02.12.2014 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 02.12.2014, sygn. IBPBI/1/423-26/14/ŚS, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPBI/1/423-26/14/ŚS

dot. skutków podatkowych wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w formie aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 sierpnia 2014 r. (data wpływu do tut. Biura 29 sierpnia 2014 r.), uzupełnionym 17 listopada 2014 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie skutków podatkowych wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w formie aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2014 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, m.in. dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie skutków podatkowych wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w formie aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 7 listopada 2014 r. Znak: IBPP4/443-397/14/LG Znak: IBPBI/1/423-26/14/ŚS wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 17 listopada 2014 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką akcyjną wpisaną do rejestru przedsiębiorców oraz zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (posiada NIP). Spółka prowadzi pełną księgowość, zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest działalność związana z wytwarzaniem produktów leczniczych oraz suplementów diety. Oprócz wskazanej powyżej działalności, od lipca 2008 r. Spółka prowadzi działalność związaną z wynajmem nieruchomości. Spółka jest właścicielem nieruchomości o pow. 3234 m zabudowanych budynkiem biurowo-magazynowym o pow. 1.976,50 m, położonych w innej miejscowości niż siedziba Spółki. W związku z tym, że prowadzona od 2008 r. działalność Spółki, związana z wynajmem nieruchomości, była działalnością uboczną w stosunku do działalności głównej, na mocy uchwały Zarządu z dnia 2011/2012 r. zdecydowano o utworzeniu Działu Gospodarki Nieruchomością (DGN), wyodrębnionej organizacyjnie i finansowo jednostki, która jest przeznaczona do realizacji wszystkich zadań związanych z gospodarką nieruchomością należącą do Spółki. Na podstawie wskazanej uchwały postanowiono, że do zadań działu będzie należeć poszukiwanie ofert wynajmu nieruchomości, prowadzenie negocjacji w zakresie cen najmu oraz innych cen związanych z działalnością działu, sporządzenie i opiniowanie wszelkiej dokumentacji związanej z wynajmem nieruchomości i usługami świadczonymi przez podmioty trzecie, kontrola faktur zewnętrznych dotyczących działu, bieżąca konserwacja budynku, utrzymanie czystości nieruchomości oraz regulowanie podatku od nieruchomości. Do DGN przekazano składniki materialne i niematerialne zgodnie z wykazem do wskazanej uchwały. Wydzielone zostały składniki majątkowe takie jak: składniki rzeczowe - prawa wieczystego użytkowania, budynek magazynowo - biurowy, grunt (działka) o pow. 0,181 ha, środki obrotowe - środki pieniężne na rachunku bieżącym, składniki niematerialne, tj. prawa i obowiązki wynikające z umów dotyczących zaopatrzenia w media, najmu powierzchni, umowa rachunku bankowego. W DGN została zatrudniona osoba na umowę zlecenie. Zarząd przyjął, że dział będzie posiadał wyodrębnienie finansowe i będzie prowadzony pełny rozrachunek wewnętrzny pozwalający na ustalenie dla działu przychodów, kosztów, należności i zobowiązań oraz majątku trwałego DGN. Zarząd spółki przyjął, że należnościami DGN są należności od podmiotów zewnętrznych z tytułu najmu nieruchomości. Zobowiązaniami DGN są zobowiązania z tytułu dostaw i usług dotyczących mediów, zobowiązania z tytułu podatku od nieruchomości, zobowiązania wobec podmiotów świadczących usługi związane z DGN (w tym związane z zatrudnieniem osoby na umowę zlecenie), zobowiązania wobec ZUS z tytułu składek na ubezpieczenia związane ze świadczeniem usług. Przychodami DGN są należności z tytułu wynajmu nieruchomości. Kosztami są amortyzacja środków trwałych, podatek, zużycie mediów, ubezpieczenie i pozostałe koszty. W związku z pełnym rozrachunkiem wewnętrznym Zarząd przyjął Regulamin Prowadzenia Rozrachunku Wewnętrznego dla DGN określający zasady prowadzenia rozrachunku wewnętrznego w celu zapewnienia wyodrębnienia finansowego DGN.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne