP2/4512-1-743/15-5/OA
Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania zbycia nieruchomości.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zbycia nieruchomościjest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 października 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zbycia nieruchomości. Wniosek został uzupełniony w dniu 11 grudnia 2015 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:
W rozpatrywanym stanie faktycznym Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego będąca czynnym podatnikiem VAT jest właścicielem mienia, w tym nieruchomości stanowiących lokale oraz grunty pod zabudowę, które nabyła nieodpłatnie (w drodze darowizny, spadkobrania oraz z mocy z ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach). W chwili obecnej Gmina dokonuje zbycia w ramach zarządu części wyżej wskazanych nieruchomości w przyszłości również ma zamiar je sprzedawać zgodnie z zasadami racjonalnej gospodarki. Wobec faktu, że organy podatkowe z reguły przyjmują zasadę, że gmina jako osoba prawna podlega obowiązkowi podatkowemu na ogólnych zasadach i będąc czynnym podatnikiem VAT jest również podatnikiem w zakresie sprzedaży nieruchomości, bowiem przedmiotem zbycia są jej składniki majątku, i bez znaczenia pozostaje fakt, że nabycie tych składników nastąpiło nieodpłatnie. W związku z tym pojawiły się wątpliwości czy sprzedaż nabytego uprzednio nieodpłatnie mienia, podlegać powinna opodatkowaniu podatkiem VAT. Złożony wniosek obejmuje w istocie zdarzenia przyszłe, przy czym wnioskodawca składając wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej rozciąga ją, co do zakresu na transakcje obejmujące II półrocze roku 2014 oraz umowy zbycia mające miejsce w okresie od 1 stycznia 2015 roku do dnia złożenia wniosku tj. 18 maja 2015 r., albowiem zgodnie z art., obowiązek podatkowy ciąży.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty