Interpretacja indywidualna z dnia 10.12.2013, sygn. ILPP4/443-450/13-4/ISN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP4/443-450/13-4/ISN
Czy podatnik dokonując importu towarów w charakterze przedstawiciela pośredniego (tj. we własnym imieniu, ale na rzecz spółki szwajcarskiej) i będąc zobowiązanym do zapłaty należnego podatku VAT z tytułu importu towarów, następnie będzie uprawniony do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w jednolitym dokumencie administracyjnym SAD?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2013 r. (data wpływu 27 września 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 listopada 2013 r. (data wpływu 20 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu importu towarów wykazanego w dokumencie SAD jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu importu towarów wykazanego w dokumencie SAD. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 listopada 2013 r. (data wpływu 20 listopada 2013 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na tworzeniu oprogramowania na potrzeby transportu publicznego (jako działalność podstawowa) oraz wdrożeń i serwisowania takiego oprogramowania, realizowane w ramach konkretnych projektów. W związku z wygranym przez odrębną spółkę szwajcarską przetargiem przeprowadzanym w ramach ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych (Dz.U. Nr 19 poz. 177 z późn. zm.), podatnik (Zainteresowany) chciałby w przyszłości jako podwykonawca spółki szwajcarskiej świadczyć usługi serwisowe sprzętu określonego rodzaju w ramach profilu prowadzonej działalności. W tym celu Wnioskodawca na mocy zawartej ze spółką szwajcarską umowy współpracy importowałaby ze Szwajcarii na teren Polski (Unii Europejskiej) specjalistyczny sprzęt niezbędny do świadczenia usług serwisowych w Polsce. Na podstawie umowy współpracy podatnik (Zainteresowany), jako importer towaru nie stawałaby się właścicielem importowanego sprzętu, a jedynie na mocy zawartej umowy byłby zgodnie z nomenklaturą ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny, biorącym sprzęt w bezpłatne używanie i przechowawcą. Dokonując importu towarów których właścicielem byłaby nadal spółka szwajcarska, podatnik działać będzie jako tzw. przedstawiciel pośredni w rozumieniu art. 5 ust. 2 Rozporządzenia Rady (EWG) 2913/92 z 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny. Oznacza to, że Wnioskodawca działać będzie we własnym imieniu, ale na rzecz zagranicznego kontrahenta spółki szwajcarskiej. Biorąc pod uwagę że przedstawiciel pośredni jest zgłaszającym towar do określonej procedury celnej na podstawie przepisów celnych Zainteresowany będzie również dokonywał zapłaty długu celnego powstałego w stosunku do importowanych towarów. Spółka jako przedstawiciel pośredni będzie zgłaszającym, a więc importerem towarów zgodnie ze zgłoszeniem celnym. Biorąc pod uwagę że na Wnioskodawcy ciążyć będzie obowiązek uiszczenia należności celnych związanych z importem towarów, Spółka będzie również podatnikiem VAT z tytułu importu towarów na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Na mocy zawartej przez strony umowy Zainteresowany przechowywałby importowany sprzęt na terenie Polski w celu świadczenia usług serwisowych na terytorium Polski. Powyższe rozwiązanie powodowałoby, że każdorazowe zgłoszenie usterki zakupionego przez zamawiającego na podstawie umowy na realizację zamówienia publicznego w ramach której wykonawca zobowiązany jest również do świadczenia usług serwisowych realizowane byłoby terminowo. Sprzęt wykorzystywany byłby wyłącznie w celu świadczenia usług serwisowych w Polsce w ramach wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej. Po zakończeniu umowy współpracy sprzęt niewykorzystany do świadczenia usługi byłby zwrócony do spółki szwajcarskiej.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty